Ontploffende binnenbanden
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Of alle slechte banden zijn op de Glandon al geploft. Ik remde iig niet slepend (zat ervaring) en bij mij was de klapband op een punt waar ik praktisch helemaal niet remde. Heb de banden nog eens goed bekeken. Binnenband is aan de onderkant, dwz de kant die op het velgbed ligt geploft. Kan niet aan slecht velglint liggen, in een R1 wiel zit geen velglint. Op het loopvlak/wangen van de buitenband zijn geen scheurtjes/beschadigingen te zien. Behalve dan de grote scheur veroorzaakt doordat de velg er doorheen gesneden is.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40129
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dan is het ontploffende banden verhaal in de auto toch ook een broodje aap?amclassic-fan schreef: Voor temperatuur verschillen is er de algemene gaswet:
p = druk (Pa)
V = volume (m^3)
n = aantal mol gas
R = gasconstante
T = temperatuur (K)
Laat het 's ochtends heel koud zijn op Alpe d'Huez en iemand z'n banden bij 5 Celsius graden oppompen en het 's middags 35 graden Celsius zijn. Dat is dus een stijging van 278 Kelvin naar 308. Dan neemt de druk dus met 0.8 bar toe. Dit is echter wel een extreem voorbeeld, daarnaast loopt een band natuurlijk ook nog langzaam leeg..
Als je die er op een mooie zomerdag met 20gr in legt en het wordt 50gr in de auto, dan kunnen ze toch normaliter niet klappen?
Less is bore
Ik kan me voorstellen dat een zwarte band in de zon veel warmer kan worden. In ieder geval wordt het asfalt veel warmer in de zon.amclassic-fan schreef:Het verhaal van hoogtemeters en een hogere temperatuur wat Continental als redenen aanvoert valt volledig in de marge.
Als je 2 km in hoogte stijgt neemt de druk in de banden met 0.2 bar toe, zoveel stijg je nog niet eens in de Marmotte.
Voor temperatuur verschillen is er de algemene gaswet:
p = druk (Pa)
V = volume (m^3)
n = aantal mol gas
R = gasconstante
T = temperatuur (K)
Laat het 's ochtends heel koud zijn op Alpe d'Huez en iemand z'n banden bij 5 Celsius graden oppompen en het 's middags 35 graden Celsius zijn. Dat is dus een stijging van 278 Kelvin naar 308. Dan neemt de druk dus met 0.8 bar toe.
Niet echt betrouwbaar maar ter indicatie: http://2-alles-en-nog-wat.plazilla.com/ ... eet-asfalt
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Als je de algemene gaswet wilt toepassen rekening houdend met buitentemperatuur, dan moet je die ook toepassen op de buitenlucht. De druk die je meet in de banden is eigenlijk de verschildruk tussen IN de band en BUITEN de band.
Je kunt de gaswet wel toepassen rekening houdend met de opwarming binnen de band als gevolg van de opwarming door remmen en dan wordt het een heel ander verhaal.
Als ik de verhalen van remblok leveranciers moet geloven dan zou de druk wel eens kunnen verdubbelen als gevolg hiervan.
Je kunt de gaswet wel toepassen rekening houdend met de opwarming binnen de band als gevolg van de opwarming door remmen en dan wordt het een heel ander verhaal.
Als ik de verhalen van remblok leveranciers moet geloven dan zou de druk wel eens kunnen verdubbelen als gevolg hiervan.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Reynolds pronkte met remblokjes die de velg meer dan 100 graden (zal wel F zijn) minder opwarmde dan normale remblokjes voor carbon. Hoe warm worden ze normaal?
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Ik vind het antwoord van conti op veel punten wel aannemelijk. Ben geen techneut dus de hierboven staande formules volg ik niet helemaal, maar het is wel een feit dat de combinatie van velg en banden essentieel is. Niet alle combinaties werken goed. De Conti GP4000s vind ik een uitstekende band en ik heb er nooit problemen mee gehad in de bergen en/of het vlakke land. Een voordeel van de Vredestein Fortezza Tricomp is dat deze band tot 12bar opgepomp mag worden. Wellicht is dat voor diverse velgen/wielsets de gewenste buffer.
