Alles over vakanties op én met de fiets

La Marmotte 2012

ivries
Forum-lid

ivries 24 jul 2012 16:06

Ok bedankt
leuk om te zien

petronius schreef:
ivries schreef:Waar kun je die tussentijden vinden dan, want ik kan ze niet vinden.
Hulp aub
http://www.sportcommunication.info/MARMOTTE/
+ je rugnummer invullen !

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 28 jul 2012 21:00

Beter laat dan nooit, mijn Marmotte verslag....
La Marmotte 2012
trap…trap…trap…een bord langs de weg “11%, use low gear”. Ja wat denk je, dan ik nog een grote versnelling rond kan krijgen?
Zo begon ik in 2005 mijn verslag over mijn 1e Marmotte. Dit bord staat 4 bochten voor het eind en is bedoeld voor het dalende verkeer. Daar waar wij omhoog moeten dus! Ik was compleet total loss en al ruim anderhalf uur aan het klimmen op die rotberg.

Na 2 jaar enigszins doelloos rondgefietst te hebben begon het toch wel weer te kriebelen. Weer zin om de fiets te pakken en echt weer een doel te hebben. Ik mag dan wel een echte mooiweerfietser genoemd worden maar zomaar zonder doel beetje rondtrappen ligt mij ook niet echt.Eline had na haar marathoncarriere eigenlijk ook wel de drive om nu op fietsgebied haar grenzen eens te verleggen, dus La Marmotte was snel bedacht.
Nadat we in het najaar van 2011 eerst veel hebben gelopen ivm een trekking door het Annapurna-gebergte (Nepal) zijn in december de tellers op nul gezet en is de reis naar 7 juli 2012 begonnen.
Die reis begon al snel met sneeuw en ijs. Gelukkig hadden we net een nieuwe Tacx met RealLifeVideo’s aangeschaft, dus die winterweken aardig doorgerold. En uiteraard de nodige km’s gemaakt op natuurijs. Die buitenkans laten we niet lopen! Verder wat tochtjes op de ATB en in de 2e week van maart naar Gran Canaria. Fietstraining is een uitstekende smoes om lekker een week op vakantie te gaan naar de zon :). Daar lekker km’s en hoogtemeters gemaakt onder fantastische omstandigheden en daarna in Nederland lekker door kunnen zetten. April had nog een paar prachtige weekenden in petto waarin we paar mooie lange ritten hebben kunnen maken.
Mei werd erg wisselvallig, maar tussen de buien door ook lekker door kunnen trainen. Tijdens de 2 geplande 200km-ritten (Koos Moerenhout Classic en LimburgsMooiste 200) gewoon heerlijk zomerweer. Met name de KMC ging fantastisch. De laatste 100km puur wind-tegen en onbewust iedereen van ons groepje-voor-een-dag uit het wiel gereden. Heerlijk gevoel om je weer eens ouderwets sterk te voelen op de fiets! Na die 2 ritten heel even rust ingepland om wat te herstellen. Het weer daarna in juni zat niet helemaal mee, dus de rust werd iets uitgebreider dan gepland, maar met de conditie zat het wel goed.
Laatste weekend voor vertrek nog een weekendje in Zeeland. Zaterdag mooi weer, maar 5-6 bft. Mooie klimtraining! Blijkbaar daar iets te veel gedaan of al iets onder de leden gehad, want de week erna de hele week net-niet-ziek. Hele lijf spierpijn, hangerig, maar geen koorts oid. Balen, zo vlak voor vertrek! Gelukkig trok het richting de vertrekdag wat weg en met een redelijk gevoel vertrokken naar Bourg. Nog niet topfit, maar het moest maar.
35gr onderweg, aankomst zondag in Bourg: regen! Toch nog even de Ornon kunnen rijden, en laatste 20min in stromende regen naar ons huisje. Maandag wakker worden: regen….. Hele dag beetje balen, gelukkig 2e helft vd middag toch nog even droog. De Alpe nog even opgefietst (1.03) en hopen dat de voorspellingen voor dinsdag kloppen. En jawel, dinsdag stralend weer. Zonnebrandcreme, zonnebril, korte mouwtjes en op naar de Croix de Fer. Die viel ronduit tegen! Allebei niet echt veel power, veel te hoge hartslag. Op zich prima naar boven gefietst, maar ik had er meer van verwacht. Vorige week toch een grotere tik opgelopen dan ik dacht? Woensdag maar even rustig aan gedaan en alleen een koffie-rondje naar La Berarde (blijft een schitterend tochtje!) en donderdag en vrijdag lekker de toerist uitgehangen (Briancon, terrasje, etc).
Zaterdag 7:15. Vertrek naar het startvak. Om 8.00 reden we over de streep, op naar 8-9 uur fietsen. De Glandon ging als een trein. Hartslag keurig onder controle, netjes in 2.00 boven. Wat een chaos bij de bevoorrading! Als mieren door elkaar en m.n. water slecht bereikbaar. Dat moet toch beter kunnen??
Dan relatief op het gemak de afdaling in, daar kun je meer verliezen dan winnen. Opvallend hoe beroerd velen daar dalen, dat maakt het extra gevaarlijk. Compleet onverwachte lijnen worden gekozen…. Aan de voet weer over de mat en met het saaie lange vals-plat stuk richting de Telegraph. Pfft, wat loopt dat beroerd. Eline weet zich makkelijk te handhaven in de groep, terwijl ik telkens het wiel moet pakken. Ben niet vooruit te branden. Bij het opdraaien van de Telegraph voelde ik het al, zat totaal geen power meer in. Eten kon het niet zijn, het wilde gewoon niet. Bij Valloire Eline maar doorgestuurd (“ga jij maar goud rijden, je kunt het makkelijk!”) en met gezonde tegenzin aan de Galibier begonnen. Paar keer een snelle foto gemaakt onderweg, ik ging toch niet voor de tijd en ben maar overgeschakeld op standje wielertoerist. Wonderlijk genoeg begon ik mij daar steeds beter te voelen en kon ik met een acceptabel ritme naar de top. Eenmaal over de top volgas naar beneden en een heerlijke rit naar Bourg gereden. Alsof ik helemaal geen dip heb gehad. Sowiso motiveert de daal tot La Garde enorm, dat is elke keer weer een feestje om te rijden :D
Aan de voet van de Alpe toch even relaxed de tijd genomen om 2 bekertjes Cola te drinken en stukje stokbrood te eten. Geen idee hoe ik de Alpe zou verteren; voelde mij goed, maar paar uur daarvoor was het niks. Die Alpe ging wonderlijk oke. Bij Huez nog een tijdje met mijn ouders staan praten, netto rijtijd was 1.20. Zo “snel” heb ik hem nog niet eerder gereden na een Marmotte. Bij het 11% bordje moest ik beetje lachen en terugdenken aan die 1e Marmotte. Dan ging het nu toch makkelijker.
Eindtijd 8.58 en niet total loss.
Tot op heden snap ik nog steeds niet waarom ik het middenstuk zo heb lopen prutsen. Ik had genoeg gegeten en gedronken, beheerst de Glandon opgefietst en de basis is uitstekend. Zeker gezien het feit dat het later op de dag wel weer ging lopen. Het menselijk lichaam is een raar iets.
Alles bij elkaar wel een leuke fietsdag gehad! Zonder enige ambitie starten is ook wel eens leuk en gewoon genieten van het fietsen en de fantastische omgeving (m.n. Plan Lachat-top Galibier). En toch kriebelt het wel weer. Ooit het goud gemist op 5 min, dat moet toch te halen zijn…… ;-)
Less is bore

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 31 jul 2012 12:58

Maar ja, moet heel zeker lukken. Is mij dit jaar ook pas voor het eerst gelukt en dan nog terwijl het niet eens echt de bedoeling was. Grote verschil dit jaar is dat we niet nodeloos veel tijd in de bevoorradingen verspeeld hebben. Veel muslibars en energierepen gegeten onderweg tot op de Télégraphe, dan nog één keer voldoende gegeten en bidons gevuld aan de bevoorrading onderaan de Galibier en verder enkel nog aan de voet van Alpe d'Huez gestopt voor twee cola's en bidons te vullen. Belangrijkste is volgens mij dat je de Glandon op reserve moet oprijden, ik zie er daar maar al te veel volgens mij te diep gaan. Die raap je achteraf toch allemaal op, je moet maar eens kijken naar mijn klassering, die gaat er na de Glandon telkens op vooruit.

Succes met de voorbereiding, nog 50 weken te gaan!!
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 04 aug 2012 21:55

Hoesnel zit de inschrijving voor en rond welke tijd.

Waarom vraag ik dat, met het drukke gezinsleven lukt het me de komende paar jaar niet om gepland te trainen vanaf februari. Echter zat ik dit jaar door wat geluk toch aan zo,n 4500 km begin juli. Met drie zware mtb dagen met de hemelvaart.

Ik denk zelf dat het daarmee redelijk moet lukken. Kan je bv nog in april inschrijven? Wil daar gewoon een keer een goude tijd rijden, soort olympisch voor mij, maar dan enigzins haalbaar :D

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 04 aug 2012 22:24

Nee, dan moet je gokken op kaarten die weer op de markt komen. Inschrijving is binnen dag vol dankzij die inschrijflimiet. Veel mensen die gewoon maar inschrijven, omdat het later niet meer kan. Er komt meestal wel genoeg vrij.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 06 aug 2012 20:49

daniel1975 schreef:Nee, dan moet je gokken op kaarten die weer op de markt komen. Inschrijving is binnen dag vol dankzij die inschrijflimiet. Veel mensen die gewoon maar inschrijven, omdat het later niet meer kan. Er komt meestal wel genoeg vrij.
Oke, ga ik dat eens na als ik er een goed jaar voor heb. Als ik het zeker weet schrijf ikmook gewoon van te voren in.

Plaats reactie