Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Tips voor Randoneurs

Gei-Kek01
Forum-lid

Gei-Kek01 14 jan 2018 21:22

wdfl schreef: 10 jan 2018 21:36 .
vrouw ook es laten op stap gaan met vriendinnen en thuis een dag op de kids passen, ...
Of

kinderen ook es laten op stap gaan met opa en oma en thuis een dag op de vrouw spelen :oops:

Maar ik snap je punt :winkthumb:
What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als een feesie gemist

rudi assauer
Forum-lid

rudi assauer 14 mar 2025 12:40

Excuses voor het omhoog trekken van een oud topic, maar nieuw is niet altijd noodzakelijk en ik ben op zoek naar tips voor Randonneurs dus het sluit wel mooi aan. En de antwoorden op mijn vragen zullen ook voor andere weer handig zijn.

Ik fiets allang, ik fiets veel, op de mtb, race, woonwerk en daar komt binnenkort een 4de fiets bij. De randonneur / bickepacking fiets. As we speak wordt die gemaakt, wordt mijn 3de Santos.

Met die nieuwe fiets ben ik van plan om in eerste instantie brevetten te gaan rijden, tot en met Parijs - Brest - Parijs, waarna het overgaat in bikepacking, met ook nog wel brevetten erbij. Ik ben inmiddels lid geworden van Randonneurs Nederland, zal aanstaande zondag ook naar de ALV gaan om als spons hopelijk veel informatie te vergaren.

Maar ik heb op voorhand ook wat vragen, zie zo gezegd ook interessant zijn voor anderen, dus die stel ik ook graag op een openbaar forum. En van wat ik hier zo lees zijn er nogal wat Randonneurs actief op dit forum, dus ik hoop hier wat antwoorden te vinden.

Lange inleiding. Maar waar ik vooral mee zit in mijn planningen zijn de tochten van 600 en langer, en eventueel 400. Hoe gaat men om met rusten/slapen tijdens die tochten? Voor mij is dit de grootste blackbox qua voorbereiding op het Randonneurs bestaan.

Is de 400 nog 'gewoon' zonder slapen te doen?
Vanaf de 600, boek je dan vooraf een hotel, camping of iets dergelijks?
Of is ene powernap in een Macdonalds al voldoende?
Hoe lang slaap je dan?
Doe je bij een 1000 dan 2 van dat soort slaap intermezzo's?
Worden soms tijdens de tocht door een organisatie ook controles gehouden op ene mogelijke slaaplocatie?

Misschien overdenk ik het allemaal wel hoor, maar ben echt benieuwd naar wat info over bovenstaande. En eventueel naar informatie over zaken waar ik zelf nog niet aan heb gedacht? Bij de lange tochten, overnacht je dan voorafgaand al bij de starlocatie?

Ik hoor graag wat ervaring van andere Randonneurs.

Groet,

Rudi
Race: Stelbel Rodano Disc / Cannondale CAAD10
MTB: Santos 4.29
WW: Santos Trekking Lite

Afbeelding

pino
Forum-lid HC

pino 14 mar 2025 12:43

De 400 die ik deed begon al 's avonds en dan rijd je de hele nacht. Slapen deed ik in de auto na aankomst.
Niet zijken maar reiden !

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 14 mar 2025 12:59

Het gaat stapsgewijs en onderweg kom je tegen wat voor jou werkt en wat niet werkt.

Ik heb eerst een paar 200-ers geprobeerd en toen 300-ers en daarna 400-ers. Tot slot 400 met hoogtemeters.
Tot rond de 400km kan zonder slapen/overnachten. Daarna gaat een verstandig mens overnachten. Ultraracers die de Trans Continental Race rijden doen dat niet altijd en rijden dan alsnog door.

Ik kwam tot de conclusie dat ik een eendagsrenner ben en bij 400km/3.000hm knalde ik keihard tegen een muur. Daarna nooit meer geprobeerd om verder dan die limiet te gaan. Het lichaam gaf een boodschap af die volstrekt helder was.
Het ligt voor iedereen anders. Mijn verhaal is niet jouw verhaal.
hun fietsen.

