Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

trainingsschema marmotte

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 okt 2008 21:08

Die formule zou ik idd maar snel weer vergeten, want dat is echt te onbetrouwbaar. Bij mij ligt m'n omslagpunt naar verhouding ook een stuk hoger, m'n omslagpunt ligt op 92% van m'n (echte) max. Als je zo'n grote fout in je omslagpunt hebt zitten klopt er helemaal niets meer van de zones.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wimd70
Forum-lid

wimd70 12 okt 2008 11:14

Je maximale hartslag zul je inderdaad moet schatten (220 - leeftijd) of laten bepalen tijdens een inspanningstest. Een iets nauwkeuriger manier om je omslagpunt te bepalen is de formule van Karvonen;

Omslagpunt = HFRUST + (80% x (HFMAX - HFRUST))

Zoals je ziet, houdt deze formule niet alleen rekening met je (geschatte) maximale hartslag, maar ook met de hartslag in rust. Voordeel daarvan is, dat je omslagpunt meeveranderd als je beter getraind raakt. Je maximale hartslag verandert namelijk niet, maar de rustpols wordt bij een betere aerobe conditie steeds lager.

Op zitvlees.nl staat een karvonen calculator, dan heb je met drie drukken op de knop een compleet overzicht van al je trainingszones :)
Batüwü Griekgriek

rezne
Forum-lid

rezne 12 okt 2008 15:14

Begin van dit jaar heb ik mijn hartslagzones bepaald dmv 220 - leeftijd. En ik had me toch een lange hersteltijd nodig na intervaltrainingen :D. Ook moest ik de longen uit mn lijf trappen om fatsoenlijk in de 'D1' zone te komen.
Na een inspanningstest bleek mijn Max hartslag zo'n 14 slagen lager te liggen. Ik was veel te intensief aan het trainen.
Een inspanningstest is een even een investering, maar is het geld zeker waard. Ik heb nog een flink deel terug gekregen van de verzekering.
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

fingerz
Forum-lid

fingerz 09 dec 2008 23:16

Leuk zo'n calculator, maar zou mijn zones toch liever laten berekenen door een sportarts. Als je toch een sporttest gaat doen.... en de kosten zijn idd vaak terug te krijgen van de verzekering
Fingerz

Plaats reactie