Het grote mix & match topic
Metrea crankarmen zijn asymmetrisch en dus niet vergelijkbaar (compatible is weer wat anders) met Alivio, want die is symmetrisch. Er is ook geen reden te bedenken waarom Metrea en XT/XTR op elkaar zouden moeten passen.
Zelfde BCD, maar Shimano heeft 96 asymmetrisch (SLX en XT, maar niet XTR) en symmetrisch (Alivio denk ik, en XTR maar over Alivio heb ik nooit confirmatie gekregen)
Daarnaast zoek ik gewoon een crankset met iets bredere q-factor, omdat ik merk dat ik op mtb gewoon veel prettiger fiets dan op de racer. Al wel de +4mm pedalen geprobeerd, nog steeds net niet. Alivio cranks heb ik, meerdere, in de juiste maat. Kan ik daar Metrea bladen op zetten, heb ik een 46/32 op de racer met de door mij gewenste bredere q-factor.
Daarnaast zoek ik gewoon een crankset met iets bredere q-factor, omdat ik merk dat ik op mtb gewoon veel prettiger fiets dan op de racer. Al wel de +4mm pedalen geprobeerd, nog steeds net niet. Alivio cranks heb ik, meerdere, in de juiste maat. Kan ik daar Metrea bladen op zetten, heb ik een 46/32 op de racer met de door mij gewenste bredere q-factor.
Daar heb je toch geen Metrea bladen voor nodig en die passen niet. Alivio is er in 96/64mm en 104/64mm. Kijk eens bij het aanbod van TA. 104mm hebben ze alle soorten en maten en 96mm inmiddels waarschijnlijk ook. Even nakijken.
170mm Alivio crank: 40-30-22. Indien compatible met SLX/XT: ook maximaal een 40. Toch wat klein op het vlakke in NL. Met een BCD van 96 kom je niet (veel) groter, word gewoon niet aangeboden. Niet bij wolftooth, niet bij blackspire, niet bij raceface. TA doet eventueel wel op verzoek custom, maar dan heb je geen idee hoe duur.
104 gaat wel wat groter, maar dan moet ik toch weer een nieuwe crank kopen en dan kan ik net zo goed gelijk voor die Metrea crank gaan. Vandaar dat ik het hier vraag, voor ik toch weer een hoop geld uitgeef aan iets wat waarschijnlijk toch niet werkt.
In elk geval bedankt voor je meedenken, en ik zal nog eens goed rondzoeken en afwachten.
104 gaat wel wat groter, maar dan moet ik toch weer een nieuwe crank kopen en dan kan ik net zo goed gelijk voor die Metrea crank gaan. Vandaar dat ik het hier vraag, voor ik toch weer een hoop geld uitgeef aan iets wat waarschijnlijk toch niet werkt.
In elk geval bedankt voor je meedenken, en ik zal nog eens goed rondzoeken en afwachten.
Ja... als de derailleur de grotere tanden kan slikken.
Dus welke cassette wil je monteren? Welke kettingbladen? Derailleur lange of korte kooi?
Ik heb hier een crossfiets met die setup maar met een 9 speed xt derailleur ipv de ultegra derailleur.
Walter
Dus welke cassette wil je monteren? Welke kettingbladen? Derailleur lange of korte kooi?
Ik heb hier een crossfiets met die setup maar met een 9 speed xt derailleur ipv de ultegra derailleur.
Walter
Kan ik een Campa Record achterderailleur uit 2018 probleemloos combineren met een Campa Record groepset uit 2011? Of zitten er verschillen in de modeljaren (anders dan cosmetische verschillen)?
En wat betekent de toevoeging HO of H?
En wat betekent de toevoeging HO of H?
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton
Officieel zijn die niet compatibel, maar er circuleren nogal wat berichten in forums dat de afwijking zo klein is dat het in de praktijk goed werkt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik heb het niet kunnen vinden in dit topic, maar ik zit met het volgende:
Ik heb nu een tiagra 4403 triple groep op mijn fiets en zou iets moderners willen. Ik ben eigenlijk erg gehecht aan mijn triple omdat ik veel op het middenblad fiets (42 tanden), maar deze worden niet meer gemaakt (behalve op de instapgroepen). Nu heb ik een set ultegra triple shifters gevonden (6703), kan ik deze gebruiken met mijn tiagra 4403 crankstel? Het verschil is dat de tiagra groep 9 speed is en de ultegra is 10 speed, dus ik zal ook een 10 speed achterderrailleur en 10 speed cassette en ketting nodig hebben.
Eigenlijk komt het neer op: is de afstand tussen de voorbladen anders bij 9 speed tov 10 speed en krijg ik problemen met schakelen door de dunnere 10 speed ketting?
Ik heb nu een tiagra 4403 triple groep op mijn fiets en zou iets moderners willen. Ik ben eigenlijk erg gehecht aan mijn triple omdat ik veel op het middenblad fiets (42 tanden), maar deze worden niet meer gemaakt (behalve op de instapgroepen). Nu heb ik een set ultegra triple shifters gevonden (6703), kan ik deze gebruiken met mijn tiagra 4403 crankstel? Het verschil is dat de tiagra groep 9 speed is en de ultegra is 10 speed, dus ik zal ook een 10 speed achterderrailleur en 10 speed cassette en ketting nodig hebben.
Eigenlijk komt het neer op: is de afstand tussen de voorbladen anders bij 9 speed tov 10 speed en krijg ik problemen met schakelen door de dunnere 10 speed ketting?