Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

nieuwe laptop

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 08 apr 2010 00:01

[quote="Diogenes"]L.I.N.U.X........gratis software en gratis besturingssyteem plus dual-boot.

Geen virussen. Als je Puppy draait, dan kom je met 100 MB uit voor een compleet systeem. Booten vanaf USB stick. Geen HD nodig, etc etc.

Ubuntu, Puppy, EB4, Debian, Suse, Knoppix, en nog veel meer.[/quote]

Ik snap je wel Diogenes, Linux werkt fijn.(op mn stage een weekje mee gewerkt.) Nadeel is dat je verstand moet hebben van pc's en computers fixen moet wel een beetje je hobby zijn.
Puppy, dual-boot? Bij mij houd het al op.

Dat is juist de reden waarom ik een mac heb. Aan knop, klik op ff logo, internet. Geen gedoe en 0 kennis van computers is vereist. Programma's instaleren bv is ook zo eenvoudig. Programma icon, slepen naar map programma's. klaar, geinstaleerd. Wieeej..

@tr1969:

http://goldencheetah.org/download.html

Niet de mooiste site maar de software werkt. Ben er zelf nog niet heel diep in gedoken maar op weightweenies zijn ze er weg van(Y).

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 08 apr 2010 00:04

Het is zo eenvoudig: je installeert een Linux versie en de door Linux geinstalleerde bootloader (Grub) zorgt er voor dat je ofwel Win ofwel Linux op kan starten. Kosten nihil, vrijheid oneindig.

Bij puppy is het nog eenvoudiger: een razendsnelle Linux die je vanaf bv. SD kaart opstart. Niets op HD en toch worden alle gegevens bewaard in een zgn.
savefile op de geheugenkaart. Zelfs al is je HD stuk, dan nog heb je een compeet besturingssysteem tot je beschikking. Super eenvoudig:

Open sources, open minds...

Link
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 08 apr 2010 00:07

[quote="Diogenes"]Het is zo eenvoudig: je installeert een Linux versi en de bootloader (Grub) zorgt er voor dat je ofwel Win ofwel Linux op kan starten. Kosten nihil, vrijheid oneindig.

Open sources, open minds...[/quote]

Ja, maar voor de 'not so IT minded' hier moet je dan wel Windows VOOR Linux installeren anders gaat je bootloader down the drain en mag je het handmatig oplossen.

Mvg, Zorro

p.s. kijk ook eens naar merken als ASUS. Hardware verschilt vaak niet al te veel van A Merken maar wel veel goedkoper. www.computerpirates.nl heb ik erg goede ervaringen mee.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 08 apr 2010 00:09

Komen dan niet bijna alle computer s met een voorgeinstalleerde Windblows?

Eigenlijk nog beter: dan ben je meteen van Windows af.

Ik heb een ASUS EEE PC. Goedkoop en goed. En ik heb er 3 besturingssystemen op staan: de Windows 7 die ik nog nooit geboot heb en 2 Linuxen die ik er na geinstalleerd heb. Boottijd onder de 6 seconden (vanaf HD).

Maar zoals ik al zei: je kan een compleet Linux besturingssysteem op USBkey of SD kaart zetten en daarvanaf booten. Met een Persistency file bewaar je dan je instellingen, terwijl je NIETS aan je computer hebt veranderd.

http://www.pendrivelinux.com/
Velgenfluisteraar

Florezido

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 08 apr 2010 03:06

[quote="TiesT"]Dat is juist de reden waarom ik een mac heb. Aan knop, klik op ff logo, internet. Geen gedoe en 0 kennis van computers is vereist.[/quote]
Da's bij Windows net zo.. Iedereen kan met Windows overweg, kijk maar om je heen. En als Linux fatsoenlijk is geinstalleerd is 't allemaal ook 1 klik.

De besturingssystemen gaan pas wat uitmaken als je er echt wat mee doet, beetje mailen/internetten/office/photoshoppen/etc maakt weinig uit.

Als je buiten de gebaande paden wilt wordt bijv. Linux echt andere koek, dan kun je in de Terminal aan de slag - werkt ook perfect en is énorm krachtig eenmaal je het kent, maar 't heeft een fikse leercurve.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 08 apr 2010 03:22

Zie ik hier toch een paar keer het woord "bootcamp" voorbij komen in combinatie met Apple, jullie hebben zeker nog nooit VMware fusion aan het werk gezien....dat is toch andere koek. Niet zomaar 2 OS-en op je Macbook (moet wel een pro zijn zo een gewone is ook maar plastic) maar gewoon copy en paste en drag en drop tussen je afzonderlijke Windows 7 en OSX applicaties.

Maar zoals al gezegd heel, heel mooi apparaat zo een macbook pro, maar toch heb ik zelf een Vaio omdat prijs performance ratio gewoon beter is. (De Macbook pro kost 2 keer zoveel, heeft minder resolutie, langzamere cpu, kleinere HD, minder Ram, minder akku tijd, minder features, heeft een kleiner scherm maar is toch groter en zwaarder maar heeft wel een nog degelijkere behuizing, ziet er nog iets gelikter uit en heeft een beter OS).

Thuis heb ik trouwens wel een Mac-mini, voor al mijn foto's en video's die vond ik qua prijs/kwaliteit wel heel goed. (Wel uit de USA meegenomen, was omgerekend maar 350 Euro)


Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39520
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 apr 2010 10:37

ericpeters schreef:Macbook (moet wel een pro zijn zo een gewone is ook maar plastic)
Precies; gister in de mac-store dat ding eens goed uit laten leggen. Die basis mac is puur plastic. En de 250,- duurdere Mac-pro heeft een kleinere harde schijf, maar weer wel een SD cardreader. Volgens mij is dat de duurste cardreader op de markt :D. Ik ben de logica kwijt om eerlijk te zijn.
Jammer, want het OS lijkt mij echt wel heel fijn.
Maar zoals al gezegd heel, heel mooi apparaat zo een macbook pro, maar toch heb ik zelf een Vaio omdat prijs performance ratio gewoon beter is. (De Macbook pro kost 2 keer zoveel, heeft minder resolutie, langzamere cpu, kleinere HD, minder Ram, minder akku tijd, minder features, heeft een kleiner scherm maar is toch groter en zwaarder maar heeft wel een nog degelijkere behuizing, ziet er nog iets gelikter uit en heeft een beter OS).

Mijn voorkeur begint ook die kant op te gaan, grotendeels zelfde redenatie als jij.
Jammer, maar ik ga echt geen 1.600,- aftikken voor een 15.4" scherm met een standaard Core2duo processor.

Wel respect voor Apple dat ze zo'n schare met fans hebben verzameld die er dat geld voor over hebben.

(en nee, niemand hoeft mij te wijzen op Pinarello :P)
Less is bore

eelcoz

eelcoz 08 apr 2010 10:39

[quote="Daniel1975"]

Wel respect voor Apple dat ze zo'n schare met fans hebben verzameld die er dat geld voor over hebben.

[/quote]

+1

Bij Apple betaal je voornamelijk voor het design en het appeltje.;)

Er zijn zoveel andere goede merken met een betere prijs/kwaliteit verhouding.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16417
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 apr 2010 10:50

[quote="Daniel1975"]
- liefst niet boven de 700 euro.
[/quote]

Alle Apple fans zijn een van de voorwaarden uit het oog verloren. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 08 apr 2010 11:17

[quote="eelcoz"]


Bij Apple betaal je voornamelijk voor het design en het appeltje.;)
[/quote]

En voor de OS.

lunaton
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 24 feb 2009 14:28

lunaton 08 apr 2010 12:02

Daniel, vergelijk gewoon wat merken laptops. Zoveel in kwalitiet verschillen ze onderling niet(de concurentie is moordend). Besef dat een laptop zo'n 4 jaar meegaat, daarna is hij hopelooos verouderd. Dus beginnen met een recente processor (I5 of I7), voldoende geheugen(bv 4Gb) en een redelijke harde schijf( 320Gb). Als je veel grafisch doet, liefst een grafische kaart en geen onboard-geval.
Elke redelijke computerzaak kan je hierin adviseren en voor 700€ is er zeker wat te krijgen.

groet, LunaTon (senior ICT-servicedesk medewerker)

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 08 apr 2010 12:43

[quote="LunaTon"]Besef dat een laptop zo'n 4 jaar meegaat, daarna is hij hopelooos verouderd. [/quote]


Als 'ie het na 3 jaar nog goed doet heb je tegenwoordig al geluk, is mijn ervaring.

Hier nog een leuk onderzoekje, wat wel strookt met mijn ervaring:

http://www.zdnet.be/news/110217/asus-en ... e-laptops/

Plaats reactie