Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

welke momentsleutel voor carbon fiets

GoldenRatio
Forum-lid

GoldenRatio 04 feb 2014 00:26

Je hebt een eenzijdige benadering en blijft daaraan vast houden.
Dat is de rem op het totale begrijpen.

Mijn bijdragen zitten logisch in elkaar en de dingen die ik schreef hebben correlatie. Ze vormen een gebalanceerd geheel.

Hoe moeilijk is te zien en begrijpen wat ik bedoel met precisie instrument?
Nee jij begrijpt het weer niet. Een erg goede indicatie van eenzijdig naar dingen kijken.
Als je het normaal leest lijkt het me overduidelijk.
Een momentsleutel is een precisie-instrument dat moet behandeld en onderhouden worden zoals een meetinstrument.
Vandaar ook dat je nooit een momentsleutel gebruikt dan alleen voor het aandraaien van dingen op moment. Geen dingen ermee los draaien en na gebruik ontspannen of volgens de instructie van de fabrikant behandelen.

(NB
Zelfs een gewone ratel zou je niet moeten gebruiken om dingen mee los te draaien.
Lossen doe je met een vaste sleutel. Daarna kun je een ratel gebruiken)

Ik vind het erg jammer dat er wederom een topic met allerlei geleuter is ontstaan door een paar stoorzenders. Men had eindelijk de kans om eens een meer hoogwaardig topic te maken wat kan dienen als referentie voor mensen die in de toekomst info zoeken maar gefeliciteerd hoor, het is nu tot dezelfde prut geworden als de rest van het forum.

Triest.

Wiliertoerist
Forum-lid

Gebruikersavatar Wiliertoerist 04 feb 2014 00:31

Gelukkig wordt ik niet gehinderd door enige technische kennis, dus gaan jullie gewoon nog even door, na 6 pagina's over een momentsleutel..... ;)

kees0251
Forum-lid

kees0251 04 feb 2014 00:48

GoldenRatio schreef:
Ik vind het erg jammer dat er wederom een topic met allerlei geleuter is ontstaan door een paar stoorzenders. Men had eindelijk de kans om eens een meer hoogwaardig topic te maken wat kan dienen als referentie voor mensen die in de toekomst info zoeken maar gefeliciteerd hoor, het is nu tot dezelfde prut geworden als de rest van het forum.

Triest.
Vervelend he om tegengesproken te worden...., zou verboden moeten worden
Het is goed dat er eens tegengas wordt gegeven aan lui die allerlei niet terzake doend geneuzel menen te moeten debiteren waar niemand wat aan heeft, jezelf citeren is echt heel overtuigend...niet dus.
Soms zeg je wel eens wat zinnigs, maar hier helemaal niks.
Waarom zit je hier en niet op Wielertoerist.be?
Van mij mag je trouwens blijven, het is makkelijk prijsschieten. :lol:
Cheap light strong, choose two

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 04 feb 2014 08:46

Geen ruzie maken boys! Eerlijk gezegd vind ik het best een nuttige discussie, met goede argumenten over en weer. Onderdeel van een goede discussie is wel dat je elkaars standpunten respecteert, ook als je het er niet mee eens bent. Borstklopperij en denigrerende opmerkingen mogen achterwege blijven, net als idd sommige stoorzenders (daar bedoel ik dan niet kees of GR mee...)

Zelf gebruik ik wel een momentsleutel, maar dan vooral om te zorgen dat ik boutjes VAST genoeg zet. Sommige zaken draai ik liever vast met een simpel imbussleuteltje. Als ik mijn derailleur of zadelpen klem vast draai met een moment dat ook maar een beetje in de buurt komt van de max torque, dan weet ik zeker dat ik mijn zitbuis stuk draai. Dan liever op gevoel dus.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gerard_ztt
Forum-lid

Gerard_ztt 05 feb 2014 21:09

Helemaal mee eens. Jammer dat het ineens zo'n persoonlijke discussie is geworden. Maar evengoed ook nuttige bijdragen alleen nu wat lastiger geworden deze op hun echte waarde te beoordelen. Waarheid ligt meestal ergens in het midden. Ik hoop komende tijd zelf meer ervaring op te doen en er dan een objectieve mening over te hebben.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 06 feb 2014 00:47

GoldenRatio schreef:

Triest.
Sjongejonge. En altijd maar afgeven op de buitenwereld en dit Forum prut blijven noemen. Je hebt het altijd over het feit dat mensen hier in herhaling vallen maar jij bent dan toch wel een meester op dat vlak zeg. Iets van de pot en de ketel?

Maak je niet zo druk. Niemand kan de hele wereld problematiek aan en er zijn ergere dingen waar je je wel druk over moet en kunt maken Swoosh/Divo
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 06 feb 2014 07:31

Wat ik uit de hele discussie haal, is dat je met een goedkope momentsleutel even goed (slecht) af bent als met een dure.
Afbeelding

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 06 feb 2014 07:55

zorroi schreef: (...) Swoosh/Divo
Nee toch? Toch niet de Divo van de dierenpartij en het nodeloos zeuren over (tegen) het fiets-voor-Afrika-project? Zal toch niet?
(Sorry, oude koeien en off-topic)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 feb 2014 08:05

TL@ schreef:Wat ik uit de hele discussie haal, is dat je met een goedkope momentsleutel even goed (slecht) af bent als met een dure.
Dat klopt, bij voorkeur in combinatie met een beetje gezond boerenverstand.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 06 feb 2014 09:10

En u zoektocht is over voor de kleine momentjes:

Afbeelding

Ik heb deze zelf ook, en geweldig ding. Gisteren nog een setje remgrepen gemonteerd op mijn ATB van Magura. Deze hebben van die idiote aluminium torx boutjes die vast gezet mogen worden op 2,5-3Nm. Dan is deze sleutel gewoon perfect ( nauwkeurig instelbaar tot op 0,1Nm ) en na bereiken moment draait deze gewoon door, dus niet strakker te zetten tov een standaard moment sleutel.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 06 feb 2014 09:17

TL@ schreef:Wat ik uit de hele discussie haal, is dat je met een goedkope momentsleutel even goed (slecht) af bent als met een dure.
Goed gefilterd.

Het was geen discussie overigens. Gaat moeilijk over zoiets 'exacts'. Een persoon was niet 'mee'. Laten we het zo maar noemen. ;)

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 feb 2014 09:35

rene schreef: Ik heb deze zelf ook, en geweldig ding. Gisteren nog een setje remgrepen gemonteerd op mijn ATB van Magura. Deze hebben van die idiote aluminium torx boutjes die vast gezet mogen worden op 2,5-3Nm. Dan is deze sleutel gewoon perfect ( nauwkeurig instelbaar tot op 0,1Nm ) en na bereiken moment draait deze gewoon door, dus niet strakker te zetten tov een standaard moment sleutel.
Torx lijkt mij een prima keuze voor zulke boutjes, stuk beter dan inbus. Ik snap alleen niet wat je met een moment sleutel moet bij zulke zaken. Je hoeft 't alleen zo strak te zetten dat de boel niet verdraaid als je een keer hard aan de remmen trekt oid. Bij een zadelpen heb je nog het probleem dat je volledige gewicht erop rust en het dus wel echt vast genoeg moet zitten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gesloten