Alles over vakanties op én met de fiets

La Marmotte 2012

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 18 okt 2011 10:44

bottecchia schreef:Beter schaffen ze die hele handel met goud/zilver/brons gewoon af. Als je helemaal voorin kunt rijden mag je proberen om te winnen. Is dat niet voor je weggelegd dan fiets je gewoon voor je persoonlijke prestatie. Die zou ik niet laten vangen in een door de organisatie bedacht schema. Gewoon een diploma met daarop je naam en tijd is toch voldoende? Bijkomend voordeel is dat mensen die op het randje van een schema rijden zich misschien iets minder zot gedragen. De enige tijdslimiet die ik zou stellen is die aan de voet van Alp d'Huez. Maar dat heeft dan meer te maken met de gezondheid van deelnemers die daar laat arriveren.
Helemaal mee eens.

rooi1977
Forum-lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 09 sep 2010 17:25

rooi1977 18 okt 2011 11:56

Ach, het is toch leuk om je ergens op te kunnen focussen en voorbereiden ? En je te meten met anderen.. zoveel mensen die zich zot gedragen heb ik niet gezien tijdens de voorgaande Marmotte. Niet meer dan in andere tochten. Zot gedragen is schijnbaar voor veel 'wielrenners' normaal :-)
Verder vind ik de tijden bij bijvoorbeeld de Criquellion inderdaad ook erg scherp ! haha .. daar moet je inderdaad een beetje voor kunnen fietsen .. pff

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 18 okt 2011 13:54

Je hebt toch geen goud, zilver of brons nodig om je te kunnen focussen, voorbereiden en te meten met anderen? Als de organisatie toevallig besluit om de limiet net iets anders te leggen of wanneer je door pech net 5 minuten langer onderweg bent zit je er misschien naast. Heb je dan ineens niet goed meer gereden?

Die neutralisatie van de afdaling van de Glandon is niet voor niets. Dat is volgens mij vooral gedaan om het risico op ongevallen wat terug te brengen. Want er gingen daar ieder jaar meerdere fietsers onderuit. Vaak door onverantwoord gedrag in een poging om op schema te rijden voor zo'n stom diploma. Nu geloof ik niet dat zo'n neutralisatie veel helpt maar het feit dat hij er is zegt iets over hoe het er aan toe ging.

Hele groepen fietsers hoor je voorafgaand aan en tijdens la Marmotte over niets anders kakelen dan het schema voor goud. Door die verschillende diploma's overboord te gooien denk ik dat je meer kans hebt op verantwoord gedrag dan door een stuk te neutraliseren. Geef gewoon iedereen die de tocht volbrengt een mooi diploma met je naam en tijd en iedereen gaat voldaan naar huis. Deelnemers die echt iets willen winnen moeten zich maar vooraan in de strijd melden.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1701
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 18 okt 2011 20:11

Het lijkt me dat het afschaffen van diploma's niets bijdraagt aan een veiliger afdaling van de Glandon. Met die cyclo's heeft iedereen zijn eigen doel. De een wil goud halen, de ander sneller zijn dan de vorige keer, weer een ander sneller zijn dan zijn maat of binnen de zoveel uur finishen. Neutralisatie van de afdalong is een effectiever middel tegen ongelukken dan afschaffen van de goud, zilver, brons limieten.
Overigens heb ik zelf ook weinig met die diploma's, maar het is mi. een andere dsicussie.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 18 okt 2011 20:40

Ik denk wel dat het iets zal schelen. Sommige deelnemers die op het randje van goud zitten of er eigenlijk niet snel genoeg voor fietsen gaan risico's nemen. Als je die limiet weghaalt maakt het ineens niet zoveel meer uit of je nu 7:55 of 7:53 nodig hebt. Het zal zeker niet alles voorkomen want daarvoor rijden er nu eenmaal te veel mensen zonder gezond verstand rond bij zo'n rit. Maar alle beetjes helpen.

Hoe zit het trouwens met die tijdwaarneming. Is het nu in de praktijk niet zo dat ze nu gewoon een half uur van je tijd aftrekken voor die afdaling? Of gaat het echt met registratie aan het begin en aan het einde van de afdaling?

Gebruikersavatar
magoo
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 29 nov 2006 14:52

Gebruikersavatar magoo 18 okt 2011 20:59

Bovenaan de Glandon ligt een tijdsregistratiemat, en onderaan weer een, dus je echte afdalingstijd wordt van je bruto tijd afgehaald. Wel is er een standaardtijd voor het goud-zilver-brons schema want zoals Havana eerder al opmerkte, zit tussen de tijd inclusief en exclusief Glandon afdaling 36 minuten. Maar je uiteindelijke netto tijd is bepalend voor de kleur van je diploma.

Ik vind dat diploma wel iets hebben, je kunt daarmee toch enigzins bepalen op welk niveau je zit. Toch werkt het in bijvoorbeeld de Maratona dles Dolomites prima zonder diploma's. Ook daar wordt uiteindelijk een uitslag opgemaakt, zodat je ook weet waar je staat. Dus zonder diploma zou ook goed mogelijk zijn. Of dat echter verantwoordelijker rijden in de hand werkt, dat weet ik niet. In dat Maratona is het parcours zelfs autovrij, zodat je daar veel beter op een tijd kan rijden.
Cannondale SuperSix EVO, Sram Red
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3764
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 18 okt 2011 22:50

Als je op de glandon al als een daas aan het dalen bent omdat je op het randje van goud rijdt heb je het niet begrepen. Dan zouden ze de laatste afdaling van de Galibier moeten neutraliseren, dan heb je meer haast omdat je dan bijtijds bij de Alp wilt zijn. En dat de charme weghalen van de wedstrijd want dan kun je voor de Alp nog even een gratis rustmomentje nemen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 okt 2011 14:42

magoo schreef:Ik vind dat diploma wel iets hebben, je kunt daarmee toch enigzins bepalen op welk niveau je zit. Toch werkt het in bijvoorbeeld de Maratona dles Dolomites prima zonder diploma's. Ook daar wordt uiteindelijk een uitslag opgemaakt, zodat je ook weet waar je staat. Dus zonder diploma zou ook goed mogelijk zijn. Of dat echter verantwoordelijker rijden in de hand werkt, dat weet ik niet. In dat Maratona is het parcours zelfs autovrij, zodat je daar veel beter op een tijd kan rijden.
En dat autovrije werkt bij sommige deelnemers het prof gevoel helemaal in de hand. Als ik zie en hoeveel valpartijen er ieder jaar zijn bij de Dolomieten Marathon. Forumlid Jipperd is door zo'n idioot een aantal jaar geleden hard ten val gekomen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39840
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 okt 2011 15:13

Is er trouwens al bekend wanneer de inschrijving open gaat?
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27941
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 okt 2011 15:58

Meestal half december.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3764
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 19 okt 2011 18:04

havana schreef:Meestal half december.
Vaak iets eerder via de diverse reisboeren.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

eelcoz

eelcoz 19 okt 2011 18:32

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 19 nov 2011 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie