Pagina 5 van 38

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 12 feb 2021 14:04
door havana
Dat snap ik nooit, want Keo is eigenlijk gewoon hetzelfde systeem.

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 12 feb 2021 14:18
door TL@
Ik heb met de Keo gereden, kraken altijd en verslijten van naar te kijken. Los van dat zijn ze echt niet te vergelijken met de blauwe SPD-SL plaatjes. De blauwe hebben enkel speling aan de achterkant van het plaatje (2°)
Afbeelding
Afbeelding

Voet voelt en zit veel vaster bij de SPD-SL. Met de Keo's trok ik de voet al eens uit het pedaal bij stevig trekken na een bocht of in de spurt (wat echt niet aangenaam is)

Ik had nu niet de duurste versie van de Keo-pedalen maar dat is de 105 die ik daarna had ook niet.

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 22 feb 2021 15:57
door havana

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 22 feb 2021 17:32
door TL@
Dan koopt toch iemand ze ;-)

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 22 feb 2021 17:57
door Codalunga
havana schreef: 22 feb 2021 15:57 En SRAM koopt idd Time pedalen

https://www.bicycleretailer.com/industr ... 30452b8de5
En iedereen gaat er weer op vooruit.

Tussen al de snorrende retoriek lees je soms wat scepticisme:
" Not all the brands that SRAM has acquired have remained distinct. It acquired Fichtel & Sachs in 1997 and soon shelved the Sachs brand, although it continues to benefit from Sachs' engineering and manufacturing assets"

We zullen dus wel merken of de naam Time in de pedalen blijft voortleven of dat het via Time powered by SRAM verandert in SRAM pedalen.

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 22 feb 2021 18:57
door DeletedUser02
Ik heb een beetje een haat/liefde verhouding met SRAM. Enerzijds bieden ze fantastische producten (bijna alles wat ik heb is van SRAM, en dat is meer door individuele onderdelen af te wegen dan een bewuste keuze), anderzijds maken ze wat mij betreft de merken ook 'kapot' (dat is een beetje overdreven).

Om een beeld te geven, ik heb o.a:
- SRAM Rival 22 groepset (top, doet niets onder voor Shimano 105 maar toch eigen identiteit)
- SRAM Etap 22 groepset (biedt iets unieks t.o.v. Di2, zowel in gewicht/eenvoud/functionaliteit)
- SRAM GX1 groepset (mtb, boeiuh)
- 2 Quarq's (beste PM in mijn ogen, er zijn enkele gelijkwaardige alternatieven)
- Zipp 404's (meest degelijke/serviceable high end carbon wielset voor dagelijks gebruik, ook hier wel wat gelijkwaardige alternatieven)
- Avid Shorty Ultimate remmen (na verschillende cantilevers geprobeerd te hebben zijn dit de fijnste)

Dan vergeet ik waarschijnlijk ook nog wel het e.e.a.

Nadeel, alles wat SRAM koopt wordt eerst ingezet om marktaandeel te verwerven. Vervolgens komen ze met een aantal design keuzes die enkel SRAM bevoordelen. To name a few:
- Enkel nog disc en hookless bij Zipp (goedkoper te produceren, minder modellen, verder nauwelijks voordeel voor de klant)
- AXS (alles niet backwards compatible)
- XD(R) bodies om een 10t kransje te kunnen faciliteren (geen invretende bodies meer, ook geen uitwisselbaarheid meer en een nutteloos verzet erbij voor hogere range %%%)
- Nieuw BCD (en dus nieuwe kettingbladen)
- Nieuwe ketting (en dus niet compatible meer met KMC/Shimano/Miche/Sunrace/Praxis/AbsoluteBlack etc)
- 29mm DUB assen ipv 30mm assen (wordt verkocht als bredere compatibiliteit, maar in de praktijk krijg je dan in veel gevallen lagers die veel te klein zijn voor het beoogde gebruik)
- PowerTap de nek om gedraaid

Bij RockShox en Truvativ zul je waarschijnlijk ook wel gekke design keuzes terug kunnen vinden gerelateerd aan de overname sinds SRAM. En wat krijgen we daarvoor terug? Nou ja; heel simpel:
1987 $0 million
1994 $25 million
1995 $40 million
1999 $120 million
2001 $120 million[69]
2003 $150 million[70]
2004 $160 million (estimate)[71]
2006 $283.8 million[72]
2007 $356.0 million[72]
2008 $478.4 million[72]
2009 $399.6 million[72]
2010 $524.2 million[72][73]
2016 $640 million[74]
2017 $725 million[1]
(Eigenlijk nog peanuts als je het afzet tegen talloze andere bedrijven).

De producten worden steeds een beetje minder interessant, en de prijzen steeds een beetje(veel) hoger.

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 22 feb 2021 19:15
door Douglas
Klopt dat Sram druk bezig is om hun marktaandeel te vergroten. Je kunt kritiek hebben op de wijze waarop ze het doen maar onderaan de streep moeten we blij zijn met een stevige concurrent voor Shimano. Een monopolie positie van Shimano is niet goed voor de markt. Zeker niet voor de consument.

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 24 mar 2021 10:05
door Codalunga
https://nos.nl/artikel/2373876-containe ... anaal.html

Nog meer vertraging van.......
frames
componenten
ali-express
specialized
giant

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 24 mar 2021 13:07
door joridebont
TL@ schreef: 12 feb 2021 12:01 Speedplay is juist door Wahoo gekocht.

Quarq heeft al een vermogen pedaal: Powertap P1/P2 (welke ondertussen niet meer leverbaar is, net als de G3 naaf)

Ik zou vooral blij zijn met een vermogen pedaal met Shimano SPD-SL plaatjes
blijkbaar heeft Garmin je bericht gelezen.
https://buy.garmin.com/nl-BE/BE/p/65859 ... 0-02388-02

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 24 mar 2021 18:53
door TL@
Inderdaad, maar voor die prijs mogen ze hem toch houden ;-)

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 25 mar 2021 17:29
door Codalunga
Uw pakket is onderweg.......
Afbeelding

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 25 mar 2021 17:50
door Douglas
Ik zou binnen 2 weken nog een frame binnen moeten krijgen. Ben bang dat die in die boot ligt of 1 van die boten die er achter zit.