Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kraak bij aanzet

ic3d
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 28 sep 2017 15:34

Ben toch voor Ultegra 6700 gegaan. Dan heb ik twee fietsen die identiek zijn afgemonteerd, dat vind ik gewoon praktisch. Dat het geen carbon is en niet de meest uitgebreide keuze heb is dan maar een offer. Ik wil ook weer gewoon kunnen fietsen :)

Ik snap alleen niet welke bottombracket ik nu moet hebben. Hollowtech II snap ik wel. Maar welke breedte, is dat de standaard 68mm? En gewoon BSA toch? En zo'n Shimano brackettool met plastic wieltje.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 28 sep 2017 15:58

BSA is idd gewoon 68mm. De SM-BBR60 is dan de goede.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 sep 2017 18:26

Het jammere van die Shimano 6700 set is dan weer dat standaard platte kettingbladen daar weer niet bij passen, die kwam er bij mij niet in.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ic3d
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 28 sep 2017 22:07

Ik snap je punt Keezx. En ik krijg ook nog net een bericht van een vriend dat ik een nagenoeg nieuwe SRAM Red carbon crank kon overnemen voor een vriendenprijsje... Haastige spoed, maar ik wilde dit weekend ook onderhand weer gaan fietsen en geen fortuin uitgeven.

Ach ja, misschien doe ik die Red wel en retourneer ik de Ultegra en BBR60. Die Record laat ik trouwens repareren. Een kennis denkt het te kunnen fixen en had het over uitboren, speciale lijmen, ovens, vacuumpompen en weet ik wat hij allemaal beschikbaar heeft op zijn werk. Niet geschoten is altijd mis.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 sep 2017 22:34

Ik ben zelf iemand die altijd eerst kijkt of iets gefixt kan worden, bij maar een degelijke crankschade zou ik er niet eens aan denken om daar aan te beginnen.
Misschien dat je er na een "reparatie'een tijdje mee kan rijden, maar vroeg of laat komt er weer beweging in en is het over.
Bij die cranks komt het wel voor de het "pedaaloog" in de crank los gaat zitten en daar zijn wel succesvolle pogingen van gemeld, maar het gaat dan over herstellen van de lijmverbinding zoals die in de fabriek ook wordt gemaakt en niet over een gescheurd vierkant gat waar aanzienlijke krachten op komen....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ic3d
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 28 sep 2017 23:33

Ja, ook ik denk dat de kans niet groot is dat het defintief gefixed kan worden. We zullen het zien! Bedankt voor al je hulp in ieder geval. Ben een stuk wijzer geworden op fietsgebied :)

ic3d
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 02 okt 2017 22:14

Nou de Ultegra zit er op. Dat ging een stuk gemakkelijker dan de Record er af... Toch nog een vraagje uit (waarschijnlijk) de niet al te snuggere categorie.

Ik heb de crankset geplaatst zoals het hoort. Althans volgens een stuk of drie video's op Youtube. Als ik de linkercrank plaats en dan de dop er op draai, dan kan ik op een gegeven moment niet verder draaien. De crank kan ik dan echter nog een millimetertje of wat van links naar rechts bewegen. Ik kan vervolgens de clip dicht doen en de bouten vastdraaien en dan zit alles vast en beweegt het niet meer. Maar toch zie ik dit nergens terug in de tutorials en video's. Hoort dit zo, of heb ik weer eens wat over het hoofd gezien?

ic3d
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 03 okt 2017 09:28

Zie foto's:

1. Zonder linkercrankarm, de dop gaat niet verder. Je ziet voldoende ruimte.
2. Met arm, je ziet een millimeter ruimte tussen de dop en de arm.

Ik heb het idee iets te missen? Een spacer ofzo? Volgens de tekening niet, maar dit klopt natuurlijk ook niet. De schroefdraad lijkt gewoon prima. Heb beiden schoongemaakt en montagepasta gesmeerd.
Bijlagen
ultegra-dop-2.jpg
ultegra-dop.jpg

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 03 okt 2017 09:48

Volgens mij heb je een verkeerde dop.

Shimano heeft doppen met verschillende lengtes. Deze is duidelijk te lang.

Hier de exploded view: http://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-FC-6700-2913A.pdf

Afbeelding van een willekeurige site: http://www.bikedrivetrainmall.com/shima ... -y1ks13000

Zoek op de naam Y1KS13000 en kijk naar de afbeeldingen of die dop overeenkomt met die van jou...

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6281
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 03 okt 2017 10:18

ic3d schreef: 03 okt 2017 09:28 Zie foto's:

1. Zonder linkercrankarm, de dop gaat niet verder. Je ziet voldoende ruimte.
2. Met arm, je ziet een millimeter ruimte tussen de dop en de arm.

Ik heb het idee iets te missen? Een spacer ofzo? Volgens de tekening niet, maar dit klopt natuurlijk ook niet. De schroefdraad lijkt gewoon prima. Heb beiden schoongemaakt en montagepasta gesmeerd.
Bij een triple crank FC-6703 zit er nog een spacer (stofkapje) tussen van ong. 1 à 2 mm misschien heb je die nodig om het passend te krijgen.

http://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-FC-6703-2979A.pdf
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 03 okt 2017 11:13

Maakt niet uit: triple, dubbel of compact, de dop moet je volledig kunnen indraaien ;)

ic3d
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 03 okt 2017 13:14

Klinkt wellicht schunnig, maar mijn dop is veel langer dan dop nr Y1KS13000... Althans op het oog (foto's). Ik moet het nog nameten. Dank voor de reactie.

Overigens is de veiligheidsklem wegens onoplettendheid afgebroken. Ach ja... Voorheen hadden ze die geeneens en zo'n plastic klem gaat de crank toch niet houden als de bouten los komen.

Plaats reactie