Gei-Kek01 schreef:Gisteren er (weer) achter gekomen dat ik na 14/15 uur fietsen toch misschien iets op mijn reet moet smeren.
Áls je gaat smeren, zou ik dat vanaf het begin doen, en niet pas als er problemen ontstaan.

Sudocrem of "echte" chamois creme?
Moet je dan ook onderweg bij smeren?
Zal na een uur of 20 wel weg zijn (of niet?)
Sudocrem is bedoeld voor huid die al beschadigd is, en het doel van smeren voor/tijdens het fietsen is om beschadiging te voorkomen. Daarnaast bevat Sudocrem zink en dat is (in die vorm) een (mild) schuurmiddel. Precies wat je tijdens het rijden níet wil, dus.
Smeren van de zeem/kont tijdens het fietsen heeft smering tot doel, om schuren tegen te gaan. Smeren met vettigheid, dus. "Chamois-creme", als je zin hebt om geld uit te geven, of gewoon een pot (zuurvrije) vaseline, wat het hoofdbestanddeel van al die dure potjes is.
Je wilt in ieder geval een vette creme die niet makkelijk intrekt. Cremes die gemakkelijk intrekken zijn gebaseerd op water, en daarmee maak je je huid week en kwetsbaar. Dan zul je dus juist eerder last van schuurplekken hebben. Ik gebruik geen smering in de broek, dus daarover kan ik je verder weinig tips geven, maar mocht het nodig zijn om onderweg bij te smeren, de blauwe mini-variant van Vaseline Lip Therapy is "gewoon" vaseline, maar dan in een minuscuul blikje. Handig voor onderweg, neemt minder ruimte in dan zo'n pot. Voldoende om onderweg één à twee keer bij te smeren, tenzij je een uitzonderlijk dikke kont hebt.
En hou de boel goed schoon, ín de broek. Goed vegen na de toiletstop, voor én achter. Neem het heft in eigen hand: (vochtig) toiletpapier meenemen! Je wilt echt niet de laatste zijn die het toilet bij een drukke stempelpost bezoekt om er daar met de fietsbroek op de knieën achter te komen dat het papier op is.
Sommigen zweren bij de (dure) broeken van Assos, ik rijd gewoon met een redelijk geprijsde Agu. Veel belangrijker, in mijn ervaring, is de pasvorm: goed aansluitend want alles wat kan bewegen levert risico op schuren. Verder rijd ik op een Brooks B17 zadel, dat is volgens Brooks een "trekking" zadel; ietsje breder dan de meeste race-zadels. Zal ook van je lichaamsbouw afhangen, maar zorg er vooral voor dat je goed op je zitbotjes zit.