Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Dat snap ik nooit, want Keo is eigenlijk gewoon hetzelfde systeem.
Ik heb met de Keo gereden, kraken altijd en verslijten van naar te kijken. Los van dat zijn ze echt niet te vergelijken met de blauwe SPD-SL plaatjes. De blauwe hebben enkel speling aan de achterkant van het plaatje (2°)
Voet voelt en zit veel vaster bij de SPD-SL. Met de Keo's trok ik de voet al eens uit het pedaal bij stevig trekken na een bocht of in de spurt (wat echt niet aangenaam is)
Ik had nu niet de duurste versie van de Keo-pedalen maar dat is de 105 die ik daarna had ook niet.
Voet voelt en zit veel vaster bij de SPD-SL. Met de Keo's trok ik de voet al eens uit het pedaal bij stevig trekken na een bocht of in de spurt (wat echt niet aangenaam is)
Ik had nu niet de duurste versie van de Keo-pedalen maar dat is de 105 die ik daarna had ook niet.
En iedereen gaat er weer op vooruit.havana schreef: ↑22 feb 2021 15:57 En SRAM koopt idd Time pedalen
https://www.bicycleretailer.com/industr ... 30452b8de5
Tussen al de snorrende retoriek lees je soms wat scepticisme:
" Not all the brands that SRAM has acquired have remained distinct. It acquired Fichtel & Sachs in 1997 and soon shelved the Sachs brand, although it continues to benefit from Sachs' engineering and manufacturing assets"
We zullen dus wel merken of de naam Time in de pedalen blijft voortleven of dat het via Time powered by SRAM verandert in SRAM pedalen.
De groeten
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Ik heb een beetje een haat/liefde verhouding met SRAM. Enerzijds bieden ze fantastische producten (bijna alles wat ik heb is van SRAM, en dat is meer door individuele onderdelen af te wegen dan een bewuste keuze), anderzijds maken ze wat mij betreft de merken ook 'kapot' (dat is een beetje overdreven).
Om een beeld te geven, ik heb o.a:
- SRAM Rival 22 groepset (top, doet niets onder voor Shimano 105 maar toch eigen identiteit)
- SRAM Etap 22 groepset (biedt iets unieks t.o.v. Di2, zowel in gewicht/eenvoud/functionaliteit)
- SRAM GX1 groepset (mtb, boeiuh)
- 2 Quarq's (beste PM in mijn ogen, er zijn enkele gelijkwaardige alternatieven)
- Zipp 404's (meest degelijke/serviceable high end carbon wielset voor dagelijks gebruik, ook hier wel wat gelijkwaardige alternatieven)
- Avid Shorty Ultimate remmen (na verschillende cantilevers geprobeerd te hebben zijn dit de fijnste)
Dan vergeet ik waarschijnlijk ook nog wel het e.e.a.
Nadeel, alles wat SRAM koopt wordt eerst ingezet om marktaandeel te verwerven. Vervolgens komen ze met een aantal design keuzes die enkel SRAM bevoordelen. To name a few:
- Enkel nog disc en hookless bij Zipp (goedkoper te produceren, minder modellen, verder nauwelijks voordeel voor de klant)
- AXS (alles niet backwards compatible)
- XD(R) bodies om een 10t kransje te kunnen faciliteren (geen invretende bodies meer, ook geen uitwisselbaarheid meer en een nutteloos verzet erbij voor hogere range %%%)
- Nieuw BCD (en dus nieuwe kettingbladen)
- Nieuwe ketting (en dus niet compatible meer met KMC/Shimano/Miche/Sunrace/Praxis/AbsoluteBlack etc)
- 29mm DUB assen ipv 30mm assen (wordt verkocht als bredere compatibiliteit, maar in de praktijk krijg je dan in veel gevallen lagers die veel te klein zijn voor het beoogde gebruik)
- PowerTap de nek om gedraaid
Bij RockShox en Truvativ zul je waarschijnlijk ook wel gekke design keuzes terug kunnen vinden gerelateerd aan de overname sinds SRAM. En wat krijgen we daarvoor terug? Nou ja; heel simpel:
De producten worden steeds een beetje minder interessant, en de prijzen steeds een beetje(veel) hoger.
Om een beeld te geven, ik heb o.a:
- SRAM Rival 22 groepset (top, doet niets onder voor Shimano 105 maar toch eigen identiteit)
- SRAM Etap 22 groepset (biedt iets unieks t.o.v. Di2, zowel in gewicht/eenvoud/functionaliteit)
- SRAM GX1 groepset (mtb, boeiuh)
- 2 Quarq's (beste PM in mijn ogen, er zijn enkele gelijkwaardige alternatieven)
- Zipp 404's (meest degelijke/serviceable high end carbon wielset voor dagelijks gebruik, ook hier wel wat gelijkwaardige alternatieven)
- Avid Shorty Ultimate remmen (na verschillende cantilevers geprobeerd te hebben zijn dit de fijnste)
Dan vergeet ik waarschijnlijk ook nog wel het e.e.a.
Nadeel, alles wat SRAM koopt wordt eerst ingezet om marktaandeel te verwerven. Vervolgens komen ze met een aantal design keuzes die enkel SRAM bevoordelen. To name a few:
- Enkel nog disc en hookless bij Zipp (goedkoper te produceren, minder modellen, verder nauwelijks voordeel voor de klant)
- AXS (alles niet backwards compatible)
- XD(R) bodies om een 10t kransje te kunnen faciliteren (geen invretende bodies meer, ook geen uitwisselbaarheid meer en een nutteloos verzet erbij voor hogere range %%%)
- Nieuw BCD (en dus nieuwe kettingbladen)
- Nieuwe ketting (en dus niet compatible meer met KMC/Shimano/Miche/Sunrace/Praxis/AbsoluteBlack etc)
- 29mm DUB assen ipv 30mm assen (wordt verkocht als bredere compatibiliteit, maar in de praktijk krijg je dan in veel gevallen lagers die veel te klein zijn voor het beoogde gebruik)
- PowerTap de nek om gedraaid
Bij RockShox en Truvativ zul je waarschijnlijk ook wel gekke design keuzes terug kunnen vinden gerelateerd aan de overname sinds SRAM. En wat krijgen we daarvoor terug? Nou ja; heel simpel:
(Eigenlijk nog peanuts als je het afzet tegen talloze andere bedrijven).1987 $0 million
1994 $25 million
1995 $40 million
1999 $120 million
2001 $120 million[69]
2003 $150 million[70]
2004 $160 million (estimate)[71]
2006 $283.8 million[72]
2007 $356.0 million[72]
2008 $478.4 million[72]
2009 $399.6 million[72]
2010 $524.2 million[72][73]
2016 $640 million[74]
2017 $725 million[1]
De producten worden steeds een beetje minder interessant, en de prijzen steeds een beetje(veel) hoger.
Klopt dat Sram druk bezig is om hun marktaandeel te vergroten. Je kunt kritiek hebben op de wijze waarop ze het doen maar onderaan de streep moeten we blij zijn met een stevige concurrent voor Shimano. Een monopolie positie van Shimano is niet goed voor de markt. Zeker niet voor de consument.
o'7o
https://nos.nl/artikel/2373876-containe ... anaal.html
Nog meer vertraging van.......
frames
componenten
ali-express
specialized
giant
Nog meer vertraging van.......
frames
componenten
ali-express
specialized
giant
De groeten
-
- Forum-lid
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 02 jan 2013 15:53
Canyon Aeroad CF SLX 8, Canyon Ultimate CF SLX Ultegra R8050, Cube LTD SL 29 Deore XT