Pagina 5 van 5

Re: 165mm cranks van Pogacar

Geplaatst: 29 mei 2024 15:06
door Klein_Verzet
Pogacar is 1,76m en Evenepoel 1,71m. Ik zet het er maar even bij.

Hier een sleepnet vol met wetenschappelijke onderzoeken uit het internet. Er kan geen eenduidige conclusie uit getrokken worden. De cranklengte lijkt net zoiets als paslengte bij het hardlopen: kort met een hoge frequentie of lang met een wat lagere frequentie. De onderzoeken laten wielrenners vaak met verschillende cranklengten op een ergometer fietsen, waardoor er totaal geen rekening gehouden wordt met een gewenningsperiode, wat naar mijn idee de uitkomsten nogal op drijfzand zet.

Een vuistregel is dat de cranklengte ongeveer 20% van je binnenbeenlengte bedraagt. Bij twijfel: kies de kortere. Fiets je met een hoge cadans dan is de kortere de betere keus. Het lijkt me aan de te lange kant. In de praktijk zal de langere mens vaker op een juiste crank fietsen dan zijn kortere evenknie.

Mechanisch gezien is de pull-techniek het effectiefst, maar metabool gezien het minst efficiënt.
https://science2move.nl/efficientie-en- ... giekosten/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17545890/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10292967/

Determinants of maximal cycling power: crank length, pedaling rate and pedal speed
The optimal crank length was 20% of leg length or 41% of tibia length.
[urlhttps://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11417428/[/url]
Bicycle Crank Length — Go Short
Under the direction of kinesiology faculty Robert Clark and Christiane O’Hara, undergraduate Frost Research Fellows Cameron Swick, Natalie Grohmann, Austin Bohn and Ashley Shen conducted research with 18 elite level cyclists during summer 2018. The purpose of the study was to examine the effects of six different crank lengths on gross efficiency, heart rate, maximum power, optimal pedaling rate (cadence at maximum power) and joint kinematics of the hip and knee.
During steady-state cycling, shorter cranks had a higher gross efficiency (150 mm: 22.1%) compared to longer cranks (180 mm: 21.6%), (p < 0.001). There was an increase in optimal pedaling rate between 150 mm cranks (130 rpm) and all other lengths (180 mm: 120 rpm) (p < 0.001). 150 mm cranks have a significantly smaller hip (45 degrees) and knee (67 degrees) range of motion than all other cranks measured (180 mm: hip 51 degrees, knee 75 degrees) (p < 0.001). These results show that shorter cranks can be advantageous.
https://kinesiology.calpoly.edu/bicycle ... —-go-short
Changes in crank length had no significant effect on heart rate (144 ± 13, 145 ± 12 and 145 ± 13 bpm, respectively) and gross efficiency (GE) (20.4 ± 2.1, 20.1 ± 2.2 and 20.3 ± 2.4%, respectively). A longer crank induced a significant (P < 0.05) reduction of positive impulse proportion (PIP) (0.9–1.9%) due to a greater maximum (1.0–2.3 N · m) and minimum torque (1.0–2.2 N · m). At the same time, the maximum flexion and range of motion of the hip and knee joints were significantly increased (1.8–3.4° and P < 0.05), whereas the ankle joint was not affected. In conclusion, the biomechanical changes due to a longer crank did not alter the metabolic cost of pedalling, although they could have long-term adverse effects. Therefore, in case of doubt between two lengths, the shorter one might be recommended.
https://www.researchgate.net/publicatio ... al_cycling

https://debiomechanieker.nl/en/2022/12/ ... nk-length/
https://debiomechanieker.nl/wp-content/ ... length.pdf

Re: 165mm cranks van Pogacar

Geplaatst: 29 mei 2024 20:06
door delsol
Ik rij al jaren met 160 mm .

Re: 165mm cranks van Pogacar

Geplaatst: 29 mei 2024 20:31
door rob74
Als ik die theorieën lees, dan staat er voornamelijk korter is beter. Maakt niet uit voor welk doeleinde, lage of hoge cadans, MTB-er of triatlon, maakt niet uit. Het moet korter. En dan ook nog een tabelletje met ideale crank lengtes. En wat blijkt? Ik zit precies goed met door super lange crank van 175. Maar ja, ik ben ook 190 cm met een binnenbeen lengte van 93 cm :lol: :lol:

Re: 165mm cranks van Pogacar

Geplaatst: 29 mei 2024 20:51
door JPAR
rob74 schreef: 29 mei 2024 20:31 Als ik die theorieën lees, dan staat er voornamelijk korter is beter. Maakt niet uit voor welk doeleinde, lage of hoge cadans, MTB-er of triatlon, maakt niet uit. Het moet korter. En dan ook nog een tabelletje met ideale crank lengtes. En wat blijkt? Ik zit precies goed met door super lange crank van 175. Maar ja, ik ben ook 190 cm met een binnenbeen lengte van 93 cm :lol: :lol:
Ik heb hetzelfde, 1.93m en binnenbeenlengte van 94,5

Re: 165mm cranks van Pogacar

Geplaatst: 29 mei 2024 20:52
door wasbeer2006
Het is hetzelfde als met een hoge cadans, dat is ook niet voor iedereen geschikt.
Gewoon proberen en doen wat je fijn vind. Voor mij was het met mijn zadel een van de grootste verbeteringen van de laatste jaren. En ik rijd echt wel kort met 165 en 91bbl.

