Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Specialized

CDBE
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 dec 2018 21:09

CDBE 16 aug 2023 10:11

Ik denk dat die 9000€ zal zijn, is de pro denk ik.
Specialized Sl7 pro Sram Force

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27943
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 aug 2023 10:14

daniel1975 schreef: 16 aug 2023 09:47 Heb jij zulke lange armen dan? Ik ben 179 en rij met 77cm hart-as / bovenkant zadel (gemeten langs de staande buis)
Klopt ik heb zeer lange armen. Ik ben 1m85.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13605
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 aug 2023 10:25

Mooie review. Dat nerveuse ligt vooral aan de maat.
Ik heb zelf een 56 en heb een paar keer een 58 gereden
Dat verschil is best groot. Ga de volgende ook naar een 58, 185 met 81cm zadelhoogte.
Ik wil iets minder drop nu ik wat ouder wordt.

Ik snap dat nooit zo.... 54 en 56. Daar past een normale Nederlander toch amper op.
56 en 58 zou veel meer passen. Raar dat ze met 26mm worden uitgerust om te testen.
Dat is toch geen maat meer op de huidige racers, je zou 28 of 30 verwachten.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 16 aug 2023 10:27

CDBE schreef: 16 aug 2023 10:11 Ik denk dat die 9000€ zal zijn, is de pro denk ik.
9K, koopje :mrgreen:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Peter243
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 18 mei 2012 21:44

Peter243 16 aug 2023 10:36

Nee zeker geen koopje, maar het vertekent de review wat.
Wat betekent trouwens slammed op een 58?😄

Knooierd
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 feb 2021 13:20

Knooierd 16 aug 2023 10:46

Peter243 schreef: 16 aug 2023 10:36 Nee zeker geen koopje, maar het vertekent de review wat.
Wat betekent trouwens slammed op een 58?😄
Maat 58 en onder de stuurpen geen spacers gemonteerd...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27943
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 aug 2023 10:52

wasbeer2006 schreef: 16 aug 2023 10:25 Mooie review. Dat nerveuse ligt vooral aan de maat.
Ik heb zelf een 56 en heb een paar keer een 58 gereden
Dat verschil is best groot. Ga de volgende ook naar een 58, 185 met 81cm zadelhoogte.
Ik wil iets minder drop nu ik wat ouder wordt.

Ik snap dat nooit zo.... 54 en 56. Daar past een normale Nederlander toch amper op.
56 en 58 zou veel meer passen. Raar dat ze met 26mm worden uitgerust om te testen.
Dat is toch geen maat meer op de huidige racers, je zou 28 of 30 verwachten.
Deze poule met testfietsen is niet exclusief voor Nederland. Vorige week waren ze nog in Glasgow en deze week zullen ze weer elders worden ingezet. Dus dat ze vooral kleinere maten hebben is niet heel vreemd.

Die 26 mm snap ik niet zo. De meeste testfietsen waren uitgerust met 28 mm tubeless banden. Waarom de mijne 26 mm clinchers had, geen idee.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39840
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 aug 2023 10:54

wasbeer2006 schreef: 16 aug 2023 10:25 Mooie review. Dat nerveuse ligt vooral aan de maat.
Ik heb zelf een 56 en heb een paar keer een 58 gereden
Dat verschil is best groot. Ga de volgende ook naar een 58, 185 met 81cm zadelhoogte.
Ik wil iets minder drop nu ik wat ouder wordt.

Ik snap dat nooit zo.... 54 en 56. Daar past een normale Nederlander toch amper op.
56 en 58 zou veel meer passen. Raar dat ze met 26mm worden uitgerust om te testen.
Dat is toch geen maat meer op de huidige racers, je zou 28 of 30 verwachten.
Wat ik niet snap is het grote gat tussen de 54 en de 56. Daar past echt een volwaardige maat tussen imho en is voor heel veel landen de sweetspot imho.
Bovenbuislengtes:
52: 531
54: 541 (+10mm)
56: 563 (+22mm)
58: 577 (+14mm)
Less is bore

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 511
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 16 aug 2023 12:50

Ja vreemd, in de standaard specs op de website staan ook nog steeds 26mm banden bij alle fietsen. Het zal wel de "optimale" breedte zijn voor de aerodynamica op die Roval wielen schat ik. Ik denk dat de andere testfietsen eerder afweken van de standaard dus, maar voor het meeste gebruiker wel ten goede imho.

Sowieso komen Roval wielen ietswat conservatief op mij over, ook dat ze adverteren met hoge mogelijke bandenspanningen en dat de originele CL en CLX anno 2020 nog niet tubeless-ready waren. En het "vernieuwende" wat ze hebben met dat brede voorwiel hoop ik dan weer niet van dat dat industry-standard wordt...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13605
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 aug 2023 13:00

daniel1975 schreef: 16 aug 2023 10:54

Wat ik niet snap is het grote gat tussen de 54 en de 56. Daar past echt een volwaardige maat tussen imho en is voor heel veel landen de sweetspot imho.
Bovenbuislengtes:
52: 531
54: 541 (+10mm)
56: 563 (+22mm)
58: 577 (+14mm)
Ik heb niet gekeken, maar bij veel fietsen zie je de zadelbuis hoek en/of vorkbuis hoek een halve graad verspringen dat is ook een mm of 5 a 6. Een mm of 15 per maat is niet gek toch?

Toch heb ik het idee dat de amateur vaak op een te klein frame wordt gezet.
185 is bv gewoon een 58, tenzij...... en niet andersom.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39840
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 aug 2023 13:11

De stap van 10mm naar 22mm tussen een maat vind ik best groot.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13605
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 aug 2023 14:36

Ja die is groot, maar als er wat hoeken veranderen kan de totale reach toename

Ik heb ff gekeken, de reach scheelt maar 11mm, dat is nog maar de helft, inderdaad door een andere balhoofdhoek.
Je moet tegenwoordig echt naar meer dingen kijken als alleen een buislengte

Plaats reactie