Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielset zelf maken - project met beginnersvragen

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 jan 2018 20:21

Traveler schreef: 16 jan 2018 19:41 CUT

Belangrijke les nog voor als je een wiel gaat bouwen:
Als de gemeten dikte (en evt breedte) van de spaak niet overeenkomt met wat de maker opgeeft klopt ook het advies van de wielbouwer niet meer omdat die uitgaat van wat de spakenfabrikant opgeeft.
In dat geval dus zelf bepalen wat TM-1 advies met de standaard spaak aan kgf oplevert en vervolgens met de juiste maten van de spaak een TM-1 aflezing vinden die eenzelfde spaakspanning oplevert.

Toch een leuke middag gehad, ondanks alle hagel, regen en wind.
Als ik voor het eerste een wiel zou gaan bouwen, zou ik een wiel gaan bouwen en niet andere mensen gaan vertellen dat je met spaken meten de boot in kan gaan,
Dat Easton voorwiel klopt natuurlijk niet , dat voel ik aan mijn water, meet de dikte maar eens na met een goeie schuifmaat...

PS, laat de kgf , een eenheid die al pakweg 50 jaar geleden is verlaten nou eens voor wat het is en gebruik gewoon de Newton voor kracht.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28033
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 jan 2018 20:31

Ook ik heb ervaren dat je bij CX-rays moet nameten. Volgens de TM-1 zaten de waardes al aan de hoge kant, maar ik kon gewoon voelen dat de spaken zeker nog niet op spanning waren (ook door te vergelijken met m'n andere wielsets).

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 17 jan 2018 10:05

Keezx schreef: 16 jan 2018 20:21 PS, laat de kgf , een eenheid die al pakweg 50 jaar geleden is verlaten nou eens voor wat het is en gebruik gewoon de Newton voor kracht.
Do'nt blame him, de Park Tool Wheel Tension App geeft de waardes in kgf weer.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 jan 2018 10:37

Dat komt natuurlijk omdat het decimaal/ SI stelsel Europees is.....maar ik denk eigenlijk dat de wetenschappelijke wereld waar dan ook daarmee wel rekent.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 17 jan 2018 11:21

Volgens die redenering zouden ze bij Park Tool (Minnesota) dan ook geen kg gebruiken, want dat is een metric unit en geen imperial unit. Het is gewoon een conventie, volgens Wikipedia wordt het enkel nog courant gebruikt bij boogschieten en.. spaakspanningen. Ik wil de eenheden-discussie niet opnieuw opstarten (ik ben zelf een wetenschapper en wat mij betreft mag alles in SI-eenheden), maar als je zelf op internet richtlijnen voor de spaakspanning opzoekt, het boek van Musson leest, of de WTA app van Park Tool gebruikt, dan staat alles gewoon nog in kgf. Niet onlogisch dan dat beginnende wielbouwers dezelfde maat (blijven) gebruiken.

Gebruikersavatar
Traveler
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 jan 2017 15:35

Gebruikersavatar Traveler 17 jan 2018 15:30

amclassic-fan schreef: 16 jan 2018 19:49 Let wel, spaakspanning heeft niets met comfort van een wielset te maken.
Terechte opmerking! In deze context wekt het woord comfortabel ongewild en onterecht de indruk dat er een relatie zou zijn met de spaakspanning.
Waarvoor excuus :oops:

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1358
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 20 jan 2018 15:36

Ben me nu aan het verdiepen in het boek van Musson.
Erg interessant en heb nooit geweten dat er zoveel factoren een rol spelen bij het spaken van een wiel.
Maar wat ik vragen wil aan degenen die nu zelf de wielen hebben gespaakt wat hun drive is dit te doen tegenover een complete fabrieksset.
Ben even snel aan het rekenen geslagen en kom tot de conclusie dat het zeker niet goedkoper is als je dat eenmalig wilt doen op basis van het boek.
Voor de Truing Stand en de rest van de gereedschappen die je nodig bent zit je al gauw tegen de €200,= aan.
Dan moet je nog de onderdelen kopen zoals hubs, rims en spaken en reken maar op ca. €700,=
Dan heb je nog niet eens het duurste te pakken.
Dus wat is de redenen dan hiervoor om dat te willen?.
Ben benieuwd...
Ik ga nu verder met Musson.
...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28033
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 jan 2018 15:49

Qua materiaal overdrijf je echt wel een beetje. Ik geloof dat ik nog geen 400 euro kwijt was voor mijn carbon velgen, naven + CX-spaken. Neem je goedkopere spaken kom je nog een pak lager uit.

Gereedschap kost wel wat maar gaat in principe eindeloos mee. Je kunt ook gaan voor de low budget variant. Voor een paar tientjes bouw je zelf een richtbok en een centreerboog. Een spaaksleutel kost een paar euro dus dat is het geld niet. Een spaakkrachtmeter is niet per se nodig.

Waarom?

1. Omdat het leuk is om te leren, houdt een mens van de straat ;)
2. Omdat dit het enige was dat ik nog nooit zelf had gedaan dus het voelde een beetje als een "gat in mijn kennis"
3. Omdat het nog wel eens van pas kan komen bij bijvoorbeeld een slag of een spaakbreuk - wat je ook met een fabriekswiel natuurlijk kan overkomen

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 20 jan 2018 16:27

De genoemde bedragen voor de gereedschappen zijn natuurlijk nonsens, tenzij je professioneel wielen wil gaan bouwen en ook de 700€ voor de onderdelen is alleen realistisch als je meteen met tamelijk prijzige begint, wat nergens voor nodig is, voor 150-200€ kan je een prima trainingssetje bouwen.
Ik begon er mee omstreeks 1976 toen ik m'n eerste fiets vanaf een frame opbouwde en er niks kant en klaar was wat me beviel en al meteen dacht , dat kan ik zelf ook wel en dan kan ik zelf alles kiezen, kassa en fun...
Naven via de postorder, velgen speciaal bij de importeur laten bestellen en de spaken kwamen wel van de LBS die toevallig redelijk gesorteerd was.
Spaaklengte keek je af van de bestaande wielen , calculators waren onbekend, gelukkig zaten er weinig verschillen in de beschikbare velgen en naven, dus de kans op een bok was klein.
De eerste set werd meteen in wedstrijden ingezet en daar bleek de spaakspanning te laag, met als gevolg loslopen, maar dat werd snel rechtgezet, zo leer je snel bij.
Daarna heb ik letterlijk ieder racewiel zelf gebouwd en heb ik ook behoorlijk wat gebouwd en gerepareerd voor clubgenoten.
Het is iets wat grotendeels uit jezelf komt, ik ben nu eenmaal een geboren techneut/ doehetzelver, niet alleen met fietsen.
Kantenklaar heeft geen enkel appeal voor me. ik heb na 1975 niet meer gereden op een compleet gekochte fiets.

PS, het boek van Musson vind ik niet veel soeps, bruikbaar maar geeft geen achtergrondkennis, bij Jobst Brandt vind je de theorie van een spaakwiel veel meer onderbouwd, hij was veel meer engineer.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 20 jan 2018 16:50

Bovenstaande twee verhalen van havana en Keezx snijden hout. Je moet gewoon een beetje liefhebber zijn en lol hebben in dingen zelf doen en uitvinden. Voor 200 euro bouw je een perfect wielsetje en als het dan ook nog zo licht mogelijk moet zijn, 1300 gram in mijn geval, is het een kwestie van google om de juiste onderdelen te vinden. Gewoon doen, niet moeilijk doen, maar uitproberen! Onlangs mijn eerste setje gebouwd met behulp van een spaakspanningsmeter. Dat was een groot fiasco. Na 1 rit van 50 kilometer lagen de nippels los in de velg..... Heb nog geen idee waarom.... Daarvoor altijd gespaakt op gevoel/gehoor, nooit een probleem gehad.
PS. Binnenkort ga ik, nog net voor mijn 60e verjaardag, voor het eerst de weg op met tubes. Gewoon omdat ik het leuk vind..... Moet je toch gedaan hebben als je van racefietsen houdt?? :-)
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 20 jan 2018 17:19

Leuk man, ik heb natuurlijk vroeger altijd op tubes gereden en omdat ik nog hele lichte tubevelgjes+tuubjes heb liggen begint het bij mij ook te kriebelen om daar weer iets mee te gaan doen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
thie
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jun 2016 17:02

Gebruikersavatar thie 20 jan 2018 18:17

Keezx schreef: 20 jan 2018 16:27
PS, het boek van Musson vind ik niet veel soeps, bruikbaar maar geeft geen achtergrondkennis, bij Jobst Brandt vind je de theorie van een spaakwiel veel meer onderbouwd, hij was veel meer engineer.
Ik vind dat je Roger Musson hier toch een beetje tekort doet Kees. Zijn insteek is ook totaal anders dan die van Jobst. De laatste heeft natuurlijk wel het standaardwerk op dit gebied op zijn naam en alle natuurkundige/mechanische principes m.b.t. het functioneren van een wiel zijn hoogst interessant. Maar strikt genomen hoef je ze niet persé te kennen om toch een fatsoenlijk wiel te kunnen bouwen. Voor dat laatste levert het boek van Roger alle informatie inclusief aanwijzingen om heel goedkoop de benodigde gereedschappen te bouwen. Dat heb ik zelf ook gedaan en die gereedschappen functioneren prima kan ik nog melden. Ben zelf nu overigens gezwicht voor de verleiding en heb een P&KLie besteld, maar meer omdat ik het zo'n übergeil apparaat vind :) , economisch is het in mijn geval in principe niet te rechtvaardigen.
En niet in de laatste plaats, het boek van Musson leest als een trein, gewoon goed geschreven.

PS. Verder ben ik het roerend met je eens, doe-het-zelven rules, geeft ook veel meer bevrediging.
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980

Plaats reactie