FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM
Ik wil in 2019 een nieuwe fiets aanschaffen. Ik ben aan het kijken en heb de keuze tussen de Ultegra Di2 groep, Dura Ace mechanische Groep en Dura Ace Di2 groep. Eventuele groep met ander bracket is ook een optie. Gebruik is toertochten/individuele tochten. Fiets betreft een Rose Xlite.
Nu vind ik het prijsverschil tussen de Di2 dura ace en ultegra wel heel groot. Di2 heeft wel voorkeur omdat met name voor het stellen van derailleur je niet de nadelen van de kabel hebt. Ik neig dus naar ultegra. Nadeel is wel het iets hogere gewicht (minimaal) en de looks van het bracket. Heeft iemand nog aanvullingen waarom bijv. Dura Ace toch te overwegen is en heeft iemand nog aanvullingen over het bracket en wat goede opties zijn?
Nu vind ik het prijsverschil tussen de Di2 dura ace en ultegra wel heel groot. Di2 heeft wel voorkeur omdat met name voor het stellen van derailleur je niet de nadelen van de kabel hebt. Ik neig dus naar ultegra. Nadeel is wel het iets hogere gewicht (minimaal) en de looks van het bracket. Heeft iemand nog aanvullingen waarom bijv. Dura Ace toch te overwegen is en heeft iemand nog aanvullingen over het bracket en wat goede opties zijn?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Het bracket zit toch achter je crank verstops, zie je nauwelijks iets van.
Zo te lezen heb je de keuze al gemaakt: Ultegra DI2.
Gewicht zou ik niet wakker van liggen, en de looks van de crank (want dat bedoel je waarschijnlijk als je bracket opschrijft), kan je oplossen door 1) bij Rose te vragen of je een andere crank geleverd kan krijgen op je fiets --> ze zijn daar best flexibel in. 2) de ultegra crank op marktplaats zetten en tegelijkertijd een nieuwe, of 2e hands crank ervoor terugkopen van jouw gading uiteraard. Beide opties zullen je iets aan geld extra kosten, maar door de Ultegra keuze heb je die marge waarschijnlijk ook wel en koop je daar meer plezier voor terug omdat je jouw fiets mooier maakt naar je eigen wens.
Zo te lezen heb je de keuze al gemaakt: Ultegra DI2.
Gewicht zou ik niet wakker van liggen, en de looks van de crank (want dat bedoel je waarschijnlijk als je bracket opschrijft), kan je oplossen door 1) bij Rose te vragen of je een andere crank geleverd kan krijgen op je fiets --> ze zijn daar best flexibel in. 2) de ultegra crank op marktplaats zetten en tegelijkertijd een nieuwe, of 2e hands crank ervoor terugkopen van jouw gading uiteraard. Beide opties zullen je iets aan geld extra kosten, maar door de Ultegra keuze heb je die marge waarschijnlijk ook wel en koop je daar meer plezier voor terug omdat je jouw fiets mooier maakt naar je eigen wens.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Shimano groepen worden in grote getallen voor lage prijzen aan fietsfabrikanten aangeboden. Daarom zit dat veel op nieuwe fietsen.ASPEN schreef: ↑29 apr 2019 14:14 Waarschijnlijk een nieuwelingen vraag maar hoe komt het dat de meerderheid van het peleton, de fm en de recreanten voor Shimano kiezen. Sram ziet der over het algemeen mooier uit, maar toch neigd bijna iedereen naar Shimano. Je ziet heel veel fietsen met 105 en Ultegra. Rival en Force kom je veel minder tegen. Is dat enkel omdat Shimano over het algemeen voordeliger is en de wisselstukken makkelijker te bereiken zijn, dat vraag ik me af?
Sram heeft momenteel dan weer een ander niche in handen met hun 1x groepen. En zelfs daar merk je de invloed van Shimano: Hoeveel gravelbikes er nog altijd worden afgemonteerd met een standaard 50/34 compact crank terwijl kleinere tandbladen in veel gevallen beter bij het gebruik passen. Shimano maakt ze niet, net als destijds de late acceptatie van de compact crank. Het doet ze weinig.
Het kan volledig mijn fout zijn, maar een volledige Sram Apex groepset lijkt online onvindbaar. Overal "outlet en komt niet meer binnen" " laatste stuk op is op" en "uitverkocht". De compact Apex 1 vind ik nog wel en de sram rival 22 en de overige ook allemaal te vinden. Is de Apex eruit of word ze geüpgraded?
- Vieux chnoque
- Forum-lid
In mijn kelder hangen posters van vroegere Giro d’Italia, met de tekst gewonnen met Campagnolo.
Dit jaar heeft Roglic verloren door Shimano?
De p.ssende DS, heeft het nog erger gemaakt, maar mechanische pech was de aanleiding.
Dit jaar heeft Roglic verloren door Shimano?
De p.ssende DS, heeft het nog erger gemaakt, maar mechanische pech was de aanleiding.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
- daniel1975
- Forum-lid HC
Waarom worden er overal zoveel AXS upgrade sets aangeboden?
Daar heb je toch niks aan, aangezien er geen enkel ander kettingblad mee werkt dan dat van de Sram cranksets?
Daar heb je toch niks aan, aangezien er geen enkel ander kettingblad mee werkt dan dat van de Sram cranksets?
Less is bore
- Vieux chnoque
- Forum-lid
Ik weet niet of Shimano mooie posters heeft. Maar het gaat me niet over de richtingenstrijd ( ik heb zowel Dura Ace, als Sram Red, als Campa Record op mijn fietsen), maar Roglic verloor die dag 40 seconden en had een val partij, met als aanleiding Shimano pech. ( en hij is niet de enige met schakelproblemen dit jaar, was ook in Paris-Roubaix een factor).
Vieux Chnoque