Zo, de kogel is door de kerk en sinds een paar dagen prijkt een gloednieuwe Campa Chorus groep op mijn Colnago Dream, die de Ultegra 9v groep vervangt.
Reden om te vervangen waren voornamelijk dat ik over wilde stappen naar een 10v compact groep en een all-Italian-bike wil. De Ultegra groep is altijd goed bevallen en destijds gekocht omdat deze de meeste waar voor het geld bood. Voor degenen die het leuk vinden om te lezen hieronder de voornaamste door mij ervaren verschillen na 2 trainingsritjes.
(Hou wel in gedachten dat ik een ca 25000 km oude shimano groep vergelijk met een nieuwe campa EN dat ik natuurlijk als een kind zo blij was met m'n nieuwe spulletjes. De 'review' zou enigszins gekleurd kunnen zijn
)
Schakelen:
ENORME verbetering. Ik hou van de duidelijke *klak* bij campa. Voelt zeer trefzeker aan. Doordat bij campa de remhandle alleen remt (en niet opschakelt zoals bij shimano) voelen de handles veel strakker aan. Vraag me wel af hoe het afschakelen gaat (met de duimschakelaar) als je onderin de beugel zit. Bij campagnolo kan je max 4/5 kransjes op EN afschakelen in 1 beweging (bij shimano alleen max 3 tegelijk opschakelen). Dat gaat straks zeker van pas komen tijdens het koersen.
winnaar: campa, met een straatlengte voorsprong
Remmen:
De Chorus remmen lijken iets meer remkracht te hebben dan mijn oude Ultegra's. Maar hoe vaak rem je nou in de polder? Ben benieuwd naar de eerste afdalingen.
winnaar: wederom campa, maar slechts na bestudering van de fotofinish
Looks:
Ik ben een liefhebber van Italiaans design, dus ook hier gaat de campa-groep winnen. Op de oude groep zat weliswaar al een carbon crankstel (van FSA), maar dat oogde vrij lomp. Het campa-crankstel is net wat ranker. Ben er nog niet helemaal uit of ik de 'marmerstructuur' op de crankarmen mooi vind...
winnaar: wat mij betreft campa, maar ja, over smaak....
Ergonomie:
Merk je eigenlijk alleen bij de remgrepen. De bovenkant van de campa-grepen loopt horizontaler door met m'n stuur (als je dat bij shimano wilt bereiken, dan moet je de handles heel erg omhoog zetten). Gevolg is dat m'n polsen nu minder een 'knik' maken, en dat vind ik prettig. Als ik een beetje snelheid wil maken heb ik de gewoonte om de 'koehoorns' beet te pakken. Die zijn bij shimano groter, en inderdaad, dat zat ook iets prettiger en vooral stabieler.
Door beklemde zenuwen in schouders en polsen (RSI) had ik vorig jaar tijdens het koersen in de finale vaak veel moeite om te schakelen aangezien tegen die tijd m'n vingers gevoelloos geworden waren (het lukte me dan niet meer om tegen de kleine afschakelhandle te duwen zonder ook meteen de grote handle mee te nemen.) Ben benieuwd of met campa (1) het gevoelloos worden minder zal zijn en (2) het schakelen met gevoelloze vingers beter zal gaan.
winnaar: ex aequo, afwachten tot de eerste koerservaringen dit jaar wie de uiteindelijke winnaar hier wordt
Gewicht:
Ik heb zo'n 400 gram gewonnen. Nu nog een stel klimwieltjes voor de cyclo's en dan gaat de fiets tussen de 7,5 en 8 kg uitkomen met alles erop-en-eraan, wat ik heel prima vind.
winnaar: campa dus
Al met al ben ik zeker tevreden met m'n aankoop. De fiets kan voorlopig weer even vooruit!