Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 28 apr 2016 22:08

Vieux chnoque schreef:Het argument van ik ben geen prof, ik maak mijn eigen keuzes, gaat niet helemaal op. In de franse Gran Fondo's ( Marmotte etc.) zijn schijfremmen ook niet meer toegestaan. Of Italie gaat volgen heb ik nog niet gelezen. Dus als je de ambitie hebt om di soort ritten een keertje te rijden, wordt je al in één richting geduwd. (Of je hebt een argument voor nog een fiets).
Die grote cylco's komen dan ook het aller dichts tegen echt wielrennertje spelen wat je als wielertoerist kan doen. Op zich niet zo vreemd dat je fiets dan ook aan die eisen moet voldoen.

Het is jammer als je nu een fiets met schijven hebt gekocht en daarmee niet mee kan doen aan de Marmotte maar het is dan wel je eigen schuld. Als je iets koopt dat nog in de beta fase zit weet je dat het kan tegenvallen.
Campagnolo Ultra Dork

bontempi
Forum-lid

Gebruikersavatar bontempi 28 apr 2016 22:45

monsieurpinot schreef:
53x11 schreef:Ben eigenlijk wel benieuwd naar objectieve meningen van mensen die zowel met schijf- als met velgremmen in de regen bergen afgereden hebben. Ik zou dus zelf misschien nog wel eerder voor velgremmen kiezen in dat geval uit angst voor blokkerende remmen.

(Op mijn MTB heb ik wel schijven, en ik zou niet anders meer willen, maar dat is idd moeilijk vergelijken)
ik heb er nog niet naar gezocht (want ik wacht rustig af :ugeek: ), maar zijn er nou echt nergens op de wereld uitgebreide goede tests gedaan?
Goede test van GCN, misschien heb je hier iets aan
https://www.youtube.com/watch?v=uHFSSXOSnxs

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 29 apr 2016 08:12

Ik vind dat die test eerder illustreert hoe schijfremmen de markt in gedrukt worden. Dat ze schijven met carbon vergelijken is wel leuk maar nauwelijks relevant. We rijden immers niet op velgen van carbon.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 29 apr 2016 08:44

Als ik het filmpje op een groot scherm bekijk dan heb ik het idee dat de renner met de velgremmen erg zijn best doet om zo onopvallend mogelijk niet al te best te remmen.
Zo valt mij op dat het achterwiel meerdere keren laat blokkeren tot het moment waarop hij stilstaat.
Verder komt deze renner meermalen ruim uit hoger uit het zadel en verplaats daarbij zijn romp verder naar voren. De schijfremmen man zie je niet uit het zadel komen of als dat wel gebeurt zijn gewicht naar achteren verplaatsen.

Mijn vermoeden, de man op de fiets met velgremmen is een ATB'er, geen racer.

Ze hadden op zijn minst van fietsen moeten ruilen om dezelfde test nogmaals uit te voeren.

Carbonvelgen in een natte afdaling is al genoeg over geschreven. :lol:

Erik
Forum-lid

Erik 29 apr 2016 08:49

Had geen verschil gemaakt, want dan hadden mensen wel weer een andere drogreden gevonden om de test als slecht weg te zetten. Ik snap werkelijk die emotie rondom zoiets simpels als remmen niet.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

arnold
Forum-lid

arnold 29 apr 2016 09:01

Ernie C. schreef:
Vieux chnoque schreef:Het argument van ik ben geen prof, ik maak mijn eigen keuzes, gaat niet helemaal op. In de franse Gran Fondo's ( Marmotte etc.) zijn schijfremmen ook niet meer toegestaan. Of Italie gaat volgen heb ik nog niet gelezen. Dus als je de ambitie hebt om di soort ritten een keertje te rijden, wordt je al in één richting geduwd. (Of je hebt een argument voor nog een fiets).

Het is jammer als je nu een fiets met schijven hebt gekocht en daarmee niet mee kan doen aan de Marmotte maar het is dan wel je eigen schuld. Als je iets koopt dat nog in de beta fase zit weet je dat het kan tegenvallen.
Schijfremmen in de beta fase????????? :o :shock:

Ah dus al die mtb-ers en cx fietsen rijden al jaren op een techniek wat al jaren in de beta-fase zit. Dat is volkomen nieuw voor me.

