Uit armoe naar single speed.
Welnee joh, die bestaat allang. Dat noemen ze een bakfiets...alliance_0 schreef:Volgens mij moet de fiets die Nova nodig heeft nog uitgevonden worden. Misschien het leger eens inschakelen. Ik denk aan een tank op twee wielen maar wel met een rupsband.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Misschien zo'n ketting, met reparatie suggesties: bouten en moeren
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Het eerste dat ik zei toen ik naar de (lokale) Santos dealer ging was dat ik een ketting wilde die zodanig "overgedimensioneerd" was dat slijtage door een mens quasi verwaarloosbaar was. Deze op uw foto is uiteraard extreem, maar niks maakt iets duidelijker dan het aantonen via een randwaarde (uitersten van een schaal).MarkVeenstra schreef:Misschien zo'n ketting, met reparatie suggesties: bouten en moeren
Ik ben geen speciaal / uitermate sterk persoon.
Het probleem is eigenlijk dat door de jaren heen wat als "standaard" wordt beschouwd, stelselmatig minder kwaliteit / degelijkheid vertoont.
Je ervaart dat trouwens in alles. Een toestel dat decennia meeging, wordt vervangen, en plots is vervangen elke 5 jaar nodig.
Inox werd plastiek.
Degelijke / taaie / duurzame kunststof werd plastiek dat snel verbrost.
Kijk bvb naar die oude kerstverlichting slingers, met een donkergroene taaie elektrische isolatie mantel. Koop er nu eens, de mantel breekt.
Fiets is geen uitzonderlng.
En als je heden ten dage het degelijke van vroeger wil, betaal je 5 keer zoveel. Als je het al kan vinden. Vooral als particulier pogen ze je brolversies van productgamma's te versjacheren.
Ik bèn de hulk op een kinderfietsje.MarkVeenstra schreef:Na de verhalen erbij over de shirts, gaten, verzetten, en alles stuk maken.., heb ik nu een beeld voor me van de hulk... op een kinderfietsje. Ik kan het niet laten...
Ik verwonder mij graag over dingen in de wereld.
Er is een (of meerdere) problemen. Er worden oplossingen aangedragen. Zoals een lichter verzet trappen, beter onderhoud, andere fietsenmaker kiezen, beter smeren. Maar het standaard antwoord is, samengevat, nee nee nee het zou gewoon probleemloos moeten werken zoals ik het gebruik en ik ga er alles aan doen om dat te bewijzen... heerlijk .
Door zogezegde specialisten (fietshandelaars) die me te kleine kaders (60 ipv 65-70) opsolferden.
De "oplossingen" die u opsomt zijn sleep-naar-trashbin.
1. Verzet
Ik betaal het product (de fiets).
IK bepaal de eigenschappen (het verzet).
IK kies het verzet dat MIJ het beste ligt.
DIT is single speed.
De ene keuze wordt gemaakt bij de bouw van de fiets.
NIET dynamisch / onderweg middels schakelen tussen meerdere.
Een lichter verzet heeft voordeel bij brug op, wind tegen.
Een zwaarder verzet heeft voordeel bij brug af, wind mee.
IK kies ervoor om me ALTIJD - brug op / brug af / wind mee / wind tegen te kunnen INSPANNEN. Desnoods door rechtop te sleuren brug op tegen wind. Met een lichter verzet kan ik me bij brug af en/of wind mee NIET inspannen. Ik kan maar "meedraaien".
2. Onderhoud
IK heb GEEN ZIN om mijn tijd te verkloten aan onderhoud.
IK kan met mijn verzet 52 voor (zelfs niet bij Santos 48 door breder kader) geen kettingkast monteren.
DAN is meer olie nu = NOG MEER kuiswerk later.
IK zie onderhoud als een LAST.
IK ben geen fiets-bezigheidstherapist.
Een fiets is voor MIJ een gebruiksvoorwerp.
IK vind een fiets die geen onderhoud vereist / niet slijt, BEST.
IK word echter geconfronteerd met de realiteit - die fiets bestaat niet.
Echter, wat is er MIS met te pogen die fiets ZO DICHT MOGELIJK te benaderen???
IK zie, voor een fixie, geen enkele technische beperking voor een ketting die een figuurlijk leven lang meegaat. Gewoon al door dikkere tandwielen / kettingonderdelen. Bij versnellingen zit je met een veelvoud tandwielen en een grotere inbouwafstand. Alles zwaarder uitvoeren zou het gewicht verveelvoudigen. Maar bij mij gaat het over 2 tandwielen. Van mij mogen die KILO's wegen en een centimeter dik zijn. Ik ben bereid dat te accepteren omdat ik miserie / last erger vind dan enkele kilo's minder bagage. En ik kan altijd trainen om enig nadeel te compenseren.
3. Andere fietsenmaker kiezen.
Hoezo?
Dat is wat IK DEED.
MOEST wel.
6-9 maanden voor een herstelling ???
Op de display van MIJN meter staat dan "HIJ WIL NIET" hoor !!!
Wat ze wèl graag blijken te willen, is mij NIEUWE fietsen verkopen.
Met uitzondering van 1 fietsenmaker op 1 moment.
Namelijk toen ik op internet las over fixies in Nederland, en ik begon over zonder versnellingen te spreken bij hem.
Dan was het oeioei.
"Dat is maar een modegril die gaat passeren"
"Ze komen er al van terug"
"Te gevaarlijk voor op de baan"
"Zulke fietsen, nee die ga niet verkopen".
"Ze hebben die trouwens toch niet in je maat".
Niet kunnen?
Niet willen?
Zal me worst wezen.
Er is gelukkig nog een restant vrije markt in de maatschappij.
Ik shop rond.
