Pagina 5 van 9
Re: Singlespeed: de voordelen van simplificatie
Geplaatst: 09 jul 2017 23:21
door gede
Je bandendruk pas je altijd aan aan de omstandigheden. Daar heb je geen ingewikkelde formules voor nodig, dat is gewoon een beetje ervaring en gevoel. Een wielrenner die op pad gaat, past de druk wat aan aan het parcours dat hij verwacht. Als je met zo'n grote gewichtsverschillen als de immer hardhorige Nova op pad gaat, moet je ook flexibel met de bandendruk omgaan.
Re: Singlespeed: de voordelen van simplificatie
Geplaatst: 10 jul 2017 13:54
door Nova
gede schreef: ↑09 jul 2017 21:01
Ik wou ook nog eben reageren op Nova's frustratie die hij hier al een keer of 3 heeft vermeld dat de fietsenhandelaar het nieuwe tuig niet bij hem thuis afzet. Dat een fietshandelaar elk fiets gaat thuisbrengen is verre van standaard. Sterker nog, ik denk dat dat quasi geen enkele handelaar kan aanbieden.
De fietshandelaar had me dat van in het begin moeten zeggen.
En zeker daar ik al direct gezegd heb dat ik alles met de fiets moet doen, geen auto, en ook mijn plan moet kunnen trekken (geen belletje om me even uit de nood te helpen).
Dat liet hij na.
DAAR ging mijn, wat u noemt "frustratie" over...
Verder, ik heb al 7 fietsen gekocht bij 4 handelaars.
Ze werden altijd thuis geleverd.
Ook herstelde. Ik heb waarschijnlijk al 50 keer een fiets aan de voordeur gekregen.
Het werd ook niet aangerekend, of zat al in de prijs (van andere items dan) vervat.
Had de Santos dealer dat direct gezegd, ik ging herbekijken of ik een fiets bij hem ging kopen.
Allicht de reden dat hij het naliet.
En later, toen hij dat voor de eerste keer zei, en ik mijn situatie herhaalde, zei hij dat hij een vriend had die hem wel kon leveren.
En nog later, na voorschot, was het "we gaan dat nog wel bekijken".
En nog later, na factuur en rest betaald was het "transportdienst" en "kost".
Het verschil tussen uw denken en mijn weten.
Dit is ook maar even een reactie.
Groeten!
Re: Singlespeed: de voordelen van simplificatie
Geplaatst: 10 jul 2017 13:57
door Nova
gede schreef: ↑09 jul 2017 23:21
Je bandendruk pas je altijd aan aan de omstandigheden. Daar heb je geen ingewikkelde formules voor nodig, dat is gewoon een beetje ervaring en gevoel. Een wielrenner die op pad gaat, past de druk wat aan aan het parcours dat hij verwacht. Als je met zo'n grote gewichtsverschillen als de immer hardhorige Nova op pad gaat, moet je ook flexibel met de bandendruk omgaan.
Zoals gezegd: ik pomp mijn banden van max 6 bar op tot een 5.3-5.5, laat zakken tot 5 en dan weer bij.
Ongeacht lading.
Waarom zou ik een lagere druk steken?
Waarom uw "flexibiliteit"?
Hoger kan zo zelfs niet want zit al dichtbij max toegelaten.
Bvb, stel dat ik weet dat ik geen bagage zal hebben. Moet ik dan de druk verlagen?
Lol hoor.
Re: Singlespeed: de voordelen van simplificatie
Geplaatst: 10 jul 2017 14:01
door Nova
Eén reactie al binnen van mijn vraag aan de velg en band fabrikant.
"Op een 22mm brede velg is het zeker mogelijk om de Schwalbe Super Moto-X in de maat 62-584.
Het is inderdaad zo dat een 62 mm brede band op een velg van 19c ( 19mm ) t/m 29c ( 29mm ) past.
En dus valt de Schwalbe Super Moto-X in de maat 62-584 binnen deze marge.
Wel is het zo dat er bij bredere velgen en een lagere bandenspanning de band minder snel sponzig wordt. "
Dus volgens Schwalbe volstaat de Ryde Yura 22 velg.
Voegt wel toe dat bredere velgen beter waren geweest.
Mogelijk vond de Santos dealer geen. Ryde heeft een 28 maar die is enkel voor schijfrem.
Het ziet, althans volgens Schwalbe, er dus naar uit dat de dealer een "voldoende juiste" keuze heeft gemaakt.
Dat is een positief punt - geen extra gedoe voor andere velgen.
Re: Singlespeed: de voordelen van simplificatie
Geplaatst: 10 jul 2017 14:09
door Nova
SqueeZer schreef: ↑09 jul 2017 23:11
Verder lees ik ook dat de TS altijd met maximale toelaatbare bandendruk rondrijd dus om het to the point te zeggen dit verklaart wss. zijn instabiel baangedrag als je fiets even niet beladen is .... teveel druk waardoor springerige reactie eens proberen met iets minder druk?
Dat is liegen over wat ik zei. Mijn post zei duidelijk "NIET het maximum", om zaken niet heel de tijd tegen het max toelaatbare te gebruiken. 5-5.5 bar voor een max 6 bar band.
En, uw tweede commentaar is zelfs al fout van het begin, want het instabiele baangedrag ging over de nieuwe Santos fiets, waar ik een proefritje van een km mee heb gereden en die nog nooit bagage ging gezien.
Met mijn huidige fietsen, bagage (zijnde totaal gewicht minus fiets minus rijder) varierende tussen de 5 en de 45.
En daar merk ik geen enkele instabiliteit, het enige waarop ik moet letten is de verdeling van het gewicht, vooral onderaan de tassen, ze kunnen slingeren en als er veel gewicht in zit dan begint het achterwiel een eigen willetje te krijgen.
En uw "springerige reactie", wel haha.
Misschien op Disney Channel / in een cartoon.
Mijn fietsen springen niet, niet met 5 en niet met 45 kg bagage.
Wel spring ik zelf wel eens, ik rijd met een doortrapper en soms spring ik er al af voor de fiets tot stilstand is gekomen.
Re: Singlespeed: de voordelen van simplificatie
Geplaatst: 10 jul 2017 15:33
door Keezx
Nova schreef: ↑10 jul 2017 13:57
CUT
Zoals gezegd: ik pomp mijn banden van max 6 bar op tot een 5.3-5.5, laat zakken tot 5 en dan weer bij.
Ongeacht lading.
Waarom zou ik een lagere druk steken?
Waarom uw "flexibiliteit"?
Hoger kan zo zelfs niet want zit al dichtbij max toegelaten.
Bvb, stel dat ik weet dat ik geen bagage zal hebben. Moet ik dan de druk verlagen?
Lol hoor.
Banddruk aanpassen aan belading is volkomen logisch en zeker bij zulke grote verschillen in belading.
Hoge belading heeft hoge druk nodig wegens rolweerstand en mogelijk doorslaan en bij geen belading KAN de druk veel lager indien wat meer rijcomfort wordt gewenst (
dikke band op hoger druk wordt snel "springerig")
Wordt bij alle transportvoertuigen gedaan.
Je moet niks , maar het rijden kan zo aangenamer worden.
Re: Singlespeed: de voordelen van simplificatie
Geplaatst: 10 jul 2017 15:44
door Ernie C.
Les 1 in fietstechniek: maak je niet druk om fabrikantenspecificaties maar luister naar de ervaringsdeskundigen...
Re: Singlespeed: de voordelen van simplificatie
Geplaatst: 10 jul 2017 16:42
door Alk81
Nova schreef: ↑09 jul 2017 18:46
En terzijde (want dit is terzijde), ik pomp banden op volgens hun specificaties, niet volgens belading.
Want,
hoe meer druk, hoe minder kans op lekken, hoe minder vervorming en dus slijtage, hoe gemakkelijker ze rollen.
Juist andersom. Hoe harder de band wordt opgepompt (meer druk) hoe sneller je een gaatje rijdt- juist door de verminderde vervorming van de band ten opzichte van minder druk.
Als je interesse hebt in leesvoer met betrekking tot dit onderwerp;
https://janheine.wordpress.com/category ... nts/tires/
Re: Singlespeed: de voordelen van simplificatie
Geplaatst: 10 jul 2017 17:23
door klimmer
Nova schreef: ↑10 jul 2017 14:01
Mogelijk vond de Santos dealer geen. Ryde heeft een 28 maar die is enkel voor schijfrem. Het ziet, althans volgens Schwalbe, er dus naar uit dat de dealer een "voldoende juiste" keuze heeft gemaakt.
Heer Nova, je bent goed in doordenken (op jouw manier, dan):
Bedenk dan eens (en vertel het ons) hoe je op velgen met een binnenbreedte van 28mm gaat remmen? Je dealer is meer vakman dan jij denkt!
Re: Singlespeed: de voordelen van simplificatie
Geplaatst: 10 jul 2017 19:38
door gede
Ik heb nog nooit een technische kluns gezien die zich zo arrogant en aanvallend opstelt. Nova, doe eens een beetje je best om te luisteren naar mensen die al 150.000 fietskilometers hebben gemaakt en de problemen die jij meemaakt niet tegenkomen of zelf gemakkelijk oplossen.
Re: Singlespeed: de voordelen van simplificatie
Geplaatst: 10 jul 2017 19:44
door Keezx
Hij vraagt adviezen, krijgt antwoorden, vertrouwt het niet en gaat dan Googelen , vindt wat dingetjes en weet het dan zelf weer beter maar doet daar niks mee.
Wat mij betreft zoekt ie het maar uit, ik heb ondanks alle getrol geprobeerd op z'n vragen in te spelen.
Re: Singlespeed: de voordelen van simplificatie
Geplaatst: 10 jul 2017 20:55
door Dennis1987
Alweer een hilarisch topic van Nova