Oeverloos leuteren over berekeningsmodelletjes en 'marginale' 27 watt, dat is inderdaad geweldig inhoudelijk. Het werelduurrecord wordt gevestigd door op een fiets een uur misselijkmakend snel te fietsen, niet door achter de pc wat modelletjes met allerlei parameters te gaan fitten.Tijanus schreef: ↑19 apr 2019 13:48Het is over vier dagen weer dinsdag.
Even de lokale wielerbaan bellen...
(En dan na afloop gaarne niets dan +1, joepie, like, 'Tijanuz roelz' en 'Hollanders kunnen altijd alles beter dan Walen' in de berichten, en zeker geen inhoudelijke communicatie! Dat moeten we niet willen op een forum... )
Werelduurrecordpoging Victor Campenaerts
-
- Forum-lid
- Berichten: 1114
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Er zijn mensen die meteen luidruchtig juichen bij een nieuw WERELDUURRECORD, anderen fronzen de wenkbrauwen en doen een poging tot relativering.
De Data-analist is niet meer weg te denken uit de wereld van de topsport (zie laatste uitzending Sportlab Sedoc - wat 'n prachtige fiets trouwens van TU Delft !!!). Afijn, Campenaerts rijdt een geweldige afstand, maar de vraag blijft hangen hoe zijn prestatie zich verhoudt tot die van Wiggins en tot die van Merckx. In hoeverre zijn de omstandigheden debet (doorslaggevend?) geweest aan het doorbreken van een nieuwe grens? Stroomlijn (CdA), luchtdichtheid (rho), zuurstofopnamevermogen (percentage van VO2max) voor het geleverde vermogen, etc, etc, doen allemaal een duit in 't zakje.
Even een zijpaadje. Een idioot voorstel? De Etna krijgt een fietsbaar pad tot boven de 3000m hoogte. Mij lijkt het interessant om exact één Uur tegen zo'n berg op te fietsen om te zien wie er binnen een uur het verste komt. Verschillen in afstand worden teruggerekend naar tijd voor het klassement.
De Data-analist is niet meer weg te denken uit de wereld van de topsport (zie laatste uitzending Sportlab Sedoc - wat 'n prachtige fiets trouwens van TU Delft !!!). Afijn, Campenaerts rijdt een geweldige afstand, maar de vraag blijft hangen hoe zijn prestatie zich verhoudt tot die van Wiggins en tot die van Merckx. In hoeverre zijn de omstandigheden debet (doorslaggevend?) geweest aan het doorbreken van een nieuwe grens? Stroomlijn (CdA), luchtdichtheid (rho), zuurstofopnamevermogen (percentage van VO2max) voor het geleverde vermogen, etc, etc, doen allemaal een duit in 't zakje.
Even een zijpaadje. Een idioot voorstel? De Etna krijgt een fietsbaar pad tot boven de 3000m hoogte. Mij lijkt het interessant om exact één Uur tegen zo'n berg op te fietsen om te zien wie er binnen een uur het verste komt. Verschillen in afstand worden teruggerekend naar tijd voor het klassement.
Campenaerts en zijn begeleiding hebben maanden lang achter de pc wat modelletjes met allerlei parameters zitten fitten. Tandje meer, tandje minder, 1 minibar luchtdruk minder of meer.
En daarna heeft hij het gewoon gedaan.
Ik zeg ook niet dat dat niet mag. Dit hoort prima bij een wetenschappelijke voorbereiding, maar die 'modelletjes' nu gaan gebruiken om te komen vertellen dat die of die wel sneller had kunnen zijn of zal zijn, vind ik wat flauw. Dat ze het eerst maar bewijzen.
Zo beleef ik de sport gelukkig niet. Als je plezier haalt uit het feit dat Hollanders niet jubelen bij een Belgische prestatie dan vraag ik mij af of je zelf kan genieten van Van der Poel of een Tom Dumoulin. Je doet net alsof het WUR afgepakt is van een Nederlander en wij huilen alsof 'onze' man onterecht zijn WUR kwijt is geraakt. De realiteit is dat Campenaerts het record van Wiggins heeft overgenomen en juist het vergelijken maakt het interessant. Vooral omdat Wiggins een renner was met een enorme motor, vergeleken ze mij maar eens met hem.gede schreef: ↑19 apr 2019 13:34
Als je het uiterste al hebt gegeven, dan is 27 watt gemiddeld erbij inderdaad marginaal weinig.
Het feit dat sommige hollanders het er kennelijk heel erg moeilijk mee hebben doet het nog veel zoeter smaken.
Thanks aan iedereen die deze kampioen wel het respect kan geven dat hij verdient.
Ik beleef de sport net helemaal niet zo. VDP is voor mij het grootste talent op eendagsvlak dat ik al heb zien binnenkomen...bve schreef: ↑19 apr 2019 15:12Zo beleef ik de sport gelukkig niet. Als je plezier haalt uit het feit dat Hollanders niet jubelen bij een Belgische prestatie dan vraag ik mij af of je zelf kan genieten van Van der Poel of een Tom Dumoulin. Je doet net alsof het WUR afgepakt is van een Nederlander en wij huilen alsof 'onze' man onterecht zijn WUR kwijt is geraakt. De realiteit is dat Campenaerts het record van Wiggins heeft overgenomen en juist het vergelijken maakt het interessant. Vooral omdat Wiggins een renner was met een enorme motor, vergeleken ze mij maar eens met hem.gede schreef: ↑19 apr 2019 13:34
Als je het uiterste al hebt gegeven, dan is 27 watt gemiddeld erbij inderdaad marginaal weinig.
Het feit dat sommige hollanders het er kennelijk heel erg moeilijk mee hebben doet het nog veel zoeter smaken.
Thanks aan iedereen die deze kampioen wel het respect kan geven dat hij verdient.
Maar sommigen hier schijnen met het werelduurrecord van Campenaerts heel veel moeite te hebben. Ze doen alle moeite om het te minimaliseren. Ik kan maar 1 reden bedenken
Aangezien er voor het WUR geen regels zijn als dat het op een laaglandbaan moet plaatsvinden, op een 'dinsdagmiddag', en dergelijke, heeft Campenaerts het record gewoon geweldig gepakt. Dan hadden anderen maar zo slim moeten zijn om op hoogte te gaan rijden.
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Et voila!! een heel mooi idee. Heel wat beter dan die schijnvertoning die vorig jaar in de tour de France vertoond werd.Even een zijpaadje. Een idioot