Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Keramische lagers??

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 07 aug 2009 08:48

Ik heb nu keramische lagers gekocht voor de Ultra Torque crank. Niet omdat ik denk dat het beter is, maar omdat deze aan beide kanten afgedicht zijn en dus langer mee gaan....

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 07 aug 2009 14:57

Ik vraag me af hoe ceramische lagers het houden na 10.000km ten opzichte van normale.
Zouden ze niet langer goed blijven dan standaard, doordat ze vuil vermalen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14060
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 aug 2009 15:55

En dat is nou juist het grote voordeel van ceramisch.

In mijn mavic wielen waren de lagers na 6-8k "versleten" dat wil zeggen lopen ze iets correlig. Met namen het (te) kliene achterlager in de mavic was na 4k al echt slecht. Ik heb die allemaal vervangen voor ceramische lagers. Het voorwiel loopt nog als nieuw na 16K achter begin het kleinste lager nu ietsje korrelig te lopen maar het draait nog zo verschikkelijk soepel dat ik het laat zitten.

Bovenstaande met CM XL en SLR wielen op de MTB. Wellicht dat op de racefiets een ander slijtage patroon te merken is door de harde korte tikjes.

Ik ben dus zeker voor ceramische lagers. Ze kosten me twee jaar geleden 120 euro en daardoor hoef ik ze dus niet meer elk jaar te vervangen aan het einde ben je net zoveel geld kwijt maar het loopt wel het hele wielleven veel mooier!

Je moet het een beetje in verhouding zien. heb je een fiets van 1500 euro zou ik het niet doen maar bij fietsen boven de 2500-3000 euro zou ik het zeker overwegen om nog niet te spreken van wielsets boven de 1000 euro daar hoort het gewoon in.

Tip: bestel ze eens in amerika scheelt echt enorm! bijna 30% en dan heb ik de invoerrechten er al bij opgeteld.
www.enduroforkseals.com

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 aug 2009 16:08

Maar dat is natuurlijk wel de omgekeerde wereld. Omdat er waardeloze systemen worden ontworpen (naven, trapassen) moeten er keramische lagers in om 't een beetje fatsoenlijk te laten functioneren. Met een Campa achternaaf kan je met gewone stalen kogels zonder probleem 50k km mee rijden en dan loopt 't wiel nog altijd goed. Voor de trapassen geldt 't zelfde, alleen omdat nu zo nodig alles met buitenboord systemen moet die slecht draaien en slecht afgedicht zijn zijn er op eens keramische lagers nodig.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 07 aug 2009 16:16

Die buiten liggende lagers hebben wij aan Shimano te danken. Alles moest geintegreerd worden, maar de trapas lagers moesten juist weer buitenboord. Ik denk dat Campa dit uit marketing overwegingen gedaan heeft. Er was niets mis met vierkante trapassen.

Ik heb ook maar meteen het gereedschap aangeschaft om zelf de lagers te kunnen vervangen. Dat scheelt weer een rit naar de FM.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 07 aug 2009 16:17

Amclassic-fan schreef:Maar dat is natuurlijk wel de omgekeerde wereld. Omdat er waardeloze systemen worden ontworpen (naven, trapassen) moeten er keramische lagers in om 't een beetje fatsoenlijk te laten functioneren. Met een Campa achternaaf kan je met gewone stalen kogels zonder probleem 50k km mee rijden en dan loopt 't wiel nog altijd goed. Voor de trapassen geldt 't zelfde, alleen omdat nu zo nodig alles met buitenboord systemen moet die slecht draaien en slecht afgedicht zijn zijn er op eens keramische lagers nodig.


Helemaal mee eens!

Toch heb ik een set wielen met Record naven ( 2005 ) met keramische kogels en dit bevalt prima.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40766
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 aug 2009 16:29

Diogenes schreef:Die buiten liggende lagers hebben wij aan Shimano te danken. Alles moest geintegreerd worden, maar de trapas lagers moesten juist weer buitenboord. Ik denk dat Campa dit uit marketing overwegingen gedaan heeft. Er was niets mis met vierkante trapassen.


De 4kante assen waren perfect en draaien veel langer probleemloos.
Bij de mountainbike is het drama nog veel groter omdat je daar natuurlijk veel meer zooi tegenkomt.

Op zich ben ik niet blij met het BB30 systeem (ivm zelf sleutelen), maar denk dat het voor de duurzaamheid van de lagers wel beter is.
Less is bore

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 07 aug 2009 17:02

En wij moeten nog maar zien of BB30 de nieuwe standaard wordt...

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 aug 2009 17:13

Als ik het percentage BB30 brackets zie op frames die voor 2010 geintroduceerd zijn dan lijkt het wel snel de nieuwe standaard te worden. Trek en Scott houden er bijv wel andere standaards op na, maar het over grote deel is BSA of BB30. Bij Roseversand zijn de goedkopere frames zoals de Pro SL ook uitgerust met een BB30 bracket.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 07 aug 2009 17:23

BB30 + varianten BB86, BB90, BB95? Hoezo standaard. Denk ook niet dat de industrie zit te wachten op een standaard. Standaardisatie = op termijn lagere prijs. Daarnaast kun je namelijk elke keer weer met was nieuws komen en de consument koopt toch wel.
What makes the boat go faster?

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 07 aug 2009 17:37

Nou ja, Park tool verkoopt BB30 gereedschap. Als het echt de standaard wordt, wat ik nog moet zien, dan is er in ieder geval gereedschap om er zelf aan te werken.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 08 aug 2009 13:09

Hoi,
japeape schreef:Hallo,

In dit topic komt vaak naar voren dat zgn keramische lagers maar half keramisch zijn en meestal alleen keramische kogels hebben.

Is er uberhaupt een merk dat wel volledig keramische lagers maakt (zowel schalen als balletjes)?


Die bestaan wel maar daar doe je liever niet aan mee.
De reden is dat bij de fiets de lagers vaak zowel axiaal als radiaal worden belast waardoor je groefkogelagers wil.
Als je nu zowel de kogeltjes als de lagerschalen van een bijzonder hard materiaal als Si3N4 zou gaan gebruiken is de kans zeer groot dat het lager al van bij de montage beschadigd wordt.
Da's dan ook de reden dat men bij volledig ceramische lagers Zirconia lagerschalen gebruikt ipv Si3N4.
Zirconia heeft een lagere Vickerswaarde dan Si3N4 waardoor het minder snel barst.

Maar al te vaak is het ook zo dat vol ceramische lagers uit de 6xx of 6xxx reeks drie a viermaal zo duur zijn als de hybride versie.
Naar mijn gevoel ben je voor ons typische fietsgebruik beter af met een topkwaliteit hybridelager dan met een twijfelachtig volceramisch type.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie