Training duurrit vraag
-
- Forum-lid
250 / 60 ≠ 320 / 70
Waarschijnlijk kloppen de gewichten, de wattages of allebei niet.
Laatst gewijzigd door ColumsbusMJ op 13 mar 2025 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat hoef ook niet gelijk te zijn - bij gelijke klimsnelheid zou w/kg van de zwaarste persoon, ceteris paribus, lager moeten zijn dan die van de lichtere persoon. Maar er zijn hier wat onzekerheden: benaderende gewichten, gewichten van de fiets, afwijking van de PMs...ColumsbusMJ schreef: ↑13 mar 2025 11:53 250 / 60 ≠ 320 / 70

-
- Forum-lid
Het gaat in dit voorbeeld om bijna een halve kilo/watt, dat scheelt zo'n 25/30 watt. Wat je verder stelt, kan ik mij helemaal in vinden.
Dat idee heb ik ook. Had ik eerst ook staan in mijn bericht maar weggehaald voordat ik dit postte.marsvos schreef: ↑12 mar 2025 22:40Als dat gebaseerd is op de gebruikers van ICU is er wel serieus veel selection bias.bakboord1 schreef: ↑12 mar 2025 19:31 Die range is ongeveer 25-75% voor mannen van 50-55 jaar volgens Intervals.icu uit een database van 10.000 mannen.
Met 2,5 zit je dan bij de onderste 25% en met 3,5 bij de bovenste 25% (nummer 25 van de 100).
Je hebt dan de middelste 50% van de wielrenners wel te pakken.
Gemiddeld is ongeveer 3,0.
Met afvallen en aero op de fiets zitten is ook wel iets te winnen.
Afgelopen weekend met een (kleine) dame gefietst die 145 watt nodig had voor de kop beurten die ik (1.96m) op 205 watt deed.
Dat is wel een heel fors verschil.
Als ik naar mezelf kijk waar ik zit bij intervals.icu en bij mijn toerclubje dan klopt het nog wel redelijk en scoor ik bij intervals.icu zelfs nog iets beter dan in mijn toerclub. Die selection bias lijkt ook daar wel redelijk aanwezig bij de groepen boven mijn groep.
Uiteindelijk leg ik mezelf maar neer bij het feit dat ik me met veel inzet een gemiddelde wielrenner mag noemen.
Mijn kopvrouw fietst mij finaal los berg op, door haar betere W/kg verhouding en dat is prima. Op het vlakke heeft zij juist moeite mij te volgen mede omdat ze niet in een wiel kan rijden.
Daarom staat er ook overal plus/minus bij. Afwijking PM's, gewicht fietsen, de precieze lichaamsgewichten, momentopnames,... . Je moet het niet al te theoretisch gaan bekijken.ColumsbusMJ schreef: ↑13 mar 2025 11:53 250 / 60 ≠ 320 / 70