welke momentsleutel voor carbon fiets
-
- Forum-lid
Ik probeer eerlijk, open en transparant informatie te geven. Informatie hoort integer te zijn.litespeed schreef:Het kwartje valt nog steeds niet....
Mensen zoals jij hebben eigenlijk niets in te brengen dan behalve als een soort intrigant vervelende opmerkingen te maken om medestanders te krijgen.
Verder lijdt aan dezelfde eenzijdige blik als Kees.
Ik zoek niks, stuitte er toevallig op.
Eenzijdig?
Momentsleutelfetishisme, DAT is eenzijdig, het gebruik berust op geloof, niet op technische feiten.
Ik heb van jou GEEN ENKEL argument gehoord waarom nauwkeurigheid bij het moment van een sleutel ook maar in de verste verte enig belang zou hebben.
Je bent nergens op ingegaan en blijft in je aangeharkte straatje als een Belg.
Niemend heeft iets aan jouw informatie, het voegt niks toe aan een reclamefolder.
Eenzijdig?
Momentsleutelfetishisme, DAT is eenzijdig, het gebruik berust op geloof, niet op technische feiten.
Ik heb van jou GEEN ENKEL argument gehoord waarom nauwkeurigheid bij het moment van een sleutel ook maar in de verste verte enig belang zou hebben.
Je bent nergens op ingegaan en blijft in je aangeharkte straatje als een Belg.
Niemend heeft iets aan jouw informatie, het voegt niks toe aan een reclamefolder.
Laatst gewijzigd door kees0251 op 03 feb 2014 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Cheap light strong, choose two
- arnoudrace
- Forum-lid
Waar het hier op neer komt is dat je altijd na moet blijven denken bij wat je doet, dus niet zomaar blind nm instellen vastknallen (lees: Kees' kijk op 'precisie' van de sleutels) maar je momentsleuteltje gebruiken als referentie en al naar gelang met de hand nog wat vaster tot die stuurpen, zadelpenklem, kettingbladboutjes goed vasthouden. Zo simpel is het. Met cassettemoer en crankbout (40nm+) idem. My 2cents
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF
Canyon Inflite CF
-
- Forum-lid HC
Voor iemand met weinig gevoel voor aandraaien kan een moment sleutel nog best handig zijn. En dan vooral tegen het te strak aan draaien.
-
- Forum-lid
Volgens mij gaat het eerder boven jouw pet.litespeed schreef:@GR: Nee, dat toontje van mij komt pas na dat gebeuk van jou en het negeren van goedbedoelde opmerkingen. De materie gaat jou boven de pet. Helemaal niets mis mee, maar stel je wat bescheidener op.
Ik geef hier gewoon antwoord op vragen van mensen en tracht een gewone discussie te voeren met vruchtbare uitkomsten voor anderen die dit topic vinden. En wat is de waarde van jouw bijdragen hier?
Op pagina 2...litespeed schreef:Wat is de waarde van het tot op een paar procent uitoefenen van het juiste moment op de boutkop, terwijl de aangebrachte spanning in de bout met tientallen procenten afwijkt en van andere zaken afhankelijk is...? Zoals Kees ook al eerder aangaf.
-
- Forum-lid
kees0251 schreef:Ik zoek niks, stuitte er toevallig op.
Eenzijdig?
Schei toch uit man je doet heel veel moeite om te ontkrachten en loopt overal te azijnzeiken als het om technische zaken gaat.
In een ander topic bijv, over snelspanners stel ik een vraag over de grootte van de schaaldiameter van die dingen, met de opmerking dat een groter oppervlak voor een betere krachtverdeling zal zorgen. Jij gaat zitten ontkrachten dat dat niet waar is. Sorry maar dat behoort tot de basics van mechanica.
Je komt met grote regelmaat met een technische kant aandragen maar met dezelfde regelmaat is het een mismatch met het betreffende onderwerp.
Het is nogal een contradictieve gedachte dat bij precisiegereedschap nauwkeurigheid geen belang zou hebben. Dan is het nl geen precisiegereedschap meer en mist het z'n doel.
Het is wat complexer als dat jullie hier stellen.
Bij momentsleutels als deze is precisie natuurlijk wel een zaak omdat je bij teveel fluctuaties helemaal niet meer weet waar je aan toe bent. Zeker bij lafe Nm. Maar niet alleen de precisie is een factor, de betrouwbaarheid is er ook één. Het gebruiksgemak, de afleesbaarheid, de instelbaarheid, de ergonomie, de calibreermogelijkheid en duurzaamheid zijn zomaar nog een handvol zaken waar je aan kunt denken. Daarnaast kun je een precisie tool als deze voor nog meer zaken gebruiken dan alleen je fiets.
Ik zie veel redenen om als je een precisie instrument gaat niet voor de meest goedkope bral kiest die issues hebben met al de factoren die ik hier boven aan haalde.
-
- Forum-lid
Van mij mag je ook doen wat je wil. Ik bedoelde maar om bouten die muurvast zitten zeker niet met een momentsleutel los te draaien. Iets wat regelmatig los en vast gevezen wordt zal waarschijnlijk geen probleem opleveren. En iedereen doet wat ie wil.kees0251 schreef:Van mij mag dat wel.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?
Veel getoeter maar je mist nog steeds het punt waar het hier om ging.....GoldenRatio schreef:KNIP
Ik zie veel redenen om als je een precisie instrument gaat niet voor de meest goedkope bral kiest die issues hebben met al de factoren die ik hier boven aan haalde.
Tot nu toe leek je het gewoon te negeren, maar ik denk nu dat je het gewoon niet begrijpt.
Wie een momentsleutel in 1 zin noemt met precisie-instrument weet gewoon niet waar ie het over heeft.
Een schuifmaat is een precisieinstrument, een momentsleutel nooit en dat hoeft ook niet.
Autofabrikanten zijn allang teruggekomen van alleen op moment een cilinderkop aantrekken, dat is nu 5 Nm of zoiets en daarna een aantal graden verder, dat is veel betrouwbaarder qua boutspanning.
Cheap light strong, choose two