Cyclocross fietsen
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Ik wil vanmiddag mn Challenge Grifo's draadbanden onder mn crosser gooien. Op de banden staat niet in welke richting je ze moet leggen. Logisch lijkt me om de 'pijlen' in het midden van het profiel naar voren te laten wijzen (zowel voor als achter). Klopt dat? Bij de mtb is het nog weleens gebruikelijk om band achter andersom te monteren.
-
- Forum-lid
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 18 jul 2011 20:09
Nou dat mag je wel weten hoor, nl. ultegra remmen en sram force. De sram force remt zeker met de bijgeleverde buitenkabels zonder verstevigde mantel (zoals Jagwire) om het plat te zeggen: gewoon kut. Sponzig als wat.dmmdzm schreef: Als er wordt aangegeven dat het ongeveer 90% remt tov remhoeven, dan wil ik niet weten wat deze man op zijn racer heeft liggen
Heb de topicstarter gemeld dat ik gewoon met trp cantilivers rij, welke als je ze goed afsteld toch zeer dicht bij gewone remmen komen.
Train en koers zelfs op mijn crossfiets en ik merk nauwelijks verschil tov bijv. sram force, maar ja dat ik ook maar een mening.
Dankzij het "nieuwe" forum mijn vorige account kwijt.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Hoe dan ook, als je schijfremmen of remmen van een racefiets gewend bent, dan is het remmen met cantilevers geen pretje.
Persoonlijk heb ik totaal geen problemen met de cantilevers in het veld. Wat mij betreft remt het voldoende.
Toch zal ik niet mijn leven willen wagen om met cantilevers de Alpe d'Huez af te rijden...Al zou je het willen, dan begin je bovenaan te knijpen en dan genereer je alsnog steeds meer snelheid. Zeker op de 10% stukken....
Maar goed. Als de man liever cantilevers mee de bergen in wil nemen omdat hij bang is dat er een beetje vuil op de racefiets komt, dan is dat aan hem.
Ik geef alleen mijn ervaring door en wat een ander ermee doet moet hij/ zij zelf weten.
Oja, verder heb ik altijd carbon wielen in mijn fiets(en) en daar zijn de meningen ook over verdeeld qua remkracht.
Persoonlijk heb ik totaal geen problemen met de cantilevers in het veld. Wat mij betreft remt het voldoende.
Toch zal ik niet mijn leven willen wagen om met cantilevers de Alpe d'Huez af te rijden...Al zou je het willen, dan begin je bovenaan te knijpen en dan genereer je alsnog steeds meer snelheid. Zeker op de 10% stukken....
Maar goed. Als de man liever cantilevers mee de bergen in wil nemen omdat hij bang is dat er een beetje vuil op de racefiets komt, dan is dat aan hem.
Ik geef alleen mijn ervaring door en wat een ander ermee doet moet hij/ zij zelf weten.
Oja, verder heb ik altijd carbon wielen in mijn fiets(en) en daar zijn de meningen ook over verdeeld qua remkracht.
race | Kuota Kom - Dura Ace 7900 | FFWD F5R DT240 | Easton Orion II
2 crossers | Ridley X-Night custom - Dura Ace 7900 | 4x 38mm full carbon tubes - Moyon | 2x Ambrosio F20 - Dura Ace 7800
mtb | Giant XTC 29er Comp 1 | NoTubes custom wielset
2 crossers | Ridley X-Night custom - Dura Ace 7900 | 4x 38mm full carbon tubes - Moyon | 2x Ambrosio F20 - Dura Ace 7800
mtb | Giant XTC 29er Comp 1 | NoTubes custom wielset
Nogmaals bedankt voor jullie reacties op mijn vragen.
GJB Hillman2 heeft mij netjes zijn mening verteld over de cantilevers. Ik heb ook de tip gekregen om bij veel weg trainingen op de crosser, v brakes te monteren. Waarschijnlijk ga ik dit doen. Ik ben inderdaad gewend aan schijfremmen. Op de racer moest ik ook erg wennen aan de slechte remwerking.
Het is niet zo dat ik mijn fiets niet vies durf te maken. Het is hier in de winter zonde. Inderdaad rond de alpe d huez zal ik met goed materiaal de afdaling in moeten gaan. Ik moet helaas net iets meer troep mee nemen op vakantie dan eigenlijk in mijn auto past als ik met kinderen weg ga. Zolang ik dat in de auto kan vervoeren is dat ideaal want dan kan ik onderweg mijn auto op slot doen en een hotel pakken. Nu zou ik mijn mooie lichte fiets in de kofferbak kunnen frommelen of ik gebruik die 2 weken een crosser met andere remmetjes. Dat is de reden van mijn remmen in de bergen met een crosser vraag. Dat ik dacht dat je met een crosser op de weg kan trainen komt door een foto van lars boom en theo bos op de kanarische weilanden. Daarbij reed lars boom nog met cantilevers. Toen zijn ze beide de weg op gegaan.
GJB Hillman2 heeft mij netjes zijn mening verteld over de cantilevers. Ik heb ook de tip gekregen om bij veel weg trainingen op de crosser, v brakes te monteren. Waarschijnlijk ga ik dit doen. Ik ben inderdaad gewend aan schijfremmen. Op de racer moest ik ook erg wennen aan de slechte remwerking.
Het is niet zo dat ik mijn fiets niet vies durf te maken. Het is hier in de winter zonde. Inderdaad rond de alpe d huez zal ik met goed materiaal de afdaling in moeten gaan. Ik moet helaas net iets meer troep mee nemen op vakantie dan eigenlijk in mijn auto past als ik met kinderen weg ga. Zolang ik dat in de auto kan vervoeren is dat ideaal want dan kan ik onderweg mijn auto op slot doen en een hotel pakken. Nu zou ik mijn mooie lichte fiets in de kofferbak kunnen frommelen of ik gebruik die 2 weken een crosser met andere remmetjes. Dat is de reden van mijn remmen in de bergen met een crosser vraag. Dat ik dacht dat je met een crosser op de weg kan trainen komt door een foto van lars boom en theo bos op de kanarische weilanden. Daarbij reed lars boom nog met cantilevers. Toen zijn ze beide de weg op gegaan.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Hij was daar niet op zoek naar de schat maar die foto bedoelde ik inderdaad. Ik vond dat een mooi verhaal wat er bij hoorde. Ik ben ook bang dat hij iets meer fiets beheersing heeft dan de meesten van ons.
Ik kijk wel hoe het hier op het vlakke gaat met de crosser voor ik met een noodgang van de berg af stuiter.
Ik kijk wel hoe het hier op het vlakke gaat met de crosser voor ik met een noodgang van de berg af stuiter.
Hallo,
Ik heb net een nieuwe crosser gekocht.Ik had niet verwacht ooit een "nieuwe crosser" te kopen maar moest er maar eens van komen.Ik heb eerder op een Empella gereden en nu heb ik gekozen voor een Cannondale, en moet zeggen zit er mooi op en rijdt natuurlijk super.
Cannondale caadx 105
Shimano 105
froglegs
Ik heb net een nieuwe crosser gekocht.Ik had niet verwacht ooit een "nieuwe crosser" te kopen maar moest er maar eens van komen.Ik heb eerder op een Empella gereden en nu heb ik gekozen voor een Cannondale, en moet zeggen zit er mooi op en rijdt natuurlijk super.
Cannondale caadx 105
Shimano 105
froglegs
Challenge geeft zelf aan dat het vrijwel niets uitmaakt, maar als je toch een keuze wilt maken dan is idd "pijl" naar voren voor minder rolweerstand. Ik heb de voorband met de pijl naar achteren gemonteerd en achter andersom, met de gedachte dat je bij remmen en insturen grip wilt. Nadeel is dat de logo's maar aan één kant van de band zitten.alpdhuez53:15 schreef:Ik wil vanmiddag mn Challenge Grifo's draadbanden onder mn crosser gooien. Op de banden staat niet in welke richting je ze moet leggen. Logisch lijkt me om de 'pijlen' in het midden van het profiel naar voren te laten wijzen (zowel voor als achter). Klopt dat? Bij de mtb is het nog weleens gebruikelijk om band achter andersom te monteren.
-
- Forum-lid
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 13 okt 2011 13:52
wat is nu eigenlijk de beste positie voor een drinkbus op een crosser?
op bovenstaande fotos staan de beide mogelijkheden, optie 2 lijkt me de beste.
op bovenstaande fotos staan de beide mogelijkheden, optie 2 lijkt me de beste.