Veel mensen kunnen heel goed een berg op, maar er zijn ook veel mensen die niet goed dalen en veel te vaak en slepend remmen. Dit is zeker een factor (bij cyclo's) in de bergen.
Veel mensen kunnen heel goed een berg op, maar er zijn ook veel mensen die niet goed dalen en veel te vaak en slepend remmen. Dit is zeker een factor (bij cyclo's) in de bergen.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Ik heb laatst ook twee ontploffende binnenbanden gehad, Challenge latex. Een in de tuin, ander tijdens het rijden. Scheur van 15cm in de lengte. Levensgevaarlijk die dingen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13750
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik twijfel erg aan de reactie van conti omtrent de oplopende druk in de band. Gelukkig hebben we forumleden die dat kunnen narekenen.
Kan conti bv aangeven hoeveel de druk zou stijgen als de velg kortstondig tijdens remmen bv 200 graden word. Ik geloof nooit dat alle factoren die ze noemen kunnen zorgen voor meer dan 1bar extra en die rek zou er toch in moeten zitten.
Ik ga het testen ik zet een band op 7 bar kamertemp en hem daarna gewoon in de volle zon. Kijken wat er dan inzit. Overigens gellof ik zomaar dat een zwarte band in de zon tot een graad of 70 a 80 oploopt, stilstaand weleenswaar.
Wat ik wel volg is het monteren van een velglint, ook in een dichte velg. Zoals bv de fulcrum 3tm 0. Ook de niet 2 way fit. De vraag is alleen of je na het monteren van een relatief dik katoenen plaklint je de band er nog op krijgt, maar dat kunnen de gebruikers van deze velgen wellicht aangeven.
Moet zeggen dat ik nog geen problemen heb gehad en zelf in de bergen met supersonic gereden heb. En daar zaten toch pittige afdalingen bij, gavia, pordoi, kaisersjagerweg.
Als deels ex mtb,er pomp ik mijn banden echter nooit harder op dan 7 bar omdat ik daar domweg het nut niet van inzie. Misschien dat dat uitmaakt, maar ik betwijfel dat.
Ik zou de gebruikers met tl velgen wel aanraden tl banden te monteren, als je het toch kan. Het rijd net iets beter en is ook wat veiliger. De opvolger van de ultremo zx, de one komt in tl ook als 25 en 28mm.
Overigens heb ik zelf begin 2012 de laatste setjes gp4000s gekocht, deze week de laatste nieuwe set erop gegooid. Ik heb dus niet de laatste serie,s ook zijn de supersonics al drie jaar oud.
Ben wel benieuwd wel velglint alp duez gestoken heeft op de alpha,s.
Kan conti bv aangeven hoeveel de druk zou stijgen als de velg kortstondig tijdens remmen bv 200 graden word. Ik geloof nooit dat alle factoren die ze noemen kunnen zorgen voor meer dan 1bar extra en die rek zou er toch in moeten zitten.
Ik ga het testen ik zet een band op 7 bar kamertemp en hem daarna gewoon in de volle zon. Kijken wat er dan inzit. Overigens gellof ik zomaar dat een zwarte band in de zon tot een graad of 70 a 80 oploopt, stilstaand weleenswaar.
Wat ik wel volg is het monteren van een velglint, ook in een dichte velg. Zoals bv de fulcrum 3tm 0. Ook de niet 2 way fit. De vraag is alleen of je na het monteren van een relatief dik katoenen plaklint je de band er nog op krijgt, maar dat kunnen de gebruikers van deze velgen wellicht aangeven.
Moet zeggen dat ik nog geen problemen heb gehad en zelf in de bergen met supersonic gereden heb. En daar zaten toch pittige afdalingen bij, gavia, pordoi, kaisersjagerweg.
Als deels ex mtb,er pomp ik mijn banden echter nooit harder op dan 7 bar omdat ik daar domweg het nut niet van inzie. Misschien dat dat uitmaakt, maar ik betwijfel dat.
Ik zou de gebruikers met tl velgen wel aanraden tl banden te monteren, als je het toch kan. Het rijd net iets beter en is ook wat veiliger. De opvolger van de ultremo zx, de one komt in tl ook als 25 en 28mm.
