Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Draag een helm

dual
Forum-lid
Berichten: 419
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:59

dual 06 aug 2010 13:44

Behalve bij woon/werk draag ik altijd een helm; de enige reden die ik ken om geen helm te dragen is dat je dan geen last hebt van allerlei insecten etc. die wel je helm in komen maar er niet meer uit..... zo heeft een wesp mij eens aardig te pakken gehad. ook zijn vliegen die blijven kruipen en fladderen zijn niet echt leuk. De wesp stak trouwens door mijn buff heen.
nulla tenaci invia est via

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 06 aug 2010 13:53

Ben zelf van nabij ooit getuige mogen wezen van een valpartij tijdens een criterium waarbij iemand met zijn hoofd tegen het trottior schoof. In die tijd waren helmen nog niet verplicht. De coureur was op slag dood.

Op zo'n moment doen gelegenheids- of pseudo-wetenschappelijke argumenten tegen het dragen van een helm er niet meer toe. Voor mijn altijd een helm. Ik kom graag heel thuis bij de mensen die ik liefheb.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 08 aug 2010 13:39

[quote="hendrikjan"]Nu ben ik wel nieuwsgierig, en misschien staat het er al, maar heb ik het niet gelezen, draag jij een helm? Ik heb zelf zo iets, baat het niet dan schaad het in ieder geval niet, en als het een beetje kan bijdragen in het voorkomen van een hoop rotzooi voor diegene die het moet opruimen, dan heeft het zijn doel al bereikt ;)
zo nu is het wel donderdag middag ;)[/quote]
Op de racefiets wel. Maar ik heb totaal geen illusie dat de helm mij significant beschermd, dus ik vertrouw vooral op defensief rijden.

itcer
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 aug 2010 00:05

itcer 08 aug 2010 13:50

ik draag altijd een helm (tenzij naar school fietsen) op de mountenbike en de koersfiets het geeft ook een veel veiliger gevoel
life is simple: swim, bike, run, eat, sleep

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 08 aug 2010 14:05

[quote="mrcoffee"]Ben zelf van nabij ooit getuige mogen wezen van een valpartij tijdens een criterium waarbij iemand met zijn hoofd tegen het trottior schoof. In die tijd waren helmen nog niet verplicht. De coureur was op slag dood.

Op zo'n moment doen gelegenheids- of pseudo-wetenschappelijke argumenten tegen het dragen van een helm er niet meer toe. Voor mijn altijd een helm. Ik kom graag heel thuis bij de mensen die ik liefheb.
[/quote]

Zucht. Wat was de snelheid waarmee de persoon het trottoir raakte? En hoe raakte deze persoon het trottoir? Een fietshelm is namelijk gemaakt om de energie van een 20 km/h val te reduceren tot niet-dodelijke niveau's als je precies met de bovenkant van de helm iets raakt (dat is de test die wordt gedaan op een helm voor certificering). Als je bij een val met 50 km/h iets raakt met helm, is dat bij een perfect werkende helm hetzelfde als een val met 45 km/h zonder helm. Dat is gewoon dodelijk.

Het kan dus best zo zijn dat het dragen van een helm helemaal niets had uitgemaakt.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 aug 2010 14:37

Onderbouw dit ook maar eens, want ik geloof er geen knars van.

1 ding is overigens zeker, met helm was het zeker niet slechter afgelopen, want dat kan nu eenmaal niet. Het had wel beter af kunnen lopen.
Ik heb zelf nog een Atmos gesloopt in februari door een rotswand te koppen (in een klim met 25 km/h) op Gran Canaria (na een ontzettend stomme actie). Atmos was op 5 plaatsen gebroken. De mensen die 't hebben zien gebeuren bleven als verstijfd staan. Uiteindelijk heb ik alleen een paar dagen last van m'n nek gehad. Zonder helm had ik op z'n een enorme snee in m'n hoofd gehad (en waarschijnlijk ook een hersenschudding)...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

_jeroen_
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 nov 2009 10:10

_jeroen_ 08 aug 2010 15:11

Ik vind een helm gewoon mooi! :)

Gebruikersavatar
ferry1982
Forum-lid
Berichten: 1401
Lid geworden op: 23 jul 2008 13:53

Gebruikersavatar ferry1982 08 aug 2010 19:43

met een helm identificeer ik mij veel meer als een echte prof daarom doe ik 'm op ;)

en de niet dragers hebben gewoon zoveel geld uitgegeven dat ze de helm niet meer konden betalen zeg ik altijd maar...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39555
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 aug 2010 19:50

Lol, als ik de foto's van profs zie rijden ze op training altijd zonder helm ;)
Less is bore

beans
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 jul 2008 00:10

beans 26 aug 2010 23:22

Goed topic!
Mensen zet dat ding gewoon op! Ook al denk je dat je reactievermogen of stuurbeheersing meer dan gemidddeld is, er kunnen altijd dingen gebeuren waar je niet op berekend bent.

Zelf heb ik een zeer harde klap gemaakt met mijn hoofd tegen het asfalt, nadat een kat (zwart) uit een tuintje sprong en de weg overstak precies tussen mijn voor- en achterwiel.

Mijn helm die echt aan gort was, heeft mij en mijn naasten zeer veel ellende bespaart!

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 27 aug 2010 11:51

nee he,.....niet weer die overstekende katten!

Wanneer gaan die beestjes een keer een helm dragen? Zou toch veel beter voor ze zijn.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 27 aug 2010 11:58

[quote="rob74"]nee he,.....niet weer die overstekende katten!

Wanneer gaan die beestjes een keer een helm dragen? Zou toch veel beter voor ze zijn.[/quote]

Liever niet. Je rijdt er makkelijker overheen als ze geen helm op hebben ;)

Plaats reactie