Uit armoe naar single speed.
Wat doe ik:scottwilko schreef:Nu jezelf nog inschrijven voor een cursus fiets onderhoud om te leren wat voor onderhoud er noodzakelijk is zelf te doen. (lees schoonmaken en eenvoudige smeerklusjes)
Als je je daar dan ook aan houd, zal je heel veel probleemloze kilometers kunnen maken met de Santos ,want daar zijn die voor gemaakt.
- na rit bij regen spoel ik ketting en wielen af, laat hem aflekken onder afdak, later op avond binnen en afhankelijk van of er de volgende dag regen is voorspeld of niet, bij niet olie ik de ketting in, door fiets om te draaien en elke schakel een druppel te geven.
- telkens ik toekom op het werk draai ik de fiets om en check de banden op ingeprikte zaken.
- als ik merk dat ik redelijk wat speling heb tussen voor en achterduwen (fixie) dan herspan ik de ketting op.
Wat doe ik niet: de ketting er volledig afhalen (dus schakel demonteren).
Een fiets cursus banden vervangen, ketting demonteren/monteren, zou ik wel nuttig vinden. Alleen is het nogal moeilijk voor me om me op uren vast te pinnen.
Dat is zo als je alles met de fiets moet doen, en er veel variabelen op een rijtje komen. Bvb als ik naar die Santos dealer ga (is altijd afspraak) dan is dat "ergens in de namiddag van die dag.
Ik hoop dat het Santos lukt om een erg sterke ketting / tandwielen en een verzet van minstens 3 te realiseren. Uiteindelijk is de aandrijving de basis van alles. Ik heb redelijk wat eisen (zoals kettingkast) moeten laten vallen. Maar op deze doe ik dat niet. Ik betaal er uiteindelijk het drievoud voor van mijn huidige werkfiets prijs.
Het zal me worst wezen dat u me niet gelooft.klimmer schreef:Ik geloof niets van een Santos fixie voor meer dan €4000,=. Zeker die motorfietsketting!
Ga maar door met fantaseren.
Het zou me ook worst wezen als u me geloofde.
Het nut van uw posts, is tot dusver ook een worst.
Gaat uw eigen post eigenlijk ergens over?rob74 schreef:Nova heeft een gave.
Die kan een een roman schrijven over een gebroken spaak, een slappe ketting en een lekke band. Zo'n pil van 500 pagina's of meer en op het einde snap je er nog steeds niks van. Ligt het nu aan mij of gaan die lappen tekst echt ergens over?
Dit is een internetforum. Dit is geen balie van "moeten".
Interesseert het u niet?
Snapt u er niks van?
Nou, klik op andere zaken?
Ook als er de volgende dag wel regen voorspeld is zou ik de ketting even oliën na het afspoelenNova schreef: - na rit bij regen spoel ik ketting en wielen af, laat hem aflekken onder afdak, later op avond binnen en afhankelijk van of er de volgende dag regen is voorspeld of niet, bij niet olie ik de ketting in,
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Wat mij betreft gaat het niet om afkraken, maar bij het lezen van de ervaringen van TS denk ik gewoon zo vaak 'what the fuck, seriously what the fuck' dat een vermoeden van extreme user errors en/of flink neuroticisme zich toch wel opdringt.svvander schreef:Heel vreemd hoe jullie hier allemaal maar off-topic blijven doorlullen hoor. Ok, de tekst die de TS plaatste in het begin was misschien niet voor iedereen heel duidelijk. Maar daarom zo lullig doen? Moet dit?
Heb het al aangehaald; heb soms het gevoel dat fietsen, wielrennen of hoe je het ook wenst te noemen, hier op het forum als elitair wordt beschouwd en dat iedereen zich het recht geeft om een ander af te kraken als de vraag of het antwoord niet in het kraam past van de lezer. Is het zo moeilijk om normaal te doen, dan?
Ík heb namelijk bijna nooit pech met mijn ketting (of andere onderdelen van mijn fiets), áls ik het al heb is het in no time verholpen, en in geen geval laat ik ergernis over mijn materiaal mijn fietsplezier verknallen....
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Nee, niet echt.Nova schreef:Gaat uw eigen post eigenlijk ergens over?
Klop, dit is een internetforum. Ik weet niet wat een balie van "moeten is". Die mag je me uitleggen.Nova schreef:Dit is een internetforum. Dit is geen balie van "moeten".
Jawel, het interesser me wel enigzins.Nova schreef:Interesseert het u niet?
WeingNova schreef:Snapt u er niks van?
Kijk, hier haak ik echt compleet af. Er staat een vraagteken maar het is geen vraag. Wat kan ik met zo'n opmerking? Nogal verwarrend allemaal. En zo zitten er vaak 'gekke' zinnen in Nova's lange epistels. En ja, daar stoor ik me aan.Nova schreef:Nou, klik op andere zaken?
Live fast; die young. mijn blog
scepticus schreef:Ík heb namelijk bijna nooit pech met mijn ketting (of andere onderdelen van mijn fiets), áls ik het al heb is het in no time verholpen, en in geen geval laat ik ergernis over mijn materiaal mijn fietsplezier verknallen....
=> mancave? Ok coole naam voor garage hahachrissiewizzie schreef: sterker nog: weer een reden om met koffie of een biertje in m'n mancave te sleutelen
Mijn fietsmaatjes weten inmiddels ook dat een kraakje, een slagje, een tikje of een probleempje een gezellige middag of avond betekenen!
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
De ellende is dat ik dan heb getekend voor dezelfde klus de volgende dag.scepticus schreef:Ook als er de volgende dag wel regen voorspeld is zou ik de ketting even oliën na het afspoelenNova schreef: - na rit bij regen spoel ik ketting en wielen af, laat hem aflekken onder afdak, later op avond binnen en afhankelijk van of er de volgende dag regen is voorspeld of niet, bij niet olie ik de ketting in,
Want als de banen nat liggen is er maar 1 rit nodig om alles weer zo vuil te maken als de dag ervoor. Omdat olie plakkerig is.
Ik heb trouwens ook iets ondervonden: gewoon water op zich, smeert ook.
Het gebeurt soms dat ik tijdens het rijden de ketting hoor schuren van het vuil. Ik pak dan mijn drinkbus en sprenkel er wat water over. Dat helpt, totdat het opnieuw is opgedroogd natuurlijk.
Dus mijn mening is dat bij regenweer / natte ketting, er een bepaalde mate van smering is door het water, waardoor het "minder erg" is om niet in te olien.
Ik heb me gisterenavond trouwens ook iets gerealiseerd.
Niet eerder aan gedacht. De Santos dealer (vandaag terug voor wat details) evenmin.
Oorspronkelijk dacht ik een riemaandrijving. Maar na enig lezen inzake, moest ik concluderen dat ik er weinig beter van wordt. Gaat zogezegd 2 keer langer mee dan ketting. Dat vind ik niet echt veel beterschap.
Bovendien is een riem nogal kritisch op diverse vlakken. Je moet zelfs opletten dat hij niet plooit buiten een bepaalde vorm.
Ik zit met mijn ketting vaak genoeg ergens tegen, zelfs al tegen mijn schoen soms, bij het maneuvreren.
Santos concludeerde op basis van mijn doortrapper keuze en groot verzet en geen vrijwiel tevens ook dat ik beter af zou zijn met een ketting.
Nu, inzake wat ik me realiseerde: bij fietsen met riem, heeft het kader een slot, bedoelt om de riem te kunnen plaatsen / vervangen. Immers, in tegenstelling tot een ketting kan een riem niet opengedaan en weer gesloten worden.
Wel, door dat slot te openen kan ik de ketting vervangen zonder speciale schakels / zonder schakel te moeten openen.
Ik kan dus gewoon een reserve ketting meenemen, en eenvoudig vervangen bij breuk. Geen gepruts met schakels meer.
Een tweede detail was het opspannen van de ketting. De keuze was tussen derailleur (achteraan) en excentriek (vooraan). Een derailleur heeft het voordeel dat je tijdens het proces van slijten / uitrekken, nioet telkens het wiel verder naar achteren moet schuiven.
Maar heeft ook een nadeel: doordat de kettingbaan sterk wijzigt, grijpt de ketting maar aan op een kwart van de tanden in plaats van de helft.
En dus koos ik voor de excentriek.
Laatst gewijzigd door Nova op 24 mar 2017 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Haha.scepticus schreef:I dare to disagree
Soms is het kiezen tussen twee kwalen, en moet de minst erge de "beste" zijn.
Me dunkt dat de slijtage bij metaal op metaal minder erg is dan deze bij metaal op zand/kwarts op metaal.
Ik zie het als een afweging van baten / lasten.