Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Waarom is slepend remmen slechter dan afwisselend

Nova
Forum-lid

Nova 17 jul 2017 01:50

Sieper schreef: 17 jul 2017 00:09 Nova, het ging niet om niet remmen of slepend remmen, maar als je niet slepend remt dan loopt automatisch je snelheid op (tot je wel weer remt). Je hebt dan met wat luchtweerstand te maken (en die kun je idd vergroten), vandaar dat die optie besproken werd.
Het ging toch over continu (slepend) remmen versus niet-continu (remmen, loslaten, remmen, loslaten, enz), welk van de twee technieken de remmen het minst deed afzien?
Wel, het maakt bij een fiets niet uit.
Bij een voertuig met remmen met verschillende kracht, om eender welke reden ze verschillen, wel. Dan is niet continu remmen / in harde en dus korte pulsen remmen, de techniek die de om te zetten energie het beste verdeelt over de remmen.

De luchtweerstand vergroten is bij een fietser ook niet echt van toepassing. Stel je voor dat je steil bergaf rijdt, dan ga je je armen toch niet omhoog houden of recht staan op de trappers? Voor een vliegtuig is de luchtweerstand vergroten een bruikbare optie. Of die racewagens die een remparachute gebruiken. Maar voor een fietser lijkt de optie luchtweerstand vergroten me niet bepaald van toepassing.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 17 jul 2017 02:58

Rechtop zitten en je breed maken met een flapperjasje of plat op je fiets liggen maakt nogal een verschil.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 17 jul 2017 06:16

misschien ook even de rest van de berichten goed lezen, Nova. Oh wacht, dat is aan jou niet besteed....
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Nova
Forum-lid

Nova 17 jul 2017 07:29

53x11 schreef: 17 jul 2017 06:16 misschien ook even de rest van de berichten goed lezen, Nova. Oh wacht, dat is aan jou niet besteed....
Oh een schop tegen een been in plaats van tegen een bal, 53x11....

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 17 jul 2017 07:56

Echt helemaal niemand zit op jouw geraaskal te wachten, Nova. Dat is inderdaad keihard op de man. In je "eigen" topics was het nog soms nog amusant. Nu die gesloten zijn (waarom zou dat toch zijn denk je?), is het ongewenst bijeffect dat de quarantaine opgeheven is, en kom je de rest van het forum vervelen.
Nogmaals: begin een eigen blog en verspil hier geen schijfruimte ajb.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

senior
Forum-lid

senior 17 jul 2017 16:00

Nova schreef: 17 jul 2017 01:35
senior schreef: 16 jul 2017 21:51 Zeg Nova, je lult maar een eind weg met je boeken maar laat mij er buiten laten wil je! Gezien je eerdere uitlatingen op dit forum wil ik liever niet met jou geassocieerd worden! :dislike:
Zeg senior, dit is een publiek forum, iets posten impliceert gelezen te worden en reacties te krijgen.
Als u daar tegen bent, stel ik voor dat u een eigen forum opricht, waar u het recht heeft de baas te spelen en te eisen en gommen en bannen zoveel u wil.
Ik heb het recht om niet met u geassocieerd te willen worden. Daar heb ik geen ander forum voor nodig. Tenslotte heeft u meerdere gebruikers op dit forum niet bepaald op een nette manier bejegend. Misschien kunt u beter zelf uw eigen raad opvolgen en uw eigen forum starten. Dan heeft u in ieder geval geen last van tegenspraak..

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 17 jul 2017 20:06

Nova schreef: 17 jul 2017 01:50
Het ging toch over continu (slepend) remmen versus niet-continu (remmen, loslaten, remmen, loslaten, enz), welk van de twee technieken de remmen het minst deed afzien?
Wel, het maakt bij een fiets niet uit.
Dit maakt zeker wel uit. Als jij de alpe duez continu slepend remmend afdaalt dan loop je zeker kans op een klapband. Dit is echt geen zeldzaamheid, en heb ik zelf al meerdere keren zien gebeuren.

Als je afdaalt en de remmen op de rechte stukken gewoon los laat heeft de velg tijd om af te koelen, zodat je weer met een koude velg begint te remmen.

Plaats reactie