Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Koga of Cannondale; lastige keuze.

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 12 mei 2013 11:37

jackbrown schreef:Ik denk dat z'n hoofd (Synapse) het op moet gaan nemen tegen z'n hart (CAAD10/S6). Als de liefde groot is, is het hoofd echt geen partij ...
Kopzorgen :shock:

materialist schreef:Caad10 is een van de meest geteste en besproken fietsen daar kan je geen miskoop aan doen. Mijn zoons hebben een caad10 die zij er erg enthousiast over, ik heb een canyon-al omdat ik de zit beter vind maar goed je vraagt niet naar een canyon. De synapse is nieuw, er is niets van bekend alleen reklame folders, Ik heb nog nooit een kritisch noot in bikeradar gelezen. Het enige wat je ervan kunt zeggen is dat cannnondale tegenwoordig geen slechte fietsen maakt. De hele comfort trend komt op mij over als een hype. De comfort geometrie: stuur hoger en dichterbij is met met sleutelen te kopiëren. De mystiek moet dan al uit het frame materiaal komen,voor je het weet koop je een slap frame en een slap, zwabberende fiets was nu net niet de bedoeling.
Een half bar is en een 25mm achterband is genoeg om de test zo te beïnvloeden dat je er niet meer uit komt. Wanneer je de synapse gaat proberen moet je daar op letten
Kijk, dit geeft toch mijn gevoel weer.
Caad10 heb ik getest en was ik tevreden over. S6 zou kunnen, waarbij ik denk dat Carbon iets meer "comfort" geeft dan aluminium, maar dat wordt door niemand onderbouwd. Synapse daarintegen zou wel het comfort moeten bieden. Uit de tests die ik kan vinden wordt eigenlijk aangegeven dat het comfort van de fiets zit in een ander zadel en bredere banden. De geometrie wijkt niet zo heel veel af van de S6/Caad10. Zoals materialist zegt, dit is op te lossen met wat sleutel werk.

Gewoon maar even gaan kijken en testen.
Avatar gebruiker

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 12 mei 2013 13:07

Denk je dat het zo eenvoudig is? Daniel wil er ook nog iets over zeggen, ik hoor hem al aankomen)))

Comfort kan je niet verwisselen met slap. Je merkt het pas goed in een afdaling als het voorwiel rechtuit wil. Een andere reden om van carbo frames af te stappen is de kwetsbaarheid. Ik heb twee kapotte frames aan de wand hangen, eentje bij vervoer in het vliegtuig en eentje was een valpartij bij een stoplicht notabene.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27989
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 mei 2013 13:23

Ik heb ervaring met zowel de CAAD10 als de SS. Qua comfort zit er heel weinig tussen.

20veetee
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 28 jun 2005 02:11

20veetee 12 mei 2013 16:12

Je zal comfort ongetwijfeld met een 25mm band, dikker stuurlint etc kunnen verbeteren. Bij een CAAD10 en een Synapse zit er op de headtube 2,5cm verschil bij een 56CM. Dat overbruggen met omhoogstaande stuurpennen, spacers etc lijkt mij niet altijd een heel werkbare situatie. Zeker niet als je al een aantal spacers nodig hebt bij je CAAD10 in je "normale" positie, dan gan je niet makkelijk er nog meer centimeters bij toveren als je uiteindelijk toch wat anders wil zitten.

Ik twijfel ook of een rondje rond de kerk dit soort verschillen laat zien. Ik zou bijna al denken dat je "proefrit" representatief moet zijn voor wat je normaal zou fietsen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39994
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 mei 2013 19:11

materialist schreef:. De synapse is nieuw, er is niets van bekend alleen reklame folders, I
Nieuw? Het model Synapse is al jaren op de markt, alleen is er nu een nieuwe variant gemaakt.

En wat 20vt zegt: veel spacers en een omhoogstaande stuurpen is echt anders dan een fiets die van zichzelf een andere geo heeft. En ook niet onbelangrijk: het ziet er niet uit :)
En kwetsbaarheid van carbon: goed carbon is minder kwetsbaar dan lichtgewicht alu.... Waarom denk je dat er ook gewoon goede carbon downhill-frames zijn en vrijwel alle xc-atb's van carbon zijn? Ik heb echt al flinke klappers gemaakt met mijn Scott Spark en het frame had minder schade dan de bestuurder ;)
Less is bore

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 12 mei 2013 19:48

Het is een variant zeg je, dat staat niet in het artikel in bikeradar

Wat andere geo, hoe anders dan?

Wat is goed carbon?

Die andere vraag begreep ik niet, wat staat hier?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39994
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 mei 2013 21:22

Materialist, als je niet weet dat de synapse al jaren op de markt is, wat het verschil in geo is en nog oprecht gelooft dat carbon zwakker is dat alu dan vraag ik mij af op basis van welke kennis je dat wel je adviezen uitbrengt.
Je kennis puur uit reviews op het net halen is niet voldoende IMHO.

En wat mijn "onbegrepen vraag" betreft: jij geeft aan dat carbon kwetsbaar is. Als dat echt zo zou zijn bestonden er geen carbon downhillbikes (zoek voor de zekerheid ff op wat die dingen te verduren krijgen...) en zouden ook niet vrijwel alle merken vrijwel volledig zijn overgestapt op carbon. Beter een goed carbon frame dan een lichtgewicht dunwandig alu ding.
Less is bore

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 13 mei 2013 07:28

Ach, ach daniel nou heb ik een keer een review van je gelezen en is het weer niet goed wat een treurigheid
Ik denk dat geometrie een kwestie is van lengte en hoogte maar jij voegt een mystieke component toe die je tot nu toe voor je gehouden hebt. Ik zou dat zo laten, vooral niet op ingaan.
Ik heb het niet zo met de comfort trend, volgens mij een marketinghype voor mensen die graag foldertjes verzamelen. Zo denk ik erover maar waar heb je dat op het net gelezen?
Ik dacht dat bert naar een race fiets op zoek was wat heeft een mountainbike daar mee te maken?
Het enige argument voor carbon is het gewicht voor niet wedstrijd rijders van geen betekenis.
Je mag nog een keer antwoorden, probeer de schrille toon te vermijden.

bladejanjmagic
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 21 apr 2013 11:34

bladejanjmagic 13 mei 2013 07:46

Daar gaan we weer! 8-)

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 13 mei 2013 07:49

Zolang er nog geen hitler geroepen wordt valt het wel mee toch?

bladejanjmagic
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 21 apr 2013 11:34

bladejanjmagic 13 mei 2013 07:56

Dat staat er nu wel :-) Zie ook de smiley

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9206
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 mei 2013 08:49

materialist schreef:Zolang er nog geen hitler geroepen wordt valt het wel mee toch?
Dat kost je dan meteen een forum ban. Om die reden moeten we al enige tijd dit soort verhitte discussies over tubes missen bijvoorbeeld...

Volgens mij geeft Daniël juist aan dat er best een aanzienlijk verschil in geometrie zit tussen de fietsen. Wil je comfortabel zien en/of heb je verhoudingsgewijs lange benen, dan zal je waarschijnlijk niet lekker zitten op een supersix. Tenminste, niet zonder kunstgrepen als spacers en omhoog wijzende stuurpennen.
Over de mysterieuze eigenschappen van carbon ("horizontally stiff, vertically compliant") ben ik ook wat sceptisch, maar ik heb ook nog nooit op een full carbon frame gereden. Mijn eerste, alu, cad3 was wel veel minder comfy dan mijn huidige colnago dream met carbon achtervork, maar dat kan aan andere zaken liggen. Binnenkort rij ik op een supersix, dus dan weet ik het:smile:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie