Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 14 feb 2009 21:05

Nee dat klopt niet, ik rij altijd met de zelfde zadel hoogte. ze zijn hoogstens wat korter.

edwinn
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 jun 2007 01:14

edwinn 14 feb 2009 21:10

Heb altijd op een Ridley Crosswind gereden en heb nu sinds twee maand een Ridley X-Fire. Vooral iets bredere banden op de cyclo croos fiets is makkelijk met deze weersomstandigheden.

vinkhugo
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2007 16:06

vinkhugo 24 feb 2009 12:25

Cyclocross Ridley of Focus

Ik ben op zoek naar een cyclocross frame en heb mijn oog laten vallen op de volgende twee framesets. Deze twee opties zijn als frameset leverbaar zodat ik de fiets volgens eigen specificaties kan laten opbouwen. Beide zijn volledig carbon.

- Ridley X-Fire
- Focus Mares Team

Wie heeft er ervaring met deze frames en kan er mij meer over vertellen. Ik zou graag wat advies ontvangen zodat ik een keuze kan maken. Hoe zijn de rijeigenschappen en dergelijke.

Alvast bedankt!

pjotr
Forum-lid
Berichten: 947
Lid geworden op: 19 aug 2005 21:54

pjotr 24 feb 2009 12:28

patmaessen schreef:Wat ik alleen vaak hoor maar nergens terugvind is dat verondersteld wordt dat je een cyclo cross frame kleiner rijdt als je weg frame? Klopt dat?


Ja klopt wel. Je moet gewoon zorgen dat je bovenbuis 1á2 cm korter is waardoor je rechter op zit en je andere gewichtsverhoucing op de fiets krijgt. Bij een racefiets ligt je gewicht meer voorop wat bij een crossfiets niet aan te raden is.
Anti-Spacers!

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1779
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 24 feb 2009 12:59

Plus dat het bracket een cm of 4 hoger ligt waardoor je zitbuis korter moet zijn en dus, omdat een framemaat afgeleid wordt van de lengte van de zitbuis, een 'kleiner' maatje.

floepert99
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 10 apr 2008 02:05

floepert99 24 feb 2009 13:13

Onzin, de afstand van het bracket tot bovenkant zadel wijzigt natuurlijk niet door de hoogte van het bracket.
http://www.transpirinaika.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 24 feb 2009 13:41

En je moet juist wel druk op je voorwiel hebben, anders stuur je niet zo lekker. Je moet wel een kortere wielbasis hebben om de scherpe bochtjes makkelijker te kunnen nemen.

floepert99
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 10 apr 2008 02:05

floepert99 24 feb 2009 13:55

Ook onzin, je moet een langere wielbasis dan een racefiets hebben om een beetje op koers te blijven. Voor scherpe bochtjes kun je beter geen cyclocrosser kopen....
http://www.transpirinaika.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 feb 2009 14:24

De wielbasis van een crossfiets is zo ie zo langer dan van een wegfiets, anders is er namelijk geen ruimte voor die 30-35 mm banden en modder clearance.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 24 feb 2009 18:20

Floepert99 schreef:Voor scherpe bochtjes kun je beter geen cyclocrosser kopen....


Die zitten er meestal toch echt in.

Maar ze zijn idd langer dan een racer, ik dacht dat het altijd andersom was.

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1779
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 24 feb 2009 22:50

Floepert99 schreef:Onzin, de afstand van het bracket tot bovenkant zadel wijzigt natuurlijk niet door de hoogte van het bracket.


Geen onzin, als je bracket omhoog verhuist moet je zitbuis zoveel korter worden als het bracket hoger ligt. Je kunt dan natuurlijk je zadelpen wat verder in de buis laten zakken om het zadel op dezelfde hoogte te houden, maar dan zit je bovenbuis weer te hoog en is te lang voor een goede cross-houding (zie ook de post van Pjotr even hiervoor).
Het is voor het betere stuurwerk gunstig als je een stuk rechterop zit als bij een wegfiets. De meeste crossers hebben daarom hun remgrepen ook meer omhoog staan als bij een wegfiets.

Gebruikersavatar
derosa
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 28 sep 2004 22:59

Gebruikersavatar derosa 03 aug 2009 01:22

Nog twee maanden...

[img=http://www.xs4all.nl/~acire/ridley.jpg]

Plaats reactie