Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Hulp bij middenklasse wielen uitkiezen....

wilcoelskamp
Forum-lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
Locatie: Noord-West Veluwe

wilcoelskamp 24 jan 2011 21:41

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is in DT Swiss Hügi 240s naven of de gewone 240s naven?

Of is Hügi een oudere versie met andere afdichtingen?
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

wilcoelskamp
Forum-lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
Locatie: Noord-West Veluwe

wilcoelskamp 28 jan 2011 23:36

Op de bovenstaande vraag heb ik antwoord;

Hi there,

all hubs that are called Hügi 240 are older than 2003 models, still great hubs but the 240s generation features updated shape, bearings, seals etc. So my advice would be: If you can get a really good price on a Hügi hub, go ahead, if not, get the up to date 240s hub.

Thanks for contacting us, best regards
Marco Giarrana
DT Swiss




*Maar bij Zoran kreeg ik het advies om geen 240s naven te nemen maar Goldtec naven. Is iemand hier bekend mee? Ik vind heel weinig info.

*En bij de Kinlin XR-300 moest ik Salmon Koolstop remblokjes gebruiken. Met deze blokjes kon ik ongeveer dezelfde KM's halen uit de velg als de DT Swiss velgen.
Maar de Salmon Koolstop blokjes zijn toch voor nat weer? Kan ik deze dan ook gebruiken voor mijn rijstijl? --->>> Mooi weer rijder :D

*Zit wel te twijfelen met de velg nu, vooral omdat hier wat collegarijders zeggen dat deze velgen erg snel slijten.
Voordeel is wel dat de Kinlin velg ~120 gram lichter is, als de DT Swiss.
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 29 jan 2011 02:03

Goldtec staan goed bekend, is wel meer over te vinden op weight weenies. Bij dunne velgen is het advies zachte blokjes, als je tenminste zo lang mogelijk met je velg wil dan. Dan slijten de blokjes ipv de velg. Weet niet precies of Koolstop Salmon de zachtste zijn maar volgens mij doen die het ook best bij droog weer. Bij droog weer zal het met die velgslijtage ook wel meevallen, dat gaat veel harder als het nat/vies/pekelig is.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 29 jan 2011 03:02

Hoi,
wilcoelskamp schreef:Op de bovenstaande vraag heb ik antwoord;

Hi there,

all hubs that are called Hügi 240 are older than 2003 models, still great hubs but the 240s generation features updated shape, bearings, seals etc. So my advice would be: If you can get a really good price on a Hügi hub, go ahead, if not, get the up to date 240s hub.

Thanks for contacting us, best regards
Marco Giarrana
DT Swiss




*Maar bij Zoran kreeg ik het advies om geen 240s naven te nemen maar Goldtec naven. Is iemand hier bekend mee? Ik vind heel weinig info.

*En bij de Kinlin XR-300 moest ik Salmon Koolstop remblokjes gebruiken. Met deze blokjes kon ik ongeveer dezelfde KM's halen uit de velg als de DT Swiss velgen.
Maar de Salmon Koolstop blokjes zijn toch voor nat weer? Kan ik deze dan ook gebruiken voor mijn rijstijl? --->>> Mooi weer rijder :D

*Zit wel te twijfelen met de velg nu, vooral omdat hier wat collegarijders zeggen dat deze velgen erg snel slijten.
Voordeel is wel dat de Kinlin velg ~120 gram lichter is, als de DT Swiss.


M.a.w. wegwerpspul.

Wel zo jammer maar je kan de fysische wegmatigheden net zolang geweld aandoen tot je jezelf weer tegenkomt of, anders gezeg: elk voordeel heb zijn nadeel.

Ciao, ;
Snobisme is een dure hobby...

wilcoelskamp
Forum-lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
Locatie: Noord-West Veluwe

wilcoelskamp 29 jan 2011 10:05

Dus de Kinlin (niobium) velgen zijn niet aan te raden? Terwijl Zoran er wel garantie op geeft.
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

wilcoelskamp
Forum-lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
Locatie: Noord-West Veluwe

wilcoelskamp 01 feb 2011 21:34

Ik denk dat ik toch ga kiezen voor handgespaakt 28/32. Met Kinlin 30mm velgen en DT 240s naven.
Ik ga er vanuit dat met gemiddeld ~4000KM p. jaar de velgen ongeveer 4 jaar meegaan.
Dat lijkt me redelijk. En dan zie ik na 4 jaar wel verder.

Ik hoop dat het setje ongeveer op 1650 gram uit komt. Niet de lichtste wielset maar voor een handgespaakte set ook niet mega zwaar.
De Fulcrum Zero's zijn lichter maar of ze ook nog zo duurzaam zijn na 4 jaar...
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

wilcoelskamp
Forum-lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
Locatie: Noord-West Veluwe

wilcoelskamp 18 feb 2011 23:00

Ik wil nu toch een extra set wielen erbij hebben, naast mijn net aangeschafte "mooi" weer wielen.

Keuze;

* Campa Zonda's

* SRAM S27AL

Bij de Zonda's vind ik het spaakpatroon mooier, maar de S27Al wielen passen uitstekend bij mijn SRAM Red groep.

Daarnaast staan de Zonda's als bombproof voor iemand van mijn gewicht (~93KG). Jammergenoeg is er nog steeds weinig te vinden over de S27AL.

Zijn de stickers makkelijk te verwijderen van de Zonda's ???
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 18 feb 2011 23:04

Als je voor zekerheid gaat, zou ik de Zonda's nemen. Niets op aan te merken.
Stickers zijn overigens vrij makkelijk te verwijderen volgens mij.

gekke_henkie
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 04 nov 2010 00:19

gekke_henkie 19 feb 2011 01:01

Ik heb zelf ook Zonda's onder mijn fiets liggen, Heerlijke wielen!!, nooit iets negatiefs mee gehad. En ze zien er gewoon vet uit!!!.
En ze zijn gewoon stijf!!! wat je misschien minder zou verwachten met het spaakpatroon.

Ik heb ze samen met een vriend van me helemaal nagelopen; spaakspanning uitleining en dergelijke, afwijking was minder dan 0,1 mm en de spaakspanning van de rechter spaken onderling en de linker spaken onderling week amper 5% af. super gespaakt dus!
“Training is like fighting with a gorilla. You don’t stop when you’re tired. You stop when the gorilla is tired.”

Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3

wilcoelskamp
Forum-lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
Locatie: Noord-West Veluwe

wilcoelskamp 19 feb 2011 10:23

Dus als ik begrijp moeten de stickers wel te verwijderen zijn?
Tuurlijk kan ik kiezen voor de Fulcrum R3, maar de Zonda's hebben gewoon een mooi spaak patroon, maar de tekst"Campagnolo" strookt niet met mijn SRAM groep.

Toch blijft me de S27AL ook interesseren, maar goed.

Enig idee waar de Zonda's het best/ goedkoopst verkrijgbaar zijn?
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

Plaats reactie