Stijfheid wielen
precies..
dus even los denken van kosten ne productie mogelijkheden.
Kijk maar eens naar OCC, op discovery, daar halen ze alles uit staal met de cnc machine....
`t is maar een idee hè... wie weet waar we uitkomen, staan we volgend te frezen op de beurs ... hahaa LOL
dus even los denken van kosten ne productie mogelijkheden.
Kijk maar eens naar OCC, op discovery, daar halen ze alles uit staal met de cnc machine....
`t is maar een idee hè... wie weet waar we uitkomen, staan we volgend te frezen op de beurs ... hahaa LOL
eR STAAT een topic op over alexrim wielen.
De spaken breken geregeld zo lijkt het. Waar komt dit door ?
Te hoge spaakspanning i.c.m. met een slappe velg? JE moet toch een wiel kunnen maken met deze velg waar dat niet bij gebeurd ?
Zijn het bizar slecht spaken soms ? Heeft iemand nog zo'n wiel ?ben er erg benieuwd naar namelijk.
De spaken breken geregeld zo lijkt het. Waar komt dit door ?
Te hoge spaakspanning i.c.m. met een slappe velg? JE moet toch een wiel kunnen maken met deze velg waar dat niet bij gebeurd ?
Zijn het bizar slecht spaken soms ? Heeft iemand nog zo'n wiel ?ben er erg benieuwd naar namelijk.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Bij een slappe velg krijg je meer duwkrachten op de spaken. Spaken kunnen absoluut niet tegen duwkrachten en dus breken ze. Bij iemand die licht is gaat het waarschijnlijk allemaal nog wel goed, maar iemand die zwaar of sterk is zet veel meer kracht op de wielen.
Quoten: Origineel geplaatst door cees1910 op 25 Oktober 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 24 Oktober 2006
Alu velgen worden geëxtrudeerd.
juist de beste manier ,maar om het heel goed te doen dan 2 maal spannings vrij gloeien
en een goede alu soort voor de applicatie
o.k. , dus dat is de beste manier rn materiaal om de sterkste velgen te krijgen ?
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 24 Oktober 2006
Alu velgen worden geëxtrudeerd.
juist de beste manier ,maar om het heel goed te doen dan 2 maal spannings vrij gloeien
en een goede alu soort voor de applicatie
o.k. , dus dat is de beste manier rn materiaal om de sterkste velgen te krijgen ?
na al opmerkingen en postings blijft mijn vraag staan in hoeverre het wiel stijf is, of het frame.
Zoals ik al aangaf zijn er voorbeelden zat van mensen met een nieuw frame dat ze als superstijf betitelen, terwijl ze hele slappen wielen zouden hebben volgens de kenners.
Is de fiets dan slapper ( minder stijf) dan het wiel ?
Zoals ik al aangaf zijn er voorbeelden zat van mensen met een nieuw frame dat ze als superstijf betitelen, terwijl ze hele slappen wielen zouden hebben volgens de kenners.
Is de fiets dan slapper ( minder stijf) dan het wiel ?
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 01 November 2006
na al opmerkingen en postings blijft mijn vraag staan in hoeverre het wiel stijf is, of het frame.
Zoals ik al aangaf zijn er voorbeelden zat van mensen met een nieuw frame dat ze als superstijf betitelen, terwijl ze hele slappen wielen zouden hebben volgens de kenners.
Is de fiets dan slapper ( minder stijf) dan het wiel ?
Hoi,
Kan je dat misschien eens opnieuw formuleren? 'k Snap niet best waar je eigenlijk naar toe wil.....
Ciao,
na al opmerkingen en postings blijft mijn vraag staan in hoeverre het wiel stijf is, of het frame.
Zoals ik al aangaf zijn er voorbeelden zat van mensen met een nieuw frame dat ze als superstijf betitelen, terwijl ze hele slappen wielen zouden hebben volgens de kenners.
Is de fiets dan slapper ( minder stijf) dan het wiel ?
Hoi,
Kan je dat misschien eens opnieuw formuleren? 'k Snap niet best waar je eigenlijk naar toe wil.....
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
het gaat om het feit dat er altijd over stijve wielen en frames wordt gesproken.
Als iemand een nieuw frame heeft en verkondigd dat het zo super stijf, maar geeft er totaal geen stijve wielen in zitten *, hoe kan dat frame dan nog steeds stijf aanvoelen ? Dat breken de wielen toch het hele stijve gevoel af ?Dus... is het frame eigenlijk altijd minder stijf dan een wiel ?
* volgens de hier geldende wetten en opnies
Als iemand een nieuw frame heeft en verkondigd dat het zo super stijf, maar geeft er totaal geen stijve wielen in zitten *, hoe kan dat frame dan nog steeds stijf aanvoelen ? Dat breken de wielen toch het hele stijve gevoel af ?Dus... is het frame eigenlijk altijd minder stijf dan een wiel ?
* volgens de hier geldende wetten en opnies
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 01 November 2006
het gaat om het feit dat er altijd over stijve wielen en frames wordt gesproken.
Als iemand een nieuw frame heeft en verkondigd dat het zo super stijf, maar geeft er totaal geen stijve wielen in zitten *, hoe kan dat frame dan nog steeds stijf aanvoelen ? Dat breken de wielen toch het hele stijve gevoel af ?Dus... is het frame eigenlijk altijd minder stijf dan een wiel ?
* volgens de hier geldende wetten en opnies
Hoi,
Nu, als de bracket zone van die fiets al stijver is dan voel je dat toch?
De wielen breken dat stijfheidsgevoel van de fiets niet af. Stel je had een niet zo stijve fiets met ditto wielen, je koopt een nieuwe lekker stijve fiets en stopt daar die oude wielen in. Het verschil tussen beide ga je dan toch wel voelen, hoor.
Het lijkt me vanzelfsprekend dat die fiets qua rendement beter zou gediend zijn met stijvere wielen maar niet iedereen vindt dat lekker rijden. Of men is er gewoonweg onvoldoende voor getraind en vindt die stijfheid te lastig.
Ciao,
het gaat om het feit dat er altijd over stijve wielen en frames wordt gesproken.
Als iemand een nieuw frame heeft en verkondigd dat het zo super stijf, maar geeft er totaal geen stijve wielen in zitten *, hoe kan dat frame dan nog steeds stijf aanvoelen ? Dat breken de wielen toch het hele stijve gevoel af ?Dus... is het frame eigenlijk altijd minder stijf dan een wiel ?
* volgens de hier geldende wetten en opnies
Hoi,
Nu, als de bracket zone van die fiets al stijver is dan voel je dat toch?
De wielen breken dat stijfheidsgevoel van de fiets niet af. Stel je had een niet zo stijve fiets met ditto wielen, je koopt een nieuwe lekker stijve fiets en stopt daar die oude wielen in. Het verschil tussen beide ga je dan toch wel voelen, hoor.
Het lijkt me vanzelfsprekend dat die fiets qua rendement beter zou gediend zijn met stijvere wielen maar niet iedereen vindt dat lekker rijden. Of men is er gewoonweg onvoldoende voor getraind en vindt die stijfheid te lastig.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 06 okt 2006 18:43
Een nieuwe test over stijfheidwaarden van LEW, LW gen3 Standard, Shimano carbon, Speedcomposites,... op rouesartisanales (uitgevoerd door het Franse magazine L'acheteur Cycliste):
http://www.rouesartisanales.com/article-14103030.html
Opvallend: Speedcomposites (en LEW) allesbehalve stijf waneer een gewicht van +- 20kg druk uitoefent, maar zeer stijf bij een gewicht van om en bij de 65kg! (Een dikke pluim voor Lars Van Beurden dus, die z'n researchwerk beloond ziet!)
http://www.rouesartisanales.com/article-14103030.html
Opvallend: Speedcomposites (en LEW) allesbehalve stijf waneer een gewicht van +- 20kg druk uitoefent, maar zeer stijf bij een gewicht van om en bij de 65kg! (Een dikke pluim voor Lars Van Beurden dus, die z'n researchwerk beloond ziet!)
Harder, better, faster, stronger, LIGHTER !