Los van het absurde feit dat de UCI iets in de ban doet omdat 1 persoon beweert (ja er is geen enkel bewijs) dat het door een disc is veroorzaakt en het dus nu niet in het peleton mag worden gebruikt lees ik alleen maar irrationele argumenten van de recreatie-rijder als :ze worden heet (zijn die mensen dan van plan om hun vingers na het remmen er tegen aan te doen? Doen ze dat ook na gebruik gasfornuis, of na gebruik van een boor?) of de domste om het verbieden is nog wel het argument "het is lelijk". Op youtube staat trouwens een mooie test van GCN over de discs en daar komt de hitte ook aan de orde. Valt allemaal wel mee hoor.

Als recreatief rijder rijd je of vaak alleen of in kleine groepjes dus welk gevaar is er dan als het gaat om disc brakes? Ik ben verbaast over hoe conservatief met name recreatieve wielrenners zijn, bang voor nieuwe technieken, "bang voor de stoomtrein"-mensen zijn het.
Het is heel simpel: als je een fiets wil met disc brakes dan koop je die en als je het niet wil koop je een fiets met caliper brakes.
Goh wat een enorm probleem je mag er in cyclo-spotives niet mee rijden. Dat is echt het einde van de wereld en je kan meteen niet meer fietsen op de openbare weg. Verkoop je fiets want fietsen is onmogelijk geworden
Laatst gewijzigd door arnold op 29 apr 2016 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 29 apr 2016 09:02

Worden schrijfremmen ook verboden in het veldrijden?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Erik
Forum-lid

Erik 29 apr 2016 09:08

Natuurlijk niet, want daar zijn de renners enthousiast en bevalt het goed. Oh, en op een crossfiets zijn ze niet lelijk. 8-)
- H.G. Wells

arnold
Forum-lid

arnold 29 apr 2016 09:17

:winkthumb:
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

bontempi
Forum-lid

Gebruikersavatar bontempi 29 apr 2016 09:32

Het gevaar van schijfremmen getest: Deze man stopt het wiel met zijn hand op de schijfrem. Één grote bloederige bende natuurlijk! Not! Kunnen we nu ophouden over roterende scheermessen?!

https://www.youtube.com/watch?v=4YJeKb_ ... e=youtu.be

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 29 apr 2016 10:16

arnold schreef:
Schijfremmen in de beta fase????????? :o :shock:

Ah dus al die mtb-ers en cx fietsen rijden al jaren op een techniek wat al jaren in de beta-fase zit. Dat is volkomen nieuw voor me.

Los van het absurde feit dat de UCI iets in de ban doet omdat 1 persoon beweert (ja er is geen enkel bewijs) dat het door een disc is veroorzaakt en het dus nu niet in het peleton mag worden gebruikt lees ik alleen maar irrationele argumenten van de recreatie-rijder als :ze worden heet (zijn die mensen dan van plan om hun vingers na het remmen er tegen aan te doen? Doen ze dat ook na gebruik gasfornuis, of na gebruik van een boor?) of de domste om het verbieden is nog wel het argument "het is lelijk". Op youtube staat trouwens een mooie test van GCN over de discs en daar komt de hitte ook aan de orde. Valt allemaal wel mee hoor.
Schijfremmen in het profpeloton was inderdaad in de beta fase. En nogmaals de UCI deed ze in de ban op verzoek van de ploegen en renners, niet uit eigen beweging!
Campagnolo Ultra Dork

Erik
Forum-lid

Erik 29 apr 2016 11:07

Dat laatste verbaast mij ook nog steeds. Volgens mij wordt een velg bij een wiel voor schijfremmen nog steeds met hetzelfde aantal spaken aan de naaf verbonden, dus daar kan het hem niet in zitten. Steekassen kun je ook bij velgremmen toepassen, dus dat is het ook niet. Misschien veranderen de rijeigenschappen als het remvlak op je velg slijt? Is het enige dat ik me kan bedenken.... :roll:
- H.G. Wells

Plaats reactie