Heeft het met de overgang van 39 naar 50 te maken?
Of met het ontwerp van de huidige 11 speed cranks?
Ik rij al jaren met een dura ace 7950 met 38 binnenblad. Nog nooit enig probleem gehad. Schakeld zelfs beter dan met een 34.
Shimano 5800 50/34 naar 50/39
-
- Forum-lid
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 06 apr 2010 21:11
Neen andersom, van de 50 naar de 39.
Het heeft ook te maken met de vorm van de binnenkant van de 50. Dit loopt schuin af en is zo gemaakt dat als de ketting deze schuine kant volgt (als je achteraan op de kleinste kroontjes ligt) ze perfect op de 34 valt. Een 39 binnenblad is groter en de ketting zit dan nog niet 100% exact boven het kettingblad op het moment dat op de 39 moet vallen. Doet zich vooral voor bij schuine kettinglijn.
Bij uw 38 is dit effect weer net iets kleiner aangezien het kettingblad een kleinere omtrek heeft.
Het heeft ook te maken met de vorm van de binnenkant van de 50. Dit loopt schuin af en is zo gemaakt dat als de ketting deze schuine kant volgt (als je achteraan op de kleinste kroontjes ligt) ze perfect op de 34 valt. Een 39 binnenblad is groter en de ketting zit dan nog niet 100% exact boven het kettingblad op het moment dat op de 39 moet vallen. Doet zich vooral voor bij schuine kettinglijn.
Bij uw 38 is dit effect weer net iets kleiner aangezien het kettingblad een kleinere omtrek heeft.
Tijdens de opbouw van mijn nieuwe fiets, toch maar de 34 vervangen voor de 39. Het schakelt wel, maar als je bij de laagste 3 kransjes zit (11 en de eerstvolgende 2) dan blijft de ketting eerst OP de tanden van de 39 hangen voor dat deze goed erin valt (van 50 naar 39). Zit je hoger in je cassette, valt het in een keer goed. Het is dus ook een beetje afhankelijk van je rijstijl en schakel gedrag of dit voor je werkt. Ik gebruik een 105 R7000 crankstel.
@philippos: zet de voorderailleur op het kleine blad een beetje meer naar binnen; misschien is het dan opgelost.... (wel zien dat hij er niet afvalt langs binnen).
Of de voorderailleur een klein beetje draaien. Maar eventueel is het wat kiezen; bv wel goed schakelen van voor maar bv bv beetje slepen wanneer je klein-klein rijdt... (wat dus niet hoort;-)).
Of de voorderailleur een klein beetje draaien. Maar eventueel is het wat kiezen; bv wel goed schakelen van voor maar bv bv beetje slepen wanneer je klein-klein rijdt... (wat dus niet hoort;-)).
Daarvoor is er het "anti-Schleck" device oftewel chain catcher.