Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Draag een helm

dave_mle
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 07 jun 2007 00:18

dave_mle 28 apr 2008 13:12

Als ik alleen train neem ik geen helm, als ik in een groep train, neem ik vaak helm...

Ik weet dat het verkeerd is maar ja....

Op mijn MTB draag ik altijd helm

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 05 aug 2009 10:12

Dit topic helaas maar weer even actueel maken met een droevig bericht wat me ter oren kwam.

Een vriendin van me heeft een zeer goede vriend verloren door een ongeluk op de fiets.
De dag na de etappe van de Mt. ventoux was hij zelf gaan fietsen daar en alles prima gegaan, incl. afdaling. Maar toch moesten ze met z'n allen op het laatste stuk vals plat richting de camping "alvast" de helm afzetten om welke (misschien stoere) reden dan ook. De bewuste man moets toen toch nog uitwijken en kwam in de greppel. Daar lag echter een betonnen strook waar hij met zijn hoofd op is geklapt. Op slag dood. Droevig.

Dus, iedereen die het stoer vind (of niet mannelijk) blijf ik een aap vinden.
Gisteren kwam ik er ook weer 2 tegen zonder helm. Ik denk dan stilletjes in mezelf "sukkel" en denk dan zeker niet "stoer! jij bent een man."
Denk er ook even bij na dat jij niet met de droevenis zit na je dood, maar je nabestaanden wel.

Tot slot ben ik het eens met de mannen op Sporza... een wet aannemen met de verplichting een helm te dragen als je in koerskleding op een koersfiets zit. (en dit laatste is prima te definiëren)

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 05 aug 2009 11:01

Droevig relaas, Moustache. Ik heb het ook geleerd, een helm dragen; 3 jaar geleden koerste ik nog en deed ik het ook nauwelijks op training... ik ben met de jaren tot inzicht (en tot verstand?) gekomen.

Gisteren reed ik met een snelle trainingsgroep mee. We reden constant harder dan 40km/u, met 40 renners van wisselend niveau (renners én toeristen), en toch slaagde er nog een vijftal in om zónder helm op te dagen :s
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 05 aug 2009 11:43

Tja de voordelen en vooral het nut van een helm lijkt mij inmiddels wel duidelijk, talloze voorbeelden op het forum alleen al.

Zolang het niet verplicht wordt blijft het de keuze van de renner zelf, en er zijn er nog steeds die het niet nodig vinden. Maar daar zullen ze wel een goede reden voor hebben...
"Try not. Do or do not......there is no try"

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 05 aug 2009 11:51

Misschien moesten er ook meer mensen zijn die bv ipv een superlichte bidonhouder wat meer investeren in een betere helm die écht goed zit zodat je het niet eens voelt dat je hem op hebt. Of zij die tegen het budget aan toch maar kiezen voor Ultegra ipv 105 en dan voorlopig maar geen helm. (zeg me niet dat deze voorbeelden niet voorkomen...)
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 05 aug 2009 11:51

[quote="Moustache"]Een vriendin van me heeft een zeer goede vriend verloren door een ongeluk op de fiets (..)

Dus, iedereen die het stoer vindt (..) blijf ik een aap vinden. Gisteren kwam ik er ook weer 2 tegen zonder helm. Ik denk dan stilletjes in mezelf "sukkel" (..)[/quote]
+1 Ik roep vaak ook gewoon: he sukkel, helm vergeten?

Afbeelding :) Afbeelding

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 05 aug 2009 12:20

Nog eentje dan: Zit nu thuis met een breukje in mijn schouder. Gevallen in een Dolomieten afdaling vorige week. Het enige wat je hoort is een doffe knal, ik voelde er helemaal niet van (qua hoofd dan). Pas veel later dacht ik op de camping er eens aan om mijn helm te inspecteren. Toch de hele zijkant van onderen structureel door. Het was een redelijk snelle haarspeldbocht, die ik te krap nam om de volgende goed te kunnen nemen. Ik denk er al niet aan om mijn helm te vergeten, maar na zoiets... Zou gewoon een hele forse hersenschudding zijn geweest, op zijn minst... Heb maar meteen een hele goede nieuwe helm gekocht. Geen besparen daarop.

Als toerder heb je het eigenlijk nooit zo door hoe gevaarlijk wielrennen eigenlijk wel niet is. Het is goed om elkaar tot de orde te blijven roepen... (en ik moet beter dalen!!!).

