Retro / oudere fietsen
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik had toch maar eens besloten om wat onderdelen te monteren op het Pinarello Radius frame wat ik al een tijdje heb liggen. Voordat ik eventueel de knoop door zou hakken om m te spuiten wilde ik toch weten hoe hij reed. Ik heb m zo goed mogelijk opgepoetst en eigenlijk ziet het er niet erg dramatisch uit. Hij is nu wel enigszins retro, maar eigenlijk is alles nieuw of zo goed als nieuw. En het fietst dus ook gewoon echt goed. En ja de positie is vrij heftig, wel op de limiet ook voor dit frame. Maar als ex wedstrijdrenner reed ik eigenlijk altijd zo, dus ik kan t (nog) hebben. Er is ook geen mogelijkheid het stuur hoger te zetten, de vorige eigenaar heeft het vrij kort gezaagd. Hierdoor moest ik ook wel opletten qua balhoofdkeuze, een eerder gekocht ITM balhoofd was te hoog en viel af.
De afmontage.
Shifters en derailleurs: Campagnolo record titanium 10sp
Crank: Campagnolo chorus 10sp 53-39 (NOS)
BB: Campagnolo chorus 102mm in ITA draad( lang op moeten wachten, laatst ineens weer overal voorradig )
Remmen: Campagnolo chorus skeleton ( tijdelijk geleend van een andere fiets )
Wielen: Campagnolo Zonda c17(nieuw)
Cassette: Veloce 10sp 13-26
Ketting: Wipperman connex ( gewaxt )
Banden: Veloflex strada 23mm, vittoria latex binnenbanden
Stuurpen. FRM 12cm (ooit via forum)
Stuur: Deda zero100 classic shallow
Kabels: Campa, barrel adjusters dura ace (NOS)
Stuurlint: Cinelli bubble.
Zadelpen: Deda zero100 27.2
Headset: Cane creek 1inch (NOS: koste misschien 10 euro, maar is prima kwaliteit )
Zadel: Selle SMP dynamic ( past er niet bij, maar ik moet goed zitten he )
Bidonhouders: Elite ciussi inox.
Pedalen: speedplay zero stainless.
gewicht 8.895kg op mijn ali hangweegschaal. Vond ik vrij netjes, want ik heb niet echt gekke of superlichte onderdelen gebruikt. Is inclusief alles en een fietscomputer komt hier sowieso niet op.
De afmontage.
Shifters en derailleurs: Campagnolo record titanium 10sp
Crank: Campagnolo chorus 10sp 53-39 (NOS)
BB: Campagnolo chorus 102mm in ITA draad( lang op moeten wachten, laatst ineens weer overal voorradig )
Remmen: Campagnolo chorus skeleton ( tijdelijk geleend van een andere fiets )
Wielen: Campagnolo Zonda c17(nieuw)
Cassette: Veloce 10sp 13-26
Ketting: Wipperman connex ( gewaxt )
Banden: Veloflex strada 23mm, vittoria latex binnenbanden
Stuurpen. FRM 12cm (ooit via forum)
Stuur: Deda zero100 classic shallow
Kabels: Campa, barrel adjusters dura ace (NOS)
Stuurlint: Cinelli bubble.
Zadelpen: Deda zero100 27.2
Headset: Cane creek 1inch (NOS: koste misschien 10 euro, maar is prima kwaliteit )
Zadel: Selle SMP dynamic ( past er niet bij, maar ik moet goed zitten he )
Bidonhouders: Elite ciussi inox.
Pedalen: speedplay zero stainless.
gewicht 8.895kg op mijn ali hangweegschaal. Vond ik vrij netjes, want ik heb niet echt gekke of superlichte onderdelen gebruikt. Is inclusief alles en een fietscomputer komt hier sowieso niet op.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
De fiets is trouwens nog vrij stijf, zeker niet het boterzachte staal gevoel wat mijn andere stalen fiets wel heeft ( Bioracer in EL-OS ). Het stuurgevoel is vrij racy, maar je bent er eigenlijk na 10 minuten aan gewend en dan plaats je hem waar je hem hebben wil. Deed me bijna denken aan een van mijn eerste koga aluminium frames eigenlijk. Daar reed ik mijn eerste koersen ooit op.