En Santos (en de dealer ervan), lijken me te willen, en te kunnen.
Want ik heb intussen wel geleerd om eisen te stellen en op die te hameren.
Want ik heb geleerd dat "gemakkelijk" zijn = anderen ZELF te laten bepalen wat ze je voor je geld geven, en dat de zweep die tot prestatie noopt, dan maar een zwakke tik geeft.
IK wil me helemaal niet verwonderen over dingen in de wereld.
IK wil begrip en aanpak.
En inderdaad, IK "doe er alles aan".
Een ander woord daarvoor is "motivatie".
Want, IK word er beter van.
IK, IK en IK.
De U's en JIJ's zijn voor in de soap serie wereld die draaien met andermans afgepakt geld - belastingsgeld.
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10 apr 2017 15:28
Wat een vreemde sfeer hangt hier op dit forum zeg.
Welke sfeer?
En dit topic is geen goed voorbeeld van de 'normale sfeer' op het forum. En dat wordt grotendeels veroorzaakt door de wat extentrieke posts van de topic starter.
En dit topic is geen goed voorbeeld van de 'normale sfeer' op het forum. En dat wordt grotendeels veroorzaakt door de wat extentrieke posts van de topic starter.
Live fast; die young. mijn blog
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de fixatie van de topicstarter richting slijtage behoorlijk in de richting gaat dat ik het 'ongezond' zou noemen.
Op zich is het idee wel boeiend om zo slijtagevrij te ontwerpen, maar dat je zo ver wilt gaan... Ja, heel veel dingen zijn zo ontworpen dat ze ook verslijten en moesten fietsenbouwers als doel hebben om een slijtagevrije fiets te ontwerpen, dan zouden we die al (quasi) hebben. Uiteraard steken ze daar geen moeite in aangezien ze daarmee zichzelf overbodig maken. Dat is een verhaaltje van leven en laten leven. Als je daar geen vrede mee neemt, maak je het jezelf nodeloos moeilijk.
Hij heeft straks meer uren op het forum zijn gal gespuwd dan dat ik nodig heb om mijn racefiets voor 15.000 km/jaar te onderhouden.
Op zich is het idee wel boeiend om zo slijtagevrij te ontwerpen, maar dat je zo ver wilt gaan... Ja, heel veel dingen zijn zo ontworpen dat ze ook verslijten en moesten fietsenbouwers als doel hebben om een slijtagevrije fiets te ontwerpen, dan zouden we die al (quasi) hebben. Uiteraard steken ze daar geen moeite in aangezien ze daarmee zichzelf overbodig maken. Dat is een verhaaltje van leven en laten leven. Als je daar geen vrede mee neemt, maak je het jezelf nodeloos moeilijk.
Hij heeft straks meer uren op het forum zijn gal gespuwd dan dat ik nodig heb om mijn racefiets voor 15.000 km/jaar te onderhouden.
Leven, en welvaart, komt door een proces waarin mensen hun situatie pogen te verbeteren. Dat, is wat ik poog. Problemen minimaliseren. Slijtage is een probleemveroorzaker. Ooit vonden mens(en) roestvast staal uit. Wat dreef hen? Waarom hun "fixatie" op roestend staal?gede schreef:Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de fixatie van de topicstarter richting slijtage behoorlijk in de richting gaat dat ik het 'ongezond' zou noemen.
Op zich is het idee wel boeiend om zo slijtagevrij te ontwerpen, maar dat je zo ver wilt gaan... Ja, heel veel dingen zijn zo ontworpen dat ze ook verslijten en moesten fietsenbouwers als doel hebben om een slijtagevrije fiets te ontwerpen, dan zouden we die al (quasi) hebben. Uiteraard steken ze daar geen moeite in aangezien ze daarmee zichzelf overbodig maken. Dat is een verhaaltje van leven en laten leven. Als je daar geen vrede mee neemt, maak je het jezelf nodeloos moeilijk.
Hij heeft straks meer uren op het forum zijn gal gespuwd dan dat ik nodig heb om mijn racefiets voor 15.000 km/jaar te onderhouden.
Ik, noem dat "gezond".
Het zijn eerder diegenen die problemen in stand willen houden, die ik "ongezond" zou noemen.
Het doel van handel, economie, is arbeidsdeling (specialisatie) mogelijk maken. Want, iemand die hetzelfde herhaaldelijk doet, wordt beter in datgene dat hij doet.
De productieve som van 10 kluizenaars is daarom kleiner dan de som van 10 sociale mensen die datgene, dat ze beter leerden doen, onderling ruilen, bereid zijnde gevraagde evenredige tegenprestatie te leveren.
Mijn verhaal is sociaal. Het uwe is dat niet.
En, ik noem dat helemaal niet "ver gaan".
Ik noem dat "normaal". Voor wat, hoort wat.
Diegenen die opzettelijk rommel produceren, zou ik, gebruik makende van uw terminologie, eerder "abnormaal" noemen.
Deze post kostte me 5 min.
Daarnet heb ik mijn ketting en twee tandwielen met water en zeep gekuist.
En bramen van tanden gevijld.
Daar ben ik 30 minuten mee bezig geweest.
De boel staat nu te drogen.
Ik ga er straks eens mee proefrijden (voor het zekerst) en later deze avond ga ik op elke schakel een druppel olie leggen. Dat zal nog eens 10 minuten zijn.
Ik, poog dit werk te minimaliseren.
Omdat ik ook nog andere zaken te doen heb.
Foei toch, hee?
Water en zeep op en in een ketting ? Geen wonder dat je zoveel kettingen verslijt. @Nova veroorzaakt zelf de slijtage. Hij heeft dat nodig om te kunnen kankeren.