Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Stijfheid wielen

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 24 okt 2006 17:55

precies..
dus even los denken van kosten ne productie mogelijkheden.
Kijk maar eens naar OCC, op discovery, daar halen ze alles uit staal met de cnc machine.... 
`t is maar een idee hè... wie weet waar we uitkomen, staan we volgend te frezen op de beurs ... hahaa LOL

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 25 okt 2006 14:12

eR STAAT  een topic op over alexrim wielen.
De spaken breken geregeld zo lijkt het. Waar komt dit door ?
Te hoge spaakspanning i.c.m. met een slappe velg? JE moet toch een wiel kunnen maken met deze velg waar dat niet bij gebeurd ?
Zijn het bizar slecht spaken soms ? Heeft iemand nog zo'n wiel ?ben er erg benieuwd naar namelijk.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 okt 2006 14:50

Bij een slappe velg krijg je meer duwkrachten op de spaken. Spaken kunnen absoluut niet tegen duwkrachten en dus breken ze. Bij iemand die licht is gaat het waarschijnlijk allemaal nog wel goed, maar iemand die zwaar of sterk is zet veel meer kracht op de wielen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

cees1910
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 aug 2006 00:08

cees1910 25 okt 2006 14:57

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 24 Oktober 2006

Alu velgen worden geëxtrudeerd.


juist de beste manier ,maar om het heel goed te doen dan 2 maal spannings vrij gloeien
en een goede alu soort voor de applicatie

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 25 okt 2006 15:00

Quoten: Origineel geplaatst door cees1910 op 25 Oktober 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 24 Oktober 2006

Alu velgen worden geëxtrudeerd.


juist de beste manier ,maar om het heel goed te doen dan 2 maal spannings vrij gloeien
en een goede alu soort voor de applicatie

o.k. ,  dus dat is de beste manier rn materiaal om de sterkste velgen te krijgen ?

cees1910
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 aug 2006 00:08

cees1910 25 okt 2006 20:08

 


o.k. ,  dus dat is de beste manier rn materiaal om de sterkste velgen te krijgen ?
 
of van carbon natuurlijk ,of  pultrusie   titan,of   berilium

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 25 okt 2006 20:57

Het allerbeste ?
ongeacht prijs of gewicht ...

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 01 nov 2006 11:41

na al opmerkingen en postings blijft mijn vraag staan in hoeverre het wiel stijf is, of het frame.
Zoals ik al aangaf zijn er voorbeelden zat van mensen met een nieuw frame dat ze als superstijf betitelen, terwijl ze hele slappen wielen zouden hebben volgens de kenners.
Is de fiets dan slapper ( minder stijf)  dan het wiel ?

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 01 nov 2006 14:48

Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 01 November 2006


na al opmerkingen en postings blijft mijn vraag staan in hoeverre het wiel stijf is, of het frame.
Zoals ik al aangaf zijn er voorbeelden zat van mensen met een nieuw frame dat ze als superstijf betitelen, terwijl ze hele slappen wielen zouden hebben volgens de kenners.
Is de fiets dan slapper ( minder stijf)  dan het wiel ?


Hoi,
Kan je dat misschien eens opnieuw formuleren? 'k Snap niet best waar je eigenlijk naar toe wil.....
Ciao,
 
Snobisme is een dure hobby...

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 01 nov 2006 17:45

het gaat om het feit dat er altijd over stijve wielen en frames wordt gesproken.
Als iemand een nieuw frame heeft en verkondigd dat het zo super stijf, maar geeft er totaal geen stijve wielen in zitten *, hoe kan dat frame dan nog steeds stijf aanvoelen ? Dat breken de wielen toch het hele stijve gevoel af ?Dus... is het frame eigenlijk altijd minder stijf dan een wiel ?
 
* volgens de hier geldende wetten en opnies

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 02 nov 2006 02:38

Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 01 November 2006


het gaat om het feit dat er altijd over stijve wielen en frames wordt gesproken.
Als iemand een nieuw frame heeft en verkondigd dat het zo super stijf, maar geeft er totaal geen stijve wielen in zitten *, hoe kan dat frame dan nog steeds stijf aanvoelen ? Dat breken de wielen toch het hele stijve gevoel af ?Dus... is het frame eigenlijk altijd minder stijf dan een wiel ?
 
* volgens de hier geldende wetten en opnies


Hoi,
Nu, als de bracket zone van die fiets al stijver is dan voel je dat toch?
De wielen breken dat stijfheidsgevoel van de fiets niet af. Stel je had een niet zo stijve fiets met ditto wielen, je koopt een nieuwe lekker stijve fiets en stopt daar die oude wielen in. Het verschil tussen beide ga je dan toch wel voelen, hoor.
Het lijkt me vanzelfsprekend dat die fiets qua rendement beter zou gediend zijn met stijvere wielen maar niet iedereen vindt dat lekker rijden. Of men is er gewoonweg onvoldoende voor getraind en vindt die stijfheid te lastig.
Ciao,
 
Snobisme is een dure hobby...

fredericdavid
Forum-lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 06 okt 2006 18:43

fredericdavid 27 nov 2007 15:11

Een nieuwe test over stijfheidwaarden van LEW, LW gen3 Standard, Shimano carbon, Speedcomposites,... op rouesartisanales (uitgevoerd door het Franse magazine L'acheteur Cycliste):

http://www.rouesartisanales.com/article-14103030.html


Opvallend: Speedcomposites (en LEW) allesbehalve stijf waneer een gewicht van +- 20kg druk uitoefent, maar zeer stijf bij een gewicht van om en bij de 65kg! (Een dikke pluim voor Lars Van Beurden dus, die z'n researchwerk beloond ziet!)
Harder, better, faster, stronger, LIGHTER !

Plaats reactie