Pagina 393 van 516

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 30 aug 2023 12:56
door wasbeer2006
Bij sommige fietsen gaat de kabel door het lager. (Gelukkig niet bij alle, er zijn ook merken die erover na hebben gedacht :-), gezien de voorkant van bv de SL8 denk ik dat speci dat ook gedaan heeft, of iig had kunnen doen)

De remleiding moet dan los en eruit, anders krijg je er geen nieuw lager omheen.

Buiten dat die veel tijd kost kan het ook zo zijn dat je leiding daarna te kort is en je die ook nieuw moet + nieuw stuurlint en je moet ontluchten
Ik houd bij bouwen de kabels altijd wat langer dat ik dat zeker twee keer kan doen.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 30 aug 2023 14:47
door synapse
Ik snap dat de kabelloop of de wijze waarop remleidingen door het balhoofd gaan meer zal kosten dan als e.e.a. op de ouderwetse manier gemonteerd is.

Ik verbaas mij vooral over de kennelijk korte levensduur van de lagers.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 30 aug 2023 15:23
door 1094
Zal je net zien dat mijne volgende week kapot gaat maar heb er nog nooit 1 hoeven vervangen. Op mn oude fiets met 40k kms

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 30 aug 2023 16:44
door wasbeer2006
Het is een uiterste die 2x per jaar, iemand die 30k rijd door weer en wind en wat minder onderhoud pleegt misschien....
In de meeste fietsen verslijt ik geen balhoofdlagers, ja in sommige MTB,s de onderste

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 30 aug 2023 16:54
door synapse
Dat was dus ook mijn idee, ik pas éénmaal meegemaakt dat er een balhoofdlager vervangen moest worden en ik fiets toch al ruim zestig jaar waarvan vijftig jaar op een racefiets

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 30 aug 2023 19:39
door Ramon73
synapse schreef: 30 aug 2023 09:55 In het artikeltje in de nieuwe Fiets over de toekomst van de fietsenwinkel wordt ergens gezegd dat met geïntegreerde sturen het vervangen van de balhoofdlagers een dure grap is. Dat geloof ik graag, maar er wordt ook gezegd dat dat twee keer per jaar zou kunnen voorkomen.

Is dat zo? hoeveel kilometers moet je dan niet maken?
(Ik heb het pas eenmaal meegemaakt en dat was na ruim 10.000 kilometer. ik denk niet dat gemiddelde fietser dik 20.000 kilometer per jaar fietst...)
Bij mijn vorige fiets deed ik 1x per jaar het onderste balhoofdlager vervangen, na ongeveer 10.000km. Externe bekabeling, velgremmen, dus dat was klusje van 20 minuten. Lager kost €12,- dus ik twijfelde er niet over om eens per jaar een nieuwe erin te zetten, kleine moeite, groot plezier. Het lager was dan al slechter, maar nog niet onbruikbaar. Denk dat het twee seizoenen mee zou kunnen op een fiets die niet in de winter buiten komt.

En dure grap bij geïntegreerde kabels? Als de FM het moet doen wel idd. Doe je het zelf dan heb je wel nieuwe remleidingen nodig, of tenminste olijfjes (mits voldoende overlengte), nieuw stuurlint. Maar stuurlint en leidingen is nou ook weer geen aderlating.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 30 aug 2023 19:42
door 1094
Kan je niet gewoon de remmen leeg laten lopen, remmen loskoppelen van kabels en het stuur inch pen er uit trekken?

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 30 aug 2023 20:09
door DDX
Remmen loskoppelen klinkt leuk, maar je zal de leiding die door je stuur lopen ook uit je stuur moeten halen.
Dan moet olijfje er iig af en dan zou je dus leiding moeten doorknippen.
Je zou nog iets kunnen proberen met een dremel om olijfje eraf te halen.
En daarna weer lekker klooien om leiding weer door je stuur te krijgen.

En vaak gaat lagers lang mee, maar je kan pech hebben dat ze snel vervangen moeten worden.

Misschien is op zo'n moment de meerprijs van ceramicspeed nog niet eens zo heel gek :
https://ceramicspeed.com/en-eu/pages/slt

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 30 aug 2023 22:08
door Kornuit
Kan een magene of Garmin speedsensor ook op de naaf van het achterwiel of is de afstand dan te ver van de Garmin?

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 30 aug 2023 22:20
door Ramon73
DDX schreef: 30 aug 2023 20:09 Remmen loskoppelen klinkt leuk, maar je zal de leiding die door je stuur lopen ook uit je stuur moeten halen.
Dan moet olijfje er iig af en dan zou je dus leiding moeten doorknippen.
Je zou nog iets kunnen proberen met een dremel om olijfje eraf te halen.
En daarna weer lekker klooien om leiding weer door je stuur te krijgen.

En vaak gaat lagers lang mee, maar je kan pech hebben dat ze snel vervangen moeten worden.

Misschien is op zo'n moment de meerprijs van ceramicspeed nog niet eens zo heel gek :
https://ceramicspeed.com/en-eu/pages/slt
+1

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 30 aug 2023 23:30
door Chefske
NuitKor schreef: 30 aug 2023 22:08 Kan een magene of Garmin speedsensor ook op de naaf van het achterwiel of is de afstand dan te ver van de Garmin?
Ja, daar heb ik ze ook zitten. Heb ze gekoppeld via ANT+, of dit wel problemen oplevert als je de sensoren met Bluetooth koppelt is mij onbekend.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 31 aug 2023 10:33
door a_v
SKS-voetpomp kapot... het is alsof je in het luchtledige pompt: geen weerstand meer.

Is dit te repareren? Ik heb hem al zo lang dat 'ie wel is afgeschreven en ik heb geen zin om er uren aan te besteden maar weggooien is ook zonde...