Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Fitness bikes <=> Racefietsen

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 30 mei 2007 15:52

Hallo Doumois,

Ik moet je allereerst zeggen dat ik te weinig verstand heb van geometrie om iemand anders hierin te kunnen adviseren. Ik kan voor mezelf een framemaat bepalen, meer ook niet.

Ik wilde eigenlijk een standaard Cube flatbar-racer halen, maar deze waren eind 2006 niet meer te leveren (in mijn maat). Plus deze fietsen hadden allemaal zo’n megamix aan onderdelen (niets mis mee, maar vind ik niet mooi).
Toen ik de Cube Streamer in de aanbieding zag staan, dacht ik dat het mischien wel een optie zou zijn om deze om te laten bouwen naar een volbloed-racefiets, maar dan met een recht stuurtje. Dit heb ik dan ook gedaan (bij Bike2Build).
Ik heb nog een andere flatbar-fiets (voor het woonwerk gebeuren). Deze fietst merkbaar anders, je zit er meer rechtop op. Je kun t er heel ontspannen op fietsen, ideaal voor een beetje fitness. Voor fitness ideaal dus, voor racen in mindere mate.

Mijn redenen voor een flatbar-fiets:
- ik vind ze mooier dan echte race-fietsen (niet dat die niet mooi kunnen zijn!)
- financieel (bijv. mijn Ultegra flatbar-shifters kosten iets van 100 euro voor een set, Ultegra STI shifters geloof ik rond de 180) Ga maar na, bij een valpartij (waarbij ik ik heel gek moet doen wil ik mijn shifters kapot krijgen, itt de STI hendels).
- ik fiets al sinds ik me kan herinneren op crossfietsjes, ik ben gewend om een min of meer recht stuur voor me te hebben. Een race-stuur voelt niet natuurlijk.
- het stuurt wat makkelijker (breder stuur, is te vergelijken met een MTB), en ik hou van kleine scherpe bochtjes
- ik heb een lompe rijstijl, waarbij de kromming van een race-stuur in de weg kan gaan zitten.

Enigste nadeel van een flatbar-bike is het feit dat je niet dieper kan zitten met wind tegen. Dit is de enige reden dat ik eind van dit jaar ga kijken voor een race-fiets (een echte ja!)

Voor de rest is het gewoon een race-fiets, dus ook dezelfde banden. Vanwaar deze vraag? Wil je ermee offroad oid?.
Het enige verschil met een race-fiets is het rechte stuur, de shifters en de voorderailleur (standaard v.derailleurs zijn niet compatible met flatbar-shifters).
Stuurbreedte heb ik geen idee wat ik heb (maar moet smaller voor m’n gevoel), net zoals ik geen idee heb welke maat stuurpen ik heb. De fiets zit heeeeerlijk, en zo fietst ‘ie ook.

Als je het doet zoals ik, heb je gewoon een race-fiets waarmee je niet onderin het stuur kan hangen, maar wel je shifters en remmen bijdehand hebt.

edit: in me enthousiasme beetje veel tekst geworden

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 31 mei 2007 01:43

Ik ben ook begonnen op on-/offroad bandjes (35mm zoiets) op ’n crosshybride. Dunne bandjes (23mm geloof ik) is even wennen, maar rijdt gewoon heel erg veel beter dan de cross-banden, echt een stuk sneller. Ik denk dat 25mm bandjes net iets meer comfort bieden vergeleken met de ‘echte race-banden’.

Niet alleen vind ik een racefiets met plat stuur mooier maar ook veiliger bij plotseling remmen, bovendien schakelen de flatbarshifters voortreffelijk.

Helemaal mee eens!

Dat die Cube voorzien is van een 105/Ultegra mix is echt niet erg hoor, ik persoonlijk vind een complete groep gewoon net iets beter staan. In de praktijk helpt een complete groep (helaas) niet, je moet evengoed hard trappen.

Ik heb laatst nog ergens een topic gezien hier ergens, waarin stond dat je aan de hand van de geometrie kunt berekennen of een fiets nerveus is of juist niet. Ik kan het zo gauw niet vinden, maar zal morgen nog eens zoeken. Voor de rest zit dit forum vol met mensen die alles van geometrie weten..

Mijn stuurtje is 580mm breed (is een MTB stuurtje), en dit vind ik net iets te breed (schouderbreedte is 45cm ong.). Als ik 2cm van beiden kanten af kan halen ben ik tevreden. Je komt alleen snel in de knoei met je shifters e.d..
Korte stuurtes ben ik ook nog niet tegengekomen, maar ik meen dat je een (mtb)stuurtje kan inkorten, daarvoor zou ik echter wel eerst de experts raadplegen, of dit kan.

Red Bull heeft ook een aantal flatbar-racers, voor een mooie prijs.

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 31 mei 2007 12:02

Aluminium stuur kun je meestal zonder problemen inkorten, bij carbon sturen kan dit niet altijd of beperkt.
Raadpleeg hiervoor de documentatie van de desbetreffende fabrikant.
Bij diverse carbon sturen mag je b.v. maar maximaal 2 cm aan beide zijde inkorten. Reden hiervoor is o.a. dat je de remgrepen en shifters ivm klemming niet overal mag plaatsen.

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 31 mei 2007 12:51

Quote: Origineel geplaatst door spietpiet op 31 Mei 2007
Aluminium stuur kun je meestal zonder problemen inkorten, bij carbon sturen kan dit niet altijd of beperkt.
Raadpleeg hiervoor de documentatie van de desbetreffende fabrikant.
Bij diverse carbon sturen mag je b.v. maar maximaal 2 cm aan beide zijde inkorten. Reden hiervoor is o.a. dat je de remgrepen en shifters ivm klemming niet overal mag plaatsen.


Aha, zodra ik tijd en zin heb zal ik m'n stuurtje inkorten. Ik heb maar een simpel alu Ritchy Pro stuurtje.
Veel meer dan 2cm kan ik toch niet van beide zijde afhalen, dan passen de shifters niet meer op het oversized gedeelte..
Bedankt voor de tip!

karel77
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 mei 2007 20:10

karel77 31 mei 2007 20:28

AAAH! Wat verwarrend allemaal.. :) Maar wel blij dat ik dit forum gevonden heb.
Rij al 10 jaar op een mountainbike met slicks. Het ouwe beestje is versleten en wil een echte weg fiets kopen,maar twijfel tussen een fitnessbike en een racefiets. Ik ben helemaal gewend aan het rechte stuur en de bar-ends en ben bang dat ik een stapel geld uitgeef en niet aan het racestuur kan wennen. Heb namelijk geen idee hoe dat fietst.
Wat ik hier zie, is dat het helemaal van persoonlijke smaak afhankelijk is. Of niet?

Plaats reactie