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 05 aug 2009 12:25

(off topic) he sukkel,
wil ik ook wel eens roepen naar motorrijders in t-shirt's en korte broeken...
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5874
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 05 aug 2009 12:32

Wat mij opvalt is dat er best wel veel "amateurs" zonder helm rijden.
Als ik kijk hoeveel er met hun helm aan de rugzak gebonden naar het wielerbaan rijden denk ik vaak dat ze niet echt weten waar ze mee bezig zijn.
Als je het met sommige er over praat zeggen ze vaak van 'ik weet waar ik uit moet kijken onderweg maar tijdens de wedstrijd is het verplicht.'
Net alsof zij zelf alles in de hand hebben als zij op de fiets zitten.
Maar ja, ik hou met mijn toertempo gewoon mijn helm op.

Gebruikersavatar
maurice
Forum-lid
Berichten: 2445
Lid geworden op: 14 apr 2004 16:24
Locatie: Maassluis

Gebruikersavatar maurice 05 aug 2009 12:44

[quote="Dave_mle"]Als ik alleen train neem ik geen helm, als ik in een groep train, neem ik vaak helm...

Ik weet dat het verkeerd is maar ja....

Op mijn MTB draag ik altijd helm[/quote]

Vorig jaar dacht ik op een warme zomeravond: mmm, ik denk dat ik nog even snel een klein rondje ga. Zo lekker was het nog buiten.
Een stuk van m'n vaste trainingsrondje dat ik al zo'n duizenden keren bereden had, zo'n 30 km.
Ik vroeg me af of ik m'n helm op zou doen? Het was nog warm en ik zweet nogal snel dus lekkerder is zonder.
Vroeger, ik ben de jongste helaas niet meer, zou ik zonder helm weg zijn gegaan en me deze vraag niet eens gesteld hebben. Nu dus wel want beelden en verhalen kennen we immers allemaal nu wel.

Gelukkig bleek na zo, 25 km met de haven in zicht. Een witte kat stak plots schuin de weg over en knalde rennend, hij zag mij immers aankomen, tegen m'n voorwiel waardoor ik hard onderuit ging.
Ikzelf zag de kat enkel tegen m'n voorwiel aan knallen, zo snel ging het. En voordat ik het uberhaupt bezefte stuiterde ik letterlijk op de grond. Mijn hoofd ook. Eerst links en toen rechts.
Gloeiende, gloeiende @#$%%!^& kat!!!

Fiets kapot, kleding kapot, huid kapot maar gelukkig zelf niks gebroken.
M'n helm?
Je wilt niet weten hoe deze eruit zag. Ken je nagaan hoe m'n hoofd eruit had gezien als ik deze superhelm niet op had gehad.

Dus: ook al ga je in je eentje een traingsrondje maken, zet ook dan je helm op.

De kat heb ik helaas niet meer gezien. Waarschijnlijk heeft deze voortaan ook een helmpje op! (Catlike)
Niets is wat het lijkt..

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5874
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 05 aug 2009 13:25

Katten, misschien wel de gevaarlijkste verkeersdeelnemers ooit.
Als ze je aan zie komen gaan ze eerst ineengedoken naar kijken en als je ze bijna bent gepasseerd besluiten ze toch nog even snel over te steken.
Dit is me al meerdere malen overkomen en gelukkig heeft mij dit alleen een hartverzakking gekost.
ps. Konijnen/hazen kunnen er ook wat van.

jeroenr
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 okt 2008 21:17

jeroenr 05 aug 2009 16:46

Inderdaad, dieren kunnen vrij gevaarlijk zijn...mensen die naar het strand gaan menen overigens ook niet meer op te hoeven letten op fietsers ;). Ik weet niet hoeveel ik er vandaag tegen ben gekomen die zonder te kijken het fietspad overstaken.

Voordat ik begon met wielrennen is een kennis van me overleden door een fietsongeluk (met de racefiets tegen een tegemoetkomende wielrenner opgeklapt) met helm had hij het overleefd...toen meteen voorgenomen om altijd met een helm op op de racefiets te stappen. Ik snap echt niet dat mensen zonder rijden...je hebt gewoon niet alles zelf in de hand. Bovendien voel je de helm niet eens, en als je een goede koopt dan is het ook niet eens zo warm, voldoende doorluchting.

Zelfs met herstel training gaat de helm op, of ik nu 20km/h of 60km/h rijdt....hij gaat gewoon altijd op.
Cervélo & Cannondale

Plaats reactie