Pagina 556 van 559

Re: Scott

Geplaatst: 27 feb 2025 13:22
door Mehekachtohapi
daniel1975 schreef: 20 feb 2025 17:50 ....
Eerste foto:
Afbeelding
Gave fiets en mooi in verhouding allemaal. Plaatje!

Re: Scott

Geplaatst: 27 feb 2025 14:57
door gede
daniel1975 schreef: 27 feb 2025 13:15 Alles kan bewegen/buigen, als het maar lang genoeg is. En die 1.5-2cm is dan idd niet noemenswaardig.
Vork en vorkbuis staan loodrecht op de bewegingsrichting en schokken worden doorgegeven verticaal via vork en vorkbuis. Er zit 'geen' flexibiliteit in de lengterichting van vork en vorkbuis en extra spacers veranderen daar niets aan.

Re: Scott

Geplaatst: 27 feb 2025 15:07
door pino
gede schreef: 27 feb 2025 14:57
daniel1975 schreef: 27 feb 2025 13:15 Alles kan bewegen/buigen, als het maar lang genoeg is. En die 1.5-2cm is dan idd niet noemenswaardig.
Vork en vorkbuis staan loodrecht op de bewegingsrichting en schokken worden doorgegeven verticaal via vork en vorkbuis. Er zit 'geen' flexibiliteit in de lengterichting van vork en vorkbuis en extra spacers veranderen daar niets aan.
Trek heeft (had) op de Domane SLR een systeem waarbij de vorkbuis wat kon buigen bij het bovenste balhoofdlager dat roterend was uitgevoerd. De hele vorkbuis kon daardoor wat vrijer buigen. In hoeverre dat een zinvolle toevoeging was, is betwistbaar. Een soortgelijk systeem voor de zitbuis ("Isospeed") werkt wel.

https://www.fiets.nl/nieuws/trek-domane-slr-2/

Edit: link naar artikel Fiets toegevoegd.

Re: Scott

Geplaatst: 27 feb 2025 15:38
door gede
pino schreef: 27 feb 2025 15:07
gede schreef: 27 feb 2025 14:57
daniel1975 schreef: 27 feb 2025 13:15 Alles kan bewegen/buigen, als het maar lang genoeg is. En die 1.5-2cm is dan idd niet noemenswaardig.
Vork en vorkbuis staan loodrecht op de bewegingsrichting en schokken worden doorgegeven verticaal via vork en vorkbuis. Er zit 'geen' flexibiliteit in de lengterichting van vork en vorkbuis en extra spacers veranderen daar niets aan.
Trek heeft (had) op de Domane SLR een systeem waarbij de vorkbuis wat kon buigen bij het bovenste balhoofdlager dat roterend was uitgevoerd. De hele vorkbuis kon daardoor wat vrijer buigen. In hoeverre dat een zinvolle toevoeging was, is betwistbaar. Een soortgelijk systeem voor de zitbuis ("Isospeed") werkt wel.

https://www.fiets.nl/nieuws/trek-domane-slr-2/

Edit: link naar artikel Fiets toegevoegd.
Het spelen met cijfers is altijd zo knap :-). 10 % extra doorbuiging... Tsja, 10 % van niets (of gigantisch weinig), is nog altijd niets (of gigantisch weinig). De beste test van zo'n systeem: Rijdt eens met een oud voorwiel puur op de velg op een goede weg (als je kan rechtblijven dan). Je zal snel weten dan hoeveel flexibiliteit erin zit. Ik vermoed: Niets... Eigenlijk halen we bij een racefiets alle schokabsorbtie uit de banden. En misschien hoort dat ook wel zo (i.v.m. energieverlies...)

Re: Scott

Geplaatst: 27 feb 2025 15:51
door daniel1975
Zeker niet. Pak maar eens een goed wing-carbon stuur of een goedkope alu kachelpijp die vaak standaard wordt gemonteerd. Zit serieus verschil in, los van de banden.

Re: Scott

Geplaatst: 27 feb 2025 19:20
door wasbeer2006
Niet elke type vorkbuis is keihard en zijn merken die ovale vorkbuizen maken juist voor die flexibiliteit, dan merk je het echt wel.
Maargoed bij de meeste fietsen doet het niet veel, maar dan ook niet meer komen dat een bepaald frame comfortabeler is, dit is namelijk in diezelfde marge.

Re: Scott

Geplaatst: 03 mar 2025 22:07
door daniel1975
scottpch64 schreef: 20 feb 2025 16:03
Heb je nog vragen, stel ze gerust!! :winkthumb:
PB gestuurd :-)

Re: Scott

Geplaatst: 04 mar 2025 07:46
door scottpch64
Je wil geen gravelstuur op je Scott?
Wat ik zo zie is de aansluiting van het gravelstuur van Ali precies hetzelfde als het racestuur voor de Foil dus het zou gewoon moeten passen!

Re: Scott

Geplaatst: 04 mar 2025 07:54
door daniel1975
Nee, ik twijfel daar idd over. Ik rij nu met 90mm pen en stuur met 78mm reach en ik wil 1cm langer zitten (dus 90+78+10=178). Als ik naar Scott gravelstuur ga moet ik naar een 120 stuurpen. Reach is slechts 60mm van Scott gravel stuur namelijk en bij een wegstuur normaal 75mm. Dan kan ik een nette 100mm monteren.

Re: Scott

Geplaatst: 04 mar 2025 13:44
door scottpch64
daniel1975 schreef: 04 mar 2025 07:54 Nee, ik twijfel daar idd over. Ik rij nu met 90mm pen en stuur met 78mm reach en ik wil 1cm langer zitten (dus 90+78+10=178). Als ik naar Scott gravelstuur ga moet ik naar een 120 stuurpen. Reach is slechts 60mm van Scott gravel stuur namelijk en bij een wegstuur normaal 75mm. Dan kan ik een nette 100mm monteren.
:winkthumb:

Re: Scott

Geplaatst: 04 mar 2025 17:15
door wasbeer2006
Ik wil niet weer beginnen :-)
maar er zit echt wel een goede gedachte achter die 60mm reach. Je rijd mogelijk veel meer op het stuur en met een racestuur zit je dan teveel te dichtbij.

Re: Scott

Geplaatst: 04 mar 2025 18:58
door daniel1975
wasbeer2006 schreef: 04 mar 2025 17:15 Ik wil niet weer beginnen :-)
maar er zit echt wel een goede gedachte achter die 60mm reach. Je rijd mogelijk veel meer op het stuur en met een racestuur zit je dan teveel te dichtbij.
Die moet je uitleggen…
Op een racestuur met meer reach zit je juist langer.
En ik wil gewoon 1cm langer zitten dan dat ik nu zit. Huidige 3T gravelstuur is 78mm reach. Dus als ik naar Syncros ga lever is 18mm in ipv dat ik 10mm langer ga zitten. Vandaar dat ik naar een 120 zou moeten.