Sulla
Forum-lid

Sulla 14 mar 2025 15:53

Nu vind ik persoonlijk 100 km al meer dan ver genoeg, dus geen eigen ervaringen wat dit betreft.

Maar dit vond ik een erg leuk filmpje (waar ik overigens met grote verbazing naar heb zitten kijken), en hier kamperen ze wild langs de weg. En bespreken ze onderweg de ins en outs van extreem lange ritten.

https://youtu.be/8J2gAY-WZhU?t=1489 (vanaf moment dat ze gaan slapen).

DDX
Forum-lid HC

DDX 14 mar 2025 16:37

Een 400 kan zwaarder zijn dan een 600.
Voornamelijk omdat (in Nederland iig) een 400 's avonds start en je dus direct in de nacht gaat fietsen.
Hangt er dan vanaf of je makkelijk zonder slaap kan, of dat je vantevoren kan slapen.

Een 600 kan je opknippen in 2en en dan halvewege een hotelovernachting doen.

Alles hangt ook van je fietstempo af, fiets je 30 gemiddeld heb je ruim meer de tijd en zou je zelfs een 400 kunnen doen door te starten en dan om 12 uur 's nachts hotel te nemen en de rest de volgende dag te fietsen. (al kom je dan in de knoei met doorkomsttijden van checkpoints)
En hoe/wanneer/op welke plek slapen is allemaal heel persoonlijk.

In belgie starten ze een 400 trouwens vaak 's ochtends vroeg (of 5 uur oid?) en dan is het heel ander verhaal.
Als je beetje doorfietst kan je een 400 dan afronden en gewoon 's avonds een bed in duiken.

Ik verwacht trouwens niet dat je tijdens een ALV echt op het juiste moment bent om vragen/info te krijgen.

rudi assauer
Forum-lid

rudi assauer 14 mar 2025 19:59

Bang voor de nacht ben ik niet. Ik vind het wel fijn fietsen in het donker. De schemering, zowel ondergaand als opkomend vind ik schitterend. Met mijn woonwerkfietsen doe ik ook praktisch de helft van het jaar een uur in de nacht enkele reis.

Mijn gedachte was het inderdaad om een 600 op te knippen in 2 en een 1.000 in 3. Ik neem dan aan dat je dat voor de tocht al geboekt hebt?
Of zijn er ook mensen die een bivvybag nemen en gewoon ergens op een rustige plek gaan liggen in de natuur?

Ik fiets op vermogen en ik weet wel welk vermogen ik kan aanhouden over 10 uur of langer dus. Ik weet alleen nog niet wat dat vermogen doet qua snelheid op de nieuwe randonneurfiets. Ik gok zo'n 25 km/h kruissnelheid. Of ik hoop dat haha. Op mijn Caad10 zit ik aan 190 watt op zo'n 28,5 gemiddeld bij zo'n 10 uur. Maar dat (snelheden) vind ik allemaal niet het belangrijkste, dat ga ik vanzelf zien. t.z.t. alleen nodig om mijn rij-planning een beetje te maken.

Ik snap dat zo'n ALV niet een open discussie bijeenkomst is, maar voorafgaand en na afloop zal er vast wat informeel geklets zijn, en als dat niet zo is dan is het ook goed.

Het is dat inplannen van zo'n rust/slaap moment wat bij mij de vragen vooraf oproept vandaar dat ik benieuwd was naar wat ervaringsdeskundigen zoal doen.
Race: Stelbel Rodano Disc / Cannondale CAAD10
MTB: Santos 4.29
WW: Santos Trekking Lite

Afbeelding

Monique_D
Forum-lid

Monique_D 14 mar 2025 21:43

Leuk dat je randonneurstochten wilt gaan rijden. De ALV is een prima plek om wat info te vergaren 😊. Ik ben ooit begonnen met een 200km en geëindigd bij PBP. Gewoon steeds een stapje verder. Na mijn laatste voortijdig beëindigde PBP ga ik dit jaar de brevetten weer oppakken.

400km met een avond start vind ik zwaarder dan een 600km. Na 300km is alles gewoon ver. De 600km rij ik zonder slaap. Nou ja, soms powernapje bij een Mac of benzinepomp. Vind ik prima te doen en een goede training voor de langere tochten. Hoe lang je je gemiddelde kan vasthouden is echt uitproberen. Ik hou voor mezelf zolang mogelijk 20km/uur incl rust vast. Maar dag 2 en 3 zie ik mijn gemiddelde toch zakken. Lastigste is blijven eten.

Sommige mensen slapen voor de start in de buurt van de start lokatie, B&B, camping, hotel. Ook slapen voordat je terug riidt is vaak verstandig. Ik heb een lieve man die me brengt en haalt. Een makkelijke 300 durf ik nog wel heen en terug te rijden, maar bij 400 en 600 rij ik niet meer zelf.
Laatst gewijzigd door Monique_D op 14 mar 2025 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 14 mar 2025 21:59

ik wil ook nog steeds maar gun mijzelf de tijd niet...

op Vimeo staat eem leuke docu over paris-brest. "brevet" is wel betaald maar zeker de moeite waard
[vimeo]https://vimeo.com/151890972[/vimeo]
[youtube]https://youtu.be/n-o5rd-D_bE?feature=shared[/youtube]
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

DDX
Forum-lid HC

DDX 14 mar 2025 23:58

rudi assauer schreef: 14 mar 2025 19:59 Mijn gedachte was het inderdaad om een 600 op te knippen in 2 en een 1.000 in 3. Ik neem dan aan dat je dat voor de tocht al geboekt hebt?
Of zijn er ook mensen die een bivvybag nemen en gewoon ergens op een rustige plek gaan liggen in de natuur?
Het kan allemaal.
Vantevoren boeken doe ik niet, maar zal ook afhangen waar je rijd.
In Frankrijk pak je gewoon bookings.com en kijk je waar een f1,ibis hotel oid is. (vantevoren wel handig om even globaal te kijken waar grote steden/slaapmogelijkheden zijn)
Ook wel eens tijdens een 600 een aantal uur op een bankje in bushokje geleden in Duitsland.
Of matje en slaapzak mee en gewoon ergens in het gras.

600 in 1 ruk (binnen 24 uur) rijden ook paar keer gedaan, maar dan krijg je 's nachts weinig meer mee van omgeving wat wel weer jammer is.
Laatste keer een 600 gewoon dus opgeknipt en na 400km oid een ibis hotel lekker paar uur geslapen en daana het laatste stukje weer bij zonsopkomt/overdag gefietst.

slugbait
Forum-lid

slugbait 16 mar 2025 07:55

Ter aanvulling op DDX: je doorkomsttijden bij de controles zijn (sinds kort) indicatief. De slaapstop hoef je dus niet zo te plannen dat je overal op tijd langs komt. En er is dit jaar één 400 met ochtendstart (Vlaardingen 7 juni) als je geen zin hebt in een start 's avonds.

Bij een 600 boek ik meestal een hotel van te voren. Dat heeft pluspunten (je hebt een richtpunt voor de eerste dag, het scheelt gedoe onderweg), maar ik heb een paar keer gehad dat het hotel eigenlijk te vroeg (hele dag een harde rugwind) of te laat kwam (net andersom). Als ik onderweg boek, dan kijk ik voor het brevet wel in welke plaatsen er opties zijn voor hotels met late check-in.

slugbait
Forum-lid

slugbait 16 mar 2025 07:58

rudi assauer schreef: 14 mar 2025 19:59
Ik snap dat zo'n ALV niet een open discussie bijeenkomst is, maar voorafgaand en na afloop zal er vast wat informeel geklets zijn, en als dat niet zo is dan is het ook goed.
Tijdens de ALV niet, maar daarom hebben we lunch vooraf en een drankje achteraf.

Plaats reactie