bora one
Bora One, eigenlijk precies wat ik wil en zoek, en met 1350 ook nog prima voor in de bergen lijkt me. Weet iemand overigens wat het maximale gewicht van de berijder is dat geadviseerd wordt? oftewel zit ik met mijn 86 kilo hier nog goed?
*Pino* schreef:Bora One, eigenlijk precies wat ik wil en zoek, en met 1350 ook nog prima voor in de bergen lijkt me. Weet iemand overigens wat het maximale gewicht van de berijder is dat geadviseerd wordt? oftewel zit ik met mijn 86 kilo hier nog goed?
Hoi,
Wel grappig (ik wil je niet afzeiken *Pino*, zeker niet) om met 86kg nog te zeggen dat 1350 'nog prima voor de bergen is'
Stel je koopt LightWeights van onder de 1000 Gram en hebt nu een set van 1700 Gram. Zeg het verschil is 800 Gram. Dan ga je toch geen grof geld uitgeven voor die 800 Gram verschil (uitgaande van een relatief zwaargewicht als jij)? Of ben ik nu gek?
Tenzij je die Boras gewoon 'ubergeil' vindt. Het oog wil ook wat toch!!
Ik bedoel, is 86kg echt het minimum wat je kunt halen qua lichaamsgewicht.? Anders kun je wat grammen toch wel makkelijker winnen dan via Bora Ones en mucho dinero.
Ik zie het zo vaak hier en op andere Fora dat mensen een 'godsfortuin' neer willen tellen voor wat lichtere wielen, terwijl de makkelijkste, en goedkoopste, manier om gewicht te besparen is om wat af te vallen.
Super lichte wielen en frames zijn puur voor afgetrainde profs OF voor mensen die het gewoon mooi spul vinden. De gewichtsbesparing is een sprookje dat menigeen die NIET op zijn absoluut minimum gewicht -of ver daarboven- zit gebruikt om de zaak te verantwoorden.
Ik blijf van mening dat die super lichte wielen meer 'tussen de oren zitten' maar dat is niet de objectieve/reeele waarheid.
Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
ZorroI schreef:*Pino* schreef:Bora One, eigenlijk precies wat ik wil en zoek, en met 1350 ook nog prima voor in de bergen lijkt me. Weet iemand overigens wat het maximale gewicht van de berijder is dat geadviseerd wordt? oftewel zit ik met mijn 86 kilo hier nog goed?
Hoi,
Wel grappig (ik wil je niet afzeiken *Pino*, zeker niet) om met 86kg nog te zeggen dat 1350 'nog prima voor de bergen is'
Stel je koopt LightWeights van onder de 1000 Gram en hebt nu een set van 1700 Gram. Zeg het verschil is 800 Gram. Dan ga je toch geen grof geld uitgeven voor die 800 Gram verschil (uitgaande van een relatief zwaargewicht als jij)? Of ben ik nu gek?
Tenzij je die Boras gewoon 'ubergeil' vindt. Het oog wil ook wat toch!!
Ik bedoel, is 86kg echt het minimum wat je kunt halen qua lichaamsgewicht.? Anders kun je wat grammen toch wel makkelijker winnen dan via Bora Ones en mucho dinero.
Ik zie het zo vaak hier en op andere Fora dat mensen een 'godsfortuin' neer willen tellen voor wat lichtere wielen, terwijl de makkelijkste, en goedkoopste, manier om gewicht te besparen is om wat af te vallen.
Super lichte wielen en frames zijn puur voor afgetrainde profs OF voor mensen die het gewoon mooi spul vinden. De gewichtsbesparing is een sprookje dat menigeen die NIET op zijn absoluut minimum gewicht -of ver daarboven- zit gebruikt om de zaak te verantwoorden.
Ik blijf van mening dat die super lichte wielen meer 'tussen de oren zitten' maar dat is niet de objectieve/reeele waarheid.
Mvg, Zorro
Lightweights zijn wielen die 2x zo duur zijn. De grammen in je voorbeeld zijn ook niet aan de orde. Jij gaat ergens vanuit wat misschien helemaal niet de intentie is van *Pino*. Misschien is hij gewoon op zoek naar wielen die er goed uitzien en binnen z'n budget passen en ook beneden een bepaald aantal grammen uitkomt wat hijals streefgewicht voor wielen heeft gezet z'n wielenzoektocht. En hier, voila, heeft ie ze gevonden.
Ik kan een eindje met je meekomen dat je vaak overdreven focus op lichte onderdelen ziet op forums terwijl de berijders zelf makkelijk een gewichtsbesparing kunnen realiseren met eigen gewicht. Toch zijn die gewichten niet hetzelfde. Ga maar eens hardlopen met zware werkschoenen of met lichte runningshoes. Relatief maar een klein beetje verschil in gewicht, toch? Het effect is echter groot. Vele malen groter dan verschillen in lichaamsgewicht je geven. Die verhoudingen liggen anders. Dat geld in zekere mate ook voor fietsonderdelen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 17 okt 2005 19:53
ik weeg 90 kl en rij er ook mee maar wel omdat ik het super mooie wielen vind en goed ziin
-Divo- schreef:
Lightweights zijn wielen die 2x zo duur zijn. De grammen in je voorbeeld zijn ook niet aan de orde. Jij gaat ergens vanuit wat misschien helemaal niet de intentie is van *Pino*. Misschien is hij gewoon op zoek naar wielen die er goed uitzien en binnen z'n budget passen en ook beneden een bepaald aantal grammen uitkomt wat hijals streefgewicht voor wielen heeft gezet z'n wielenzoektocht. En hier, voila, heeft ie ze gevonden.
Ik kan een eindje met je meekomen dat je vaak overdreven focus op lichte onderdelen ziet op forums terwijl de berijders zelf makkelijk een gewichtsbesparing kunnen realiseren met eigen gewicht. Toch zijn die gewichten niet hetzelfde. Ga maar eens hardlopen met zware werkschoenen of met lichte runningshoes. Relatief maar een klein beetje verschil in gewicht, toch? Het effect is echter groot. Vele malen groter dan verschillen in lichaamsgewicht je geven. Die verhoudingen liggen anders. Dat geld in zekere mate ook voor fietsonderdelen.
Hoi,
Tuurlijk, heb je 100% gelijk in. Die Lightweights zijn echt schandalig duur (hangt ervan af welke je neemt en ik ben er niet echt in thuis). Maak er maar een factor 3 van
Ik gebruikte Lightweights even om iets extreems te noemen en dan wegen voor niet top afgetrainde renners die paar grammen niet op tegen de meerprijs.
Soort van afvlakkingscurve waarbij elke extra gram gewichtsbesparing excessief veel meer geld kosten.
Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
[/quote]
@ Christiaan,
Bedankt, dat was wat ik wilde horen.
@ Zorro :Volgens mij ken je mij en mijn lichaamsbouw niet, dus ik denk dat een groot deel van je conclusie's daarmee in de jiskefet kunnen. Wat betreft de zin en de onzin van lichtere wielen : Ik ben van een set van 1800 naar eentje van 1500 gegaan, dus ik denk dat ik zelf wel een redelijk oordeel kan vellen over wat gewichtsbesparing voor me kan en gaat doen. Met de opmerking 1350 geschikt voor de bergen doel ik op het verschil in gewicht tussen deze en andere hoge en zelf lage velgen die veelal rond de 1900 gram zitten.
p.s
Als je een gewichtsbesparing van 800 gram in een wielenset vergelijkt met 800 gram lichaamsgewicht afvallen dan heb je überhaupt niet veel begrepen van wat de invloed van gewicht is. Volgens jouw theorie maakt het niet uit waar je dat gewicht bespaard of te veel hebt. Ik stel voor dat je dan een keertje gaat fietsen met 800 gram extra gewicht aan repen in je achterzakken en de dag erna met 800 extra gram loodtape aan je velgen geplakt en dat we dan daarna wel verder praten.
christiaan schreef:ik weeg 90 kl en rij er ook mee maar wel omdat ik het super mooie wielen vind en goed ziin
@ Christiaan,
Bedankt, dat was wat ik wilde horen.
@ Zorro :Volgens mij ken je mij en mijn lichaamsbouw niet, dus ik denk dat een groot deel van je conclusie's daarmee in de jiskefet kunnen. Wat betreft de zin en de onzin van lichtere wielen : Ik ben van een set van 1800 naar eentje van 1500 gegaan, dus ik denk dat ik zelf wel een redelijk oordeel kan vellen over wat gewichtsbesparing voor me kan en gaat doen. Met de opmerking 1350 geschikt voor de bergen doel ik op het verschil in gewicht tussen deze en andere hoge en zelf lage velgen die veelal rond de 1900 gram zitten.
p.s
Als je een gewichtsbesparing van 800 gram in een wielenset vergelijkt met 800 gram lichaamsgewicht afvallen dan heb je überhaupt niet veel begrepen van wat de invloed van gewicht is. Volgens jouw theorie maakt het niet uit waar je dat gewicht bespaard of te veel hebt. Ik stel voor dat je dan een keertje gaat fietsen met 800 gram extra gewicht aan repen in je achterzakken en de dag erna met 800 extra gram loodtape aan je velgen geplakt en dat we dan daarna wel verder praten.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
@Pino, het maakt totaal niet uit waar het gewicht zit op de fiets zolang je niet remt. Als je mijn fiets 800 gram lichter maakt mag je best 800 gram gewicht bij m'n wielen toevoegen voor bijvoorbeeld een klimtijdrit. Ik ben namelijk nog even snel boven.
@e1colnago. Rol weerstand van lagers in wielen is verwaarloosbaar klein. Dure half keramische of zelfs volledig keramische lagers hebben hooguit een minisquul theoretische voordeel.
@e1colnago. Rol weerstand van lagers in wielen is verwaarloosbaar klein. Dure half keramische of zelfs volledig keramische lagers hebben hooguit een minisquul theoretische voordeel.
http://www.henkleenaers.nl/fiets22.htm
I stand corrected, bedankt dat je me indirect hierop hebt gewezen, daar gaat m'n placebo effect. Gevoelsmatig zitten er wel nog genoeg mitsen en maren in de theorie, maar om die nu allemaal in dit topic uit te gaan lopen melken trekt me nu ook weer niet, laten we het er maar op houden dat je ze niet thuis hoeft te laten wanneer je met je fiets de bergen in gaat.
I stand corrected, bedankt dat je me indirect hierop hebt gewezen, daar gaat m'n placebo effect. Gevoelsmatig zitten er wel nog genoeg mitsen en maren in de theorie, maar om die nu allemaal in dit topic uit te gaan lopen melken trekt me nu ook weer niet, laten we het er maar op houden dat je ze niet thuis hoeft te laten wanneer je met je fiets de bergen in gaat.
@Pino: die zijn er ook wel, die mitsen en maren. Bij versnellen is er weldegelijk een (marginaal) verschil. Overigens krijg je de extra mechanische arbeid die je nodig hebt om een hoger gewicht te versnellen weer terug als je gaat vertragen, maar met 100% efficientie gebeurd dat nooit.
Ik zou gewoon voor het placebo-effect gaan! (Doe ik ook ongegeneerd). Die Bora's zijn toch wel heel erg mooi. Wel jammer dat de stickers IMHO zoveel lelijker zijn geworden (zowel van de 'one' als de 'two')
Ik zou gewoon voor het placebo-effect gaan! (Doe ik ook ongegeneerd). Die Bora's zijn toch wel heel erg mooi. Wel jammer dat de stickers IMHO zoveel lelijker zijn geworden (zowel van de 'one' als de 'two')
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?