Laatst gewijzigd door thestudent op 23 apr 2022 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Nee, dat was Bert L..
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Maat is 56cc en onder de onderbuis meet ik bijna 53cm. Dus volgens mij is dat inderdaad een 4. Echter denk ik niet dat ik er op deze fiets echt mee ga rondfietsen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Mooi fietsje, in vlak Nederland rijd ik regelmatig met mijn oudjes, net als jij concessies aan pedalen( ook speedplay) en zadel( tune of Flite carbon). Het silhouet is nog mooier ( klassieker) als stuurpen evenwijdig loopt met bovenbuis.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Jup dat klopt, maar dan heb ik een -17 pen nodig. En dan moet ik toegeven dat de positie iets te laag wordt voor ten opzichte van deze -6. Ik heb er even een andere stuurpen op gehad. En als ik ook maar 1cm spacer had kunnen plaatsen had ik toch die -17 gebruikt, maar dat past dus niet.
Trouwens deze fiets voelt absoluut niet traag. T is geen aero racer, maar t is stijf genoeg, alles rolt en draait super en ik zit er nu zelf vrij aero op. Dus je kan m echt gewoon op elk ritje meenemen. Als je gelost wordt is t echt niet alleen de fiets. Een alpencol klimmen is misschien wat minder leuk op ouderwetse dubbel, maar korte heuvels overleef ik er ook wel op.
Trouwens deze fiets voelt absoluut niet traag. T is geen aero racer, maar t is stijf genoeg, alles rolt en draait super en ik zit er nu zelf vrij aero op. Dus je kan m echt gewoon op elk ritje meenemen. Als je gelost wordt is t echt niet alleen de fiets. Een alpencol klimmen is misschien wat minder leuk op ouderwetse dubbel, maar korte heuvels overleef ik er ook wel op.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Vlaanderen kan ook op een 39 hoor, alleen is het dan fijn om een 29 achter te hebben. Althans dat vond ik op de Koppenberg wel een “must”..
Wel een heerlijke fiets ( Nog steeds spijt dat ik mijn Pinarello Opera heb weggedaan - Deda 16.5 staal )
Wel een heerlijke fiets ( Nog steeds spijt dat ik mijn Pinarello Opera heb weggedaan - Deda 16.5 staal )
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Dat is ook een fijne fiets. Alleen dan net drie vier jaartjes later denk ik. Zal denk ik redelijk vergelijkbaar zijn met deze. Al zie ik wel carbon voor en achtervorken.
Dit is 18MCDV6 Microalloy Heat treated. Volgens mij is 16.5 dezelfde staal legering maar met een verbeterde heat treatment en veel meer shaping en butting mogelijkheden.
Dario pegoretti heeft de Radius ontworpen voor pina. Of hij ze ook ( in de werkplaats ) gebouwd heeft blijft een vraagteken. Hij bouwde wel alle voorlopers van de Radius voor de profs. Maar ook in die tijd had hij gewoon al meerdere medewerkers. Anyway... geen zorgen over maken, gewoon fietsen.
Dit is 18MCDV6 Microalloy Heat treated. Volgens mij is 16.5 dezelfde staal legering maar met een verbeterde heat treatment en veel meer shaping en butting mogelijkheden.
Dario pegoretti heeft de Radius ontworpen voor pina. Of hij ze ook ( in de werkplaats ) gebouwd heeft blijft een vraagteken. Hij bouwde wel alle voorlopers van de Radius voor de profs. Maar ook in die tijd had hij gewoon al meerdere medewerkers. Anyway... geen zorgen over maken, gewoon fietsen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!