Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ontploffende binnenbanden

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13536
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 jul 2013 19:05

Het lijkt ook dat de binnenband nog wel extra hitte tegenhoud, zie het verschil tussen de mtb band en de raceband. Tuurlijk gewoon letterlijk een huis tuin en keuken experiment, maar toch.

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 14 jul 2013 21:43

wasbeer2006 schreef:
Ben wel benieuwd wel velglint alp duez gestoken heeft op de alpha,s.
Geen idee, zit zwart velglint in die is aangebracht door de wielbouwer (Wheel-tec).

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 14 jul 2013 22:50

chrissiewizzie schreef:Dat is wel een hele grove benadering. Als de velg 200 graden Celcius wordt, zal die hitte niet 1 op 1 voor de hele constructie van velg, band en binnenband gelden. Het zou mij verbazen als er meer dan de helft van de temperatuurtoename ook in de band te vinden is.
Dat schrijf ik niet, ik schrijf: "als de band 200 graden wordt". Dus ik schrijf niet "velg" en ik schrijf ook niet "dat" de band 200 graden wordt ik schrijf alleen hoe je iets grof kan berekenen en gebruik wat voorbeeld getallen.

Maar goed ik denk dat velgen in ieder geval 150 graden kunnen worden anders zouden er geen carbon velgen smelten.
Afbeelding

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 15 jul 2013 01:28

Als je wilt weten wat de druk in de band wordt, dan moet je de temperatuur van de lucht in de band weten. Als een velg of band kortstondig 200 graden Celsius wordt, wilt dat niet automatisch zeggen dat de lucht in de band ook die temperatuur krijgt. Om even een kort door de bocht vergelijking te maken, als je een pan met water op het gas zet, dan kookt het water ook niet gelijk.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13536
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 jul 2013 18:21

alpdhuez53:15 schreef:
wasbeer2006 schreef:
Ben wel benieuwd wel velglint alp duez gestoken heeft op de alpha,s.
Geen idee, zit zwart velglint in die is aangebracht door de wielbouwer (Wheel-tec).
Das gewoon hetzelfde lint als het gele notubes, als hij het heeft gedaan zal het wel goed zitten, tenminste bij mij wel.

Kijk voor de zekerheid even of het aan de zijkant niet omhoog staat. Dat kan je binnenband beschadigen.

Nadeel van het zwarte lint is dat je niet goed kan zien hoeveel lagen erin zitten. In een racewiel moeten wel twee lagen zitten, dat heeft weer niet met een klappende binnenband te maken, maar meer met aflopen voor een conti gp4000s raden ze zelf drie lagen aan.

Ik rijd al een jaar of zes met het gele notubes en op mijn nieuwste mtb set zit ook het zwarte van wheel tec. Nooit een probleem mee gehad.

Heb zelf ook de alpha,s, zou met die wielen dan toch aanraden tubeless te gaan rijden. Ben je van een snel aflopende lekke band af en de hitte maakt ook niet meer uit.

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 16 jul 2013 00:21

De set gaat idd terug (zit nog een slag in) en laat er tubeless banden op monteren.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39672
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 jul 2013 07:37

Benieuwd naar je ervaringen. Welke banden komen erop?
Less is bore

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 16 jul 2013 10:00

Ik ben wel zelf van mening dat de zijwand van de Conti GP 4000s een zwak punt is. Zoals ik al eerder heb gemeld heb ik daar problemen gehad die ik nooit bij andere banden gezien heb, de canvas draden lieten los bij zowel de voor als achterband aan de zijkant over de gehele lengte van de band. Voor mij voldoende reden om de band nooit meer te kopen.
Wellicht (pure speculatie vanaf nu) heeft Conti hier een of andere truc uitgehaald om de rolweerstand laag te krijgen maar heeft die plaatselijk nadelige consequenties voor de kwaliteit.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39672
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 jul 2013 10:35

Dat moet echt een recente wijziging zijn, want velen rijden al jaaaaaren probleemloos. Zou een domme zet zijn geweest!
Less is bore

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 16 jul 2013 10:48

Ze zouden de eersten niet zijn. Schwalbe had een dergelijke issue met de Ultremo R.1, de voorloper van de ZX. Die band had een zeer slechte reputatie vanwege de gewichtsbesparing op de flanken.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 17 jul 2013 10:07

Hier nog een interessant artikel waar de temperaturen van velgen tijdens remmen worden gemeten in een proefopstelling: http://www.bikeradar.com/gear/article/a ... afe-34521/

Let op demperaturen zijn in Fahrenheit, dus geven zij aan dat het absolute maximum 350F( = 176 graden Celsius) is. Er staat ook dat bij de normale opwarming tot 121 graden Celsius de druk in de band 13psi kan toenemen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
hendriku
Forum-lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 feb 2005 10:11
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar hendriku 19 jul 2013 09:38

Poe, goed te horen dat je het allemaal nog redelijk overleefd hebt. Kan mij voorstellen dat je na al die klapbanden niet echt lekker meer op je fiets zit. Gelukkig zelf nog geen ervaring mee <afkloppen>, ook niet in Alpen en Dolomieten. Rij ook niet op Conti's overigens
Kijk ook eens op Racefietsblog.nl voor nog meer racefietsen en wielernieuws! Ook op Twitter, Facebook, Pinterest en op Strava met onze eigen club: app.strava.com/clubs/racefietsblog-nl

Plaats reactie