Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM

scale20
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 05 feb 2006 09:41

scale20 16 feb 2008 11:34

de zwarten schreef:frame te slap? benen te sterk?


cervelo slc-sl, te slap?

Weeg wel 90kg, maarja, mag toch geen probleem zijn, heb al met shimano dura ace gereden, en fsa carbon crankstel (zelfs met meer gewicht op de teller) en nooit problemen gehad. ik heb op roadbikereview.com een zelde ervaring gelezen

But then...
After training on it for a week, the problems started during my first race on it, when after standing to sprint the chain jumped off the outside of the big chainring.
The chain wrapped itself around the crank arm (wrecking the carbon) and jammed through the rings.
After nearly bringing a bunch of 50 A grade riders down I rolled to the finish to some shocked expressions.
After unwrapping the chain and replacing it this continued everytime I gave it a hard 'crank' in the big gear.
The cranks were replaced and after 15 minutes I managed to "break" them too. The chain seemed to "pop" off the big ring in the 3 o'clock position everytime it was stressed.
I am a big guy (192cm, 82kg's, A grade team rider, pretty strong), but I'm no Tom Boonen.
After much discussion with the local SRAM boys, I was given a set of "black-box" chainrings, which look just like Force rings, and haven't had a problem since.
The standard chainrings WILL NOT cope with the power put out by a big/strong rider - check out the pics of the pro teams...it's only the small guys that have the "cool" RED chainrings.

Toch problemen met crankstel?
Ben terug gegaan naar FM, had dit nog nooit meegemaakt, ben benieuwd met welke oplossing hij voor de dag komt

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 16 feb 2008 15:04

scale20 schreef:
de zwarten schreef:frame te slap? benen te sterk?


cervelo slc-sl, te slap?

Weeg wel 90kg, maarja, mag toch geen probleem zijn, heb al met shimano dura ace gereden, en fsa carbon crankstel (zelfs met meer gewicht op de teller) en nooit problemen gehad. ik heb op roadbikereview.com een zelde ervaring gelezen

But then...
After training on it for a week, the problems started during my first race on it, when after standing to sprint the chain jumped off the outside of the big chainring.
The chain wrapped itself around the crank arm (wrecking the carbon) and jammed through the rings.
After nearly bringing a bunch of 50 A grade riders down I rolled to the finish to some shocked expressions.
After unwrapping the chain and replacing it this continued everytime I gave it a hard 'crank' in the big gear.
The cranks were replaced and after 15 minutes I managed to "break" them too. The chain seemed to "pop" off the big ring in the 3 o'clock position everytime it was stressed.
I am a big guy (192cm, 82kg's, A grade team rider, pretty strong), but I'm no Tom Boonen.
After much discussion with the local SRAM boys, I was given a set of "black-box" chainrings, which look just like Force rings, and haven't had a problem since.
The standard chainrings WILL NOT cope with the power put out by a big/strong rider - check out the pics of the pro teams...it's only the small guys that have the "cool" RED chainrings.

Toch problemen met crankstel?
Ben terug gegaan naar FM, had dit nog nooit meegemaakt, ben benieuwd met welke oplossing hij voor de dag komt


Dus de oplossing is zoals in het stukje beschreven klaarblijkelijk de kettingbladen van de Force groep monteren.
No pain no gain, no guts no glory!

arnoud
Forum-lid
Berichten: 543
Lid geworden op: 14 nov 2006 12:40
Contact

arnoud 16 feb 2008 20:10

Wel gek, want de RED bladen zouden stijver zijn dan de Force bladen. Heb het zelf gelukkig nog niet meegemaakt.....
http://www.cyclemania-c.com" onclick="window.open(this.href);return false;

scale20
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 05 feb 2006 09:41

scale20 16 feb 2008 20:13

Dus de oplossing is zoals in het stukje beschreven klaarblijkelijk de kettingbladen van de Force groep monteren.[/quote]

heb ik wel geen zin in, dan zijn de looks van het crankstel ook weg, dan nog liever een crankstel van een ander merk, misschien fsa, we wachten af wat de fm zegt.

ff77
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2007 21:04

ff77 16 feb 2008 22:06

Rijdt sinds kort met Campa record,

Absoluut nadeel t.ov. shimano vind ik de achterrem die gecentreerd zou zijn. Bij shimano kon ik deze altijd 'handmatig' stellen, nu kan ik er niets mee. Heb de hele tijd het gevoel dat de rem aanloopt. Gek trouwens dat je de voorrem wel gewoon vast kunt zetten.

Las in de cyclosprint dat Liquigas prof Frederik Willems dit probleem ook heeft maar dit even terzijde

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 feb 2008 23:24

Bij de Chorus en Record achterremmen is de kabellengte vrij kritiek, met een te lange of te korte kabel duw je de rem scheef zodat die snel tegen 1 kant gaat aanlopen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

glenn_geenens
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 dec 2007 13:11

glenn_geenens 24 feb 2008 22:26

ik vind dat iedereen de groep moet nemen dat hij denkt dat bij hem past. mijn voorkeur blijft bv naar campa gaan omdat ik goed in de remgrepen zit en alles schakelt en remt goed enzo. anderen vinden dit van shimano of sram...

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 25 feb 2008 00:27

FF77 schreef:Rijdt sinds kort met Campa record,

Absoluut nadeel t.ov. shimano vind ik de achterrem die gecentreerd zou zijn. Bij shimano kon ik deze altijd 'handmatig' stellen, nu kan ik er niets mee. Heb de hele tijd het gevoel dat de rem aanloopt. Gek trouwens dat je de voorrem wel gewoon vast kunt zetten.

Amclassic-fan schreef:Bij de Chorus en Record achterremmen is de kabellengte vrij kritiek, met een te lange of te korte kabel duw je de rem scheef zodat die snel tegen 1 kant gaat aanlopen.


Ik stel hem (als ik andere wielen steek bv) ook weleens bij door de bout aan de achterzijde los te draaien en dan de rem een beetje te richten. Dat van de kabel klopt. Ik gebruikt nokon-remkabels die een stuk minder stug zijn. Werkt prima.
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

ilfalco2004
Forum-lid
Berichten: 1604
Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17

ilfalco2004 21 mar 2008 16:55

Voor de campafreaks, Jedi verkoopt nu ook de zgn team record groep te herkennen aan de rode opdruk op shifters. Ben vanochtend nog even bij Salden geweest om te informeren naar RED, de groepen zouden binnen nu en 14 dagen binnen komen en de prijs wordt ook heel scherp trouwens.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

simic
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 22 jan 2008 19:45

simic 21 mar 2008 17:36

Ziet er wel strak uit die shifters, maar wat is er technies verandert?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 mar 2008 16:45

Er zit enkel een stuggere veer in, waardoor je harder moet drukken om te schakelen. Je voelt dus nog duidelijker de klik. Shimano komt volgend jaar ook met nieuwe shifters, her en der staat er al wat over.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ilfalco2004
Forum-lid
Berichten: 1604
Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17

ilfalco2004 28 mar 2008 10:19

Na lang wikken en wegen heb ik Campa Record besteld en ga hem zaterdag bij mijn FM ophalen. Design en duurzaamheid en het feit dat ik een italiaanse fiets heb heeft de doorslag gegeven.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

Plaats reactie