Overigens heb ik zelf begin 2012 de laatste setjes gp4000s gekocht, deze week de laatste nieuwe set erop gegooid. Ik heb dus niet de laatste serie,s ook zijn de supersonics al drie jaar oud.
Ben wel benieuwd wel velglint alp duez gestoken heeft op de alpha,s.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40129
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Lint op een Campa/Fulcrum velg? Dat zegt meer over de band/gebruiker imho. Ik rijd uit mijn hoofd sinds2005 met Eurus en nog nooit problemen gehad, ook niet met de andere campa wielen.
Heel veel banden gehad (prorace2/3, verschillende generaties Ultremo, laatste paar jaar GP4000s en nu ook Fortezza tricomps. Nooit problemen met velg/band combis.
Heel veel banden gehad (prorace2/3, verschillende generaties Ultremo, laatste paar jaar GP4000s en nu ook Fortezza tricomps. Nooit problemen met velg/band combis.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13750
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Direct na mijn vorige post getest. Band heeft zon,n 25 minuten in de volle zon gestaan.
En echt warm is het nu natuurlijk niet in het buitenland is het zomaar 10 a 15 graden warmer.
Kamertemp:
Schwalbe rocket ron 2.25 zonder binnenband 2.0
Schwalbe racing ralph 2.25
Schwalbe ultremo 23mm met binnenband 7.0
Zelfde achter
Dus met vier wielen getest.
Na 25 miunten volle zon.
Om de band op gelijk druk te krijgen heb ik vooraf getest. Pomp terug erop en 2 keer pompen.
Banden lagen op de zijkant, dus 1 kant volle zon
Schwalbe roro 2.3 a 2.4bar
Schwalbe ulremo 7.1 a 7.2
Het is natuurlijk geen lab test, maar de druk toename van de mtb band vond ik best groot.
Bij de racer komen daar nog remteraturen van de velg bij, bij de mtb niet.
Hoe kunnen de mtb banden nou zoveel meer gestegen zijn? Oppervlakte, geen binnenband?
Ideeen.
De toename in druk is dus wel veel meer dan ik dacht, zeker het mtb wiel.
En echt warm is het nu natuurlijk niet in het buitenland is het zomaar 10 a 15 graden warmer.
Kamertemp:
Schwalbe rocket ron 2.25 zonder binnenband 2.0
Schwalbe racing ralph 2.25
Schwalbe ultremo 23mm met binnenband 7.0
Zelfde achter
Dus met vier wielen getest.
Na 25 miunten volle zon.
Om de band op gelijk druk te krijgen heb ik vooraf getest. Pomp terug erop en 2 keer pompen.
Banden lagen op de zijkant, dus 1 kant volle zon
Schwalbe roro 2.3 a 2.4bar
Schwalbe ulremo 7.1 a 7.2
Het is natuurlijk geen lab test, maar de druk toename van de mtb band vond ik best groot.
Bij de racer komen daar nog remteraturen van de velg bij, bij de mtb niet.
Hoe kunnen de mtb banden nou zoveel meer gestegen zijn? Oppervlakte, geen binnenband?
Ideeen.
De toename in druk is dus wel veel meer dan ik dacht, zeker het mtb wiel.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Als de temperatuur van band en velg kortstondig 200 graden Celsius wordt dan is de drukverhoging heel makkelijk bij benadering te berekenen.
Stel het is 27 graden buiten (dat is 300 graden Kelvin) dan wordt de druk: oude druk * (200+273) / (27+273) , dat is dus ongeveer 1.57 keer de oude druk.
De werkelijke druk zal iets minder zijn omdat de band iets uitzet en het volume daardoor iets groter wordt.
Maar van 8 bar ga je dan naar boven de 12 bar.
Stel het is 27 graden buiten (dat is 300 graden Kelvin) dan wordt de druk: oude druk * (200+273) / (27+273) , dat is dus ongeveer 1.57 keer de oude druk.
De werkelijke druk zal iets minder zijn omdat de band iets uitzet en het volume daardoor iets groter wordt.
Maar van 8 bar ga je dan naar boven de 12 bar.