Zit altijd met dezelfde gedachte '105' of hoger. Maar goed om te horen. Zet mij weer aan het denken. 105 wordt vast 12 speed de volgende generatie en tiagra nieuwe mechanische 11 speed. Dus voor een volgende disc fiets, wordt dat waarschijnlijk the way to go voor mij, gezien de prijzen van de huidige fietsenMartijn_H schreef: ↑29 dec 2021 12:49Had vooraf mijn bedenkingen, gevoed door de (stokoude) wielergedachte dat enkel 105 of hoger geschikt is, maar ben positief verrast. Echt een mooie groep! Wat mij betreft de hedendaagse vervanger van 105, wat prijs-kwaliteit betreft. Schakelt en remt erg goed. Uiteraard van belang dat ‘ie netjes is afgesteld, maar dat is bij 105 niet anders. 10-speed is voor NL dik voldoende, zeker met gebruik van een grote cassette. Zal iets zwaarder zijn dan 105, maar die paar gram kun je beter compenseren door sterker te worden .
foto van je fiets
Ik rij nu ook enkele maanden met Tiagra en dat schakelt gewoon heel fijn.
bewust hiervoor gekozen voor de winterfiets, vervangen is ietsje betaalbaarder.
Met de ogen dicht (niet doen - zou je verschil Tiagra/ 105 nooit kunnen benoemen.
bewust hiervoor gekozen voor de winterfiets, vervangen is ietsje betaalbaarder.
Met de ogen dicht (niet doen - zou je verschil Tiagra/ 105 nooit kunnen benoemen.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Eigenlijk moet ik toegeven dat die SL6 met Tiagra misschien wel een serieus goede optie is. 10 speed is prima, tiagra remmen zijn gewoon identiek aan die 105 remmen. Het zwaarste zal vooral de crank zijn ( is forged, niet hol en gelijmd ). Maar doe je hier bijvoorbeeld een ouder type rotor 3d24 in ( kan er direct in ), van marktplaats. En dan win je die grammen alweer grotendeels terug. Je kan ook nog altijd veel lichtere 10sp cassettes vinden. Met deze wielen en banden denk ik niet dat je door tiagra ook maar enigszins tegengehouden wordt.
Trouwens roep ik hier al jaren liever nieuwe tiagra dan vijf jaar oude 105.
Trouwens roep ik hier al jaren liever nieuwe tiagra dan vijf jaar oude 105.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
De SL6 met Tiagra was voor mij zeker interessant, omdat ik (ondanks Corona) wat korting kon bedingen en ik de wielen al via dit forum had gekocht. De fiets kost momenteel overigens EUR 2.699,00 (destijds EUR 2.399,00 exclusief korting) en dat is een fors bedrag voor het pakket.thestudent schreef: ↑30 dec 2021 10:27 Eigenlijk moet ik toegeven dat die SL6 met Tiagra misschien wel een serieus goede optie is. 10 speed is prima, tiagra remmen zijn gewoon identiek aan die 105 remmen. Het zwaarste zal vooral de crank zijn ( is forged, niet hol en gelijmd ). Maar doe je hier bijvoorbeeld een ouder type rotor 3d24 in ( kan er direct in ), van marktplaats. En dan win je die grammen alweer grotendeels terug. Je kan ook nog altijd veel lichtere 10sp cassettes vinden. Met deze wielen en banden denk ik niet dat je door tiagra ook maar enigszins tegengehouden wordt.
Trouwens roep ik hier al jaren liever nieuwe tiagra dan vijf jaar oude 105.
Met deze wielen/banden word ik inderdaad niet door de groepset gehinderd. Nadelen? Under load schakelen (Eyserbosweg omhoog) vind 'ie minder fijn, maar dat is eigenlijk nooit verstandig.
Tweedehands Merz (Specialized Sequoia) voor gravel / vakantie gebruik, uit 2017, Sram Force 1x11 met XT cassette. Heb de wielen vervangen door handgespaakte van Andless met Pirelli Cinturato 40mm H. De zadelpen ben ik nog niet over uit, voor mij hoeft daar geen vering in en ik vind de pen ook niet echt mooi. Licht is hij niet, is ook niet het doel, maar de nieuwe wielset zorgt voor gewichtsbesparing van 800 gram, en dat merk je zeker.
Is trouwens nummer 185 van de 200 die er van gemaakt zijn, met certificaat. Toch wel leuk maar verder moet er vooral op gefietst worden.
Stuur mag nog iets gekanteld als ik de foto zo zie maar in het echt lijkt dat niet het geval.
Is trouwens nummer 185 van de 200 die er van gemaakt zijn, met certificaat. Toch wel leuk maar verder moet er vooral op gefietst worden.
Stuur mag nog iets gekanteld als ik de foto zo zie maar in het echt lijkt dat niet het geval.
Bianchi Specialissima 2023
Niner RLT gravel
Niner RLT gravel
ik gebruik best vaak Meldpunt Wegen: https://meldpuntwegen.be/meldpuntwegen/index.html#hayes schreef: ↑21 dec 2021 15:58INtussen via Google geleerd dat dit stuk volgend jaar EINDELIJK aangepakt wordt.Lcsmet schreef: ↑20 dec 2021 11:54Als je, zoals ik, iemand kent die bijna voor de rest van zijn leven verlamd was omdat hij overkop is gegaan door in zo'n soortgelijke scheur te rijden dan doe je hier niet luchtig meer over.
Vandaag maar een mailtje gedaan naar het betrokken gemeentebestuur.
Want dit is gewoon misdadig.
Maar in de Westhoek kom je dit best veel tegen. Ik heb het opgegeven om daar opmerkingen over te maken.
Dit is bv het jaagpad waar ik woonwerk fiets. Dus ook in het donker. Gelukkig weet ik bijna uit m'n hoofd waar ik moet uitwijken.
De Vlaamse Waterweg reageert intusen niet meer op m'n mails
Of een fijn landelijk fietspaadje. Bemerk het glad asfalt 20 cm naar links
dit gaat via de Vlaamse overheid en wordt dan naar de betreffende gemeente/instantie gestuurd, dus ik gok dat dit meer resultaat heeft omdat ze zich via deze weg ook niet zomaar kunnen verschuilen voor het probleem.
je kan vragen om je op de hoogte te laten houden. alle meldingen die ik hier heb gemeld werden aangepakt, of lieten ze weten waarom ze zouden wachten met dit te doen (bv geplande rioleringswerken die toch moeten gebeuren e.d.)
ook heb ik via deze weg meldingen geplaatst ivm vuiligheid op fietspaden en wegen of overgroeiende bomen/struiken/planten etc.. staan ze ook open voor.