Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 19 sep 2023 18:18

Vrij duidelijk ja.
Jaren- danwel levenslange schorsing als ploegleider en strafzaak toe lijkt mij.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13435
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 sep 2023 12:04

scepticus schreef: 19 sep 2023 10:09
BertL schreef: 18 sep 2023 17:28 De heren hebben met hun verhaal over de hond op het jaagpad langs de Amstel de Trouw gehaald.
Maar zegt deze situatie iets over hun gedrag als wielertoerist, of vooral over hun gedrag als advocaat? :dislike:
Als mens..... en dat is het erge......
Kan je het ze kwalijk nemen, de hele dag zijn ze letterlijk bezig met de letter der wet. (sommige) gaan door die bril de hele wereld zien.

Ik heb vrienden in de security die hebben net geen slot op een keukenkastje.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1806
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 20 sep 2023 12:10

"Het recht van de snelste".

In dit geval een 14-jarige jongen op een fatbike versus een 71-jarige man op een racefiets.
Wie het snelste kan, heeft altijd voorrang.
De afloop staat achter de link naar de NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/09/20/ru ... n-a4174902
hun fietsen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6018
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 20 sep 2023 12:26

BertL schreef: 20 sep 2023 12:10 "Het recht van de snelste".

In dit geval een 14-jarige jongen op een fatbike versus een 71-jarige man op een racefiets.
Wie het snelste kan, heeft altijd voorrang.
De afloop staat achter de link naar de NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/09/20/ru ... n-a4174902
Heel herkenbaar, gelukkig niet die ongelukkige afloop maar wel die onveilige situaties die (kunnen) ontstaan. :?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5253
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 20 sep 2023 13:00

Voorheen kreeg je dat soort situaties met scooter rijders, nu is 50% van die scooter rijders verplaatst naar fatbikes.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6080
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 sep 2023 13:12

Wijze les voor wielrenners in deze is,.... ga niet bij elkaar in het wiel rijden.

De fatbike lette voor geen meter op en is hoofd verantwoordelijk voor het ongeluk. De wielrenner in het wiel kóós ervoor om niet op te letten. In het wiel zie je domweg minder goed gevaar aankomen.
Live fast; die young. mijn blog

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5253
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 20 sep 2023 13:16

En je kan maar beter niets roepen naar zo iemand, voor je het weet krijg je zo'n persoon achter je aan. (spreek uit ervaring met een scooter rijder, gelukkig beetje gas geven en scooter was gelimiteerd)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6187
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 sep 2023 13:27

Even los van het voorval, krijg ik toch wel ook jeuk van dit artikeltje hoor.

"Uit enquêtes blijkt dat veel fietsers zich niet meer veilig voelen op het fietspad. Terecht. Ruim een derde van de verkeersdoden is een fietser."

het argument waarom dat gevoel van onveiligheid terecht is, mist toch wel veel context. Daarvoor moet je toch kijken naar het totaal aantal verkeersdoden en de ontwikkeling daarvan over de jaren. Daarnaast moet ja dan ook neerleggen hoeveel er gefietst en gereden wordt - reiskilometers. En secundair zou je ook nog mogen kijken - eventueel - wat het gevolg van het alternatief is. Namelijk minder fietsen, dus minder bewegen, dus meer andere fysieke klachten en ziekten. en/of meer autokilometers. In dat alternatief zal het aantal verkeersdoden en/of het aandeel fietsers daarin vast lager zijn - maar zijn we daar beter mee af?

"Dus duwen ouders hun kinderen in de elektrische bakfiets de weg op om voorrang af te dwingen "

Het is een column, dus ik snap dat dit wat scherp neergezet wordt. Maar de keuze voor de bakfiets is toch niet om baas op fietspad te zijn, maar omdat het lekker practisch is. Waarschijnlijk zal het merendeel van de bakfiets ouders als alternatief de "kids" met de auto naar school brengen. Daar wordt het rondom de scholen zeker niet veiliger van. Een ander alternatief is de kinderen zelf laten fietsen of gewoon met zitjes op een normale fiets. Maar ik vermoed, weliswaar op onderbuikgevoel, dat maar een klein deel van de bakfietsouders vanuit deze alternatieve stroom komt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6187
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 sep 2023 13:29

scepticus schreef: 19 sep 2023 18:18 Vrij duidelijk ja.
Jaren- danwel levenslange schorsing als ploegleider en strafzaak toe lijkt mij.
Hij stopt zijn carriere als plooegleider:
https://www.indeleiderstrui.nl/wielrenn ... ttingsfout
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6080
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 sep 2023 15:11

MarkVeenstra schreef: 20 sep 2023 13:27 Even los van het voorval, krijg ik toch wel ook jeuk van dit artikeltje hoor.

"Uit enquêtes blijkt dat veel fietsers zich niet meer veilig voelen op het fietspad. Terecht. Ruim een derde van de verkeersdoden is een fietser." ....
Er stonden ook nog en paar linkjes in het artikel en die heb ik zitten lezen.
- Veruit het veiligste vervoermiddel per gereden kilometer bleek de auto, daarna de fiets, dan de brommer en dan de motor. Fietsen was iets van 3-4 keer zo dodelijk per gereden auto kilometer. Motor rijden (en brommer rijden deed daar niet veel voor onder) bleek zo'n 17 keer dodelijker dan autorijden per km.
- Boven de 80 moet je echt stoppen met fietsen. Iets van 90% van alle dodelijke slachtoffers zat in die groep
- Er waren weinig cijfers bekend over het verschil tussen racefietsen en gewone fietsen of elektrische fietsen
- Ook weinig cijfers over ongevallen met zwaar lichamelijke schade
Live fast; die young. mijn blog

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13435
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 sep 2023 15:15

3 a 4 keer meer doden per kilometer valt me mee. Op 50km snelweg is de kans ongeveer 0 dat je om het leven komt. Al zie ik soms mensen die het wel proberen.

Net zoals ouderen soms te lang in een auto rijden doen ze dat ook op de fiets. Als 90% in de groep boven de 80 zit, lijkt me wel heel veel overigens. Dan valt het wel mee met het aantal "echte" verkeersdode. Dat bedoel ik niet rot, maar bv een motorijder die met 200 tegen een boom rijd vind ik ook geen verkeersdode. Netzozeer dat als wij een berg met 80km/h afrijden en we gaan dood, ook geen verkeersdode vind ik.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1806
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 20 sep 2023 20:48

rob74 schreef: 20 sep 2023 15:11- Boven de 80 moet je echt stoppen met fietsen. Iets van 90% van alle dodelijke slachtoffers zat in die groep
Dat is eentje uit de categorie "Ga nooit in bed liggen, de meeste mensen overlijden in bed. Levensgevaarlijk, de gevaarlijkste plek in huis.
hun fietsen.

Plaats reactie