Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 12 nov 2011 13:44

Ik wil vanmiddag mn Challenge Grifo's draadbanden onder mn crosser gooien. Op de banden staat niet in welke richting je ze moet leggen. Logisch lijkt me om de 'pijlen' in het midden van het profiel naar voren te laten wijzen (zowel voor als achter). Klopt dat? Bij de mtb is het nog weleens gebruikelijk om band achter andersom te monteren.

zorba
Forum-lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 20 jun 2010 14:37
Locatie: West Brabant

zorba 12 nov 2011 15:44

Volgens mij monteer je ze met de pijlen naar voren als je minder rolweerstand (snelheid) , leg je ze andersom zouden ze meer grip bieden.
Do not CROSS the road!

GBJ Hillman 2
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 18 jul 2011 20:09

GBJ Hillman 2 12 nov 2011 17:35

dmmdzm schreef: Als er wordt aangegeven dat het ongeveer 90% remt tov remhoeven, dan wil ik niet weten wat deze man op zijn racer heeft liggen :o
Nou dat mag je wel weten hoor, nl. ultegra remmen en sram force. De sram force remt zeker met de bijgeleverde buitenkabels zonder verstevigde mantel (zoals Jagwire) om het plat te zeggen: gewoon kut. Sponzig als wat.

Heb de topicstarter gemeld dat ik gewoon met trp cantilivers rij, welke als je ze goed afsteld toch zeer dicht bij gewone remmen komen.
Train en koers zelfs op mijn crossfiets en ik merk nauwelijks verschil tov bijv. sram force, maar ja dat ik ook maar een mening.
Dankzij het "nieuwe" forum mijn vorige account kwijt.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 nov 2011 17:38

Ik heb ook TRP remmen op m'n crossfiets en dat komt in de verste verte niet in de buurt van een Campa of Shimano rem.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dmmdzm
Forum-lid
Berichten: 240
Lid geworden op: 08 okt 2010 09:48

dmmdzm 12 nov 2011 19:50

Hoe dan ook, als je schijfremmen of remmen van een racefiets gewend bent, dan is het remmen met cantilevers geen pretje.

Persoonlijk heb ik totaal geen problemen met de cantilevers in het veld. Wat mij betreft remt het voldoende.
Toch zal ik niet mijn leven willen wagen om met cantilevers de Alpe d'Huez af te rijden...Al zou je het willen, dan begin je bovenaan te knijpen en dan genereer je alsnog steeds meer snelheid. Zeker op de 10% stukken....

Maar goed. Als de man liever cantilevers mee de bergen in wil nemen omdat hij bang is dat er een beetje vuil op de racefiets komt, dan is dat aan hem.

Ik geef alleen mijn ervaring door en wat een ander ermee doet moet hij/ zij zelf weten.

Oja, verder heb ik altijd carbon wielen in mijn fiets(en) en daar zijn de meningen ook over verdeeld qua remkracht.
race | Kuota Kom - Dura Ace 7900 | FFWD F5R DT240 | Easton Orion II
2 crossers | Ridley X-Night custom - Dura Ace 7900 | 4x 38mm full carbon tubes - Moyon | 2x Ambrosio F20 - Dura Ace 7800
mtb | Giant XTC 29er Comp 1 | NoTubes custom wielset

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 12 nov 2011 21:46

Nogmaals bedankt voor jullie reacties op mijn vragen.

GJB Hillman2 heeft mij netjes zijn mening verteld over de cantilevers. Ik heb ook de tip gekregen om bij veel weg trainingen op de crosser, v brakes te monteren. Waarschijnlijk ga ik dit doen. Ik ben inderdaad gewend aan schijfremmen. Op de racer moest ik ook erg wennen aan de slechte remwerking.

Het is niet zo dat ik mijn fiets niet vies durf te maken. Het is hier in de winter zonde. Inderdaad rond de alpe d huez zal ik met goed materiaal de afdaling in moeten gaan. Ik moet helaas net iets meer troep mee nemen op vakantie dan eigenlijk in mijn auto past als ik met kinderen weg ga. Zolang ik dat in de auto kan vervoeren is dat ideaal want dan kan ik onderweg mijn auto op slot doen en een hotel pakken. Nu zou ik mijn mooie lichte fiets in de kofferbak kunnen frommelen of ik gebruik die 2 weken een crosser met andere remmetjes. Dat is de reden van mijn remmen in de bergen met een crosser vraag. Dat ik dacht dat je met een crosser op de weg kan trainen komt door een foto van lars boom en theo bos op de kanarische weilanden. Daarbij reed lars boom nog met cantilevers. Toen zijn ze beide de weg op gegaan.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 nov 2011 22:27

Die foto kwam zeer waarschijnlijk vanaf Lanzarote, dat is toch ff iets ander terrein dan de Alpe d'Huez. Daarnaast vrees ik dat Lars iets handiger is met z'n crossfiets dan jij en ik.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 12 nov 2011 22:45

Hij was daar niet op zoek naar de schat maar die foto bedoelde ik inderdaad. Ik vond dat een mooi verhaal wat er bij hoorde. Ik ben ook bang dat hij iets meer fiets beheersing heeft dan de meesten van ons.

Ik kijk wel hoe het hier op het vlakke gaat met de crosser voor ik met een noodgang van de berg af stuiter.

menno
Forum-lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 27 mar 2005 19:17

menno 13 nov 2011 14:49

Hallo,

Ik heb net een nieuwe crosser gekocht.Ik had niet verwacht ooit een "nieuwe crosser" te kopen maar moest er maar eens van komen.Ik heb eerder op een Empella gereden en nu heb ik gekozen voor een Cannondale, en moet zeggen zit er mooi op en rijdt natuurlijk super.

Afbeelding

Cannondale caadx 105
Shimano 105
froglegs

tommeke15
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 15 aug 2011 23:03

tommeke15 13 nov 2011 23:01

Strak fietsje!
Voorheen Tommeke14

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 13 nov 2011 23:44

alpdhuez53:15 schreef:Ik wil vanmiddag mn Challenge Grifo's draadbanden onder mn crosser gooien. Op de banden staat niet in welke richting je ze moet leggen. Logisch lijkt me om de 'pijlen' in het midden van het profiel naar voren te laten wijzen (zowel voor als achter). Klopt dat? Bij de mtb is het nog weleens gebruikelijk om band achter andersom te monteren.
Challenge geeft zelf aan dat het vrijwel niets uitmaakt, maar als je toch een keuze wilt maken dan is idd "pijl" naar voren voor minder rolweerstand. Ik heb de voorband met de pijl naar achteren gemonteerd en achter andersom, met de gedachte dat je bij remmen en insturen grip wilt. Nadeel is dat de logo's maar aan één kant van de band zitten.

Afbeelding

abdousjaparov
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 13 okt 2011 13:52

abdousjaparov 14 nov 2011 00:25

wat is nu eigenlijk de beste positie voor een drinkbus op een crosser?
op bovenstaande fotos staan de beide mogelijkheden, optie 2 lijkt me de beste.

Plaats reactie