Re: 165mm cranks van Pogacar

Geplaatst: 29 mei 2024 23:25
door derxx
Ach, en wat voor de een prettig is, hoeft dat voor een ander niet te zijn. Ik heb mijn 165mm set express 2e hands gekocht om het uit te proberen. Voor mij voelt het fijner dan 172.5mm. Ik heb minder/geen last van m'n knie na een rit van >3u en ik merk dat ik makkelijker iets dieper kan zitten zonder dat ik continu met m'n bovenbeen m'n buik raak. Ik ben er dus blij mee, en wat een ander ervan vindt: tsja, het zal mij m'n achterste oxideren 😉

Re: 165mm cranks van Pogacar

Geplaatst: 30 mei 2024 00:04
door Enzzo
Wat ik vooral lees in de reacties hier is dat knie pijn verminderd.
Ik heb zelf drie knie operaties gehad voor meniscus (2r 1l) en merk dat zware inspanning nogsteeds pijnlijk is.
Ik ga toch eens proberen en zien wat een kortere crank oplevert.

Re: 165mm cranks van Pogacar

Geplaatst: 30 mei 2024 08:20
door leon1
Zeker een poging doen. Wie weet bevalt het! Jammer dat het altijd met een investering gepaard gaat (helemaal met meerdere fietsen...). Want een gebruikte 165mm crank vinden is geloof ik zo goed als onmogelijk.

Ik zit wel te denken, ik huur op vakantie altijd een fiets. Die komt natuurlijk niet met een kortere crank. Nu lees ik wel dat mensen zonder problemen overstappen van de ene naar de andere lengte. Maar toch, als ik straks eenmaal ben gewend aan de 165mm dan wil je daar toch bij blijven. Ik voorspel dat er straks een losse crank mee in de koffer gaat...en een zadel ook nog. :lol: Een Shimano crank is gelukkig in een paar minuten te verwisselen.

Re: 165mm cranks van Pogacar

Geplaatst: 30 mei 2024 09:31
door rob74
Ik heb in het verleden ook met 170 mm cranks gereden en nu weer 175. Toen ik met 170 reed, zaten er op andere fietsen weer 175. Ik heb nooit ook maar enig verschil gevoeld. Ik geef toe dat die verschillen ook klein zijn. 175 zal vermoedelijk echt wel anders aanvoelen dan 160.

Re: 165mm cranks van Pogacar

Geplaatst: 04 jun 2024 22:11
door wezenloze
prjz schreef: 28 mei 2024 16:21
Enzzo schreef: 28 mei 2024 15:52 Heeft iemand eigenlijk weleens verschillende maten link en rechts geprobeerd vanwege beenlengte verschil?
Daar is wel wat over te vinden: Wordt sterk afgeraden.
Peter Winnen in 1981. Uit Van Santander naar Santander (blz. 82):
"'Goedverdoeme, wat is het met die poten van u, d'n linker marcheert, d'n andere nie.'
'Het lijkt wel of ik links groei en rechts krimp.'
Kort voor de start van de vijfde etappe ontdekte ik het euvel. Er waren pedaalarmen van verschillende lengte gemonteerd, links 172,5, rechts 170.
(...)
'Merckx ree mee ieël, ieël lange manivels!'
Toen wierp hij een blik op mijn benen en zei: 'Mar gij moet koersen met 170.'
'Alleé, da's dan geregeld.'"

Re: 165mm cranks van Pogacar

Geplaatst: 04 jun 2024 22:20
door Enzzo
|
|
|
—->

Re: 165mm cranks van Pogacar

Geplaatst: 04 jun 2024 22:46
door Enzzo
wezenloze schreef: 04 jun 2024 22:11
prjz schreef: 28 mei 2024 16:21
Enzzo schreef: 28 mei 2024 15:52 Heeft iemand eigenlijk weleens verschillende maten link en rechts geprobeerd vanwege beenlengte verschil?
Daar is wel wat over te vinden: Wordt sterk afgeraden.
Peter Winnen in 1981. Uit Van Santander naar Sandander (blz. 82):
"'Goedverdoeme, wat is het met die poten van u, d'n linker marcheert, d'n andere nie.'
'Het lijkt wel of ik links groei en rechts krimp.'
Kort voor de start van de vijfde etappe ontdekte ik het euvel. Er waren pedaalarmen van verschillende lengte gemonteerd, links 172,5, rechts 170.
(...)
'Merckx ree mee ieël, ieël lange manivels!'
Toen wierp hij een blik op mijn benen en zei: 'Mar gij moet koersen met 170.'
'Alleé, da's dan geregeld.'"
Wuk?! Tis krek ne westvloaming dien Peerke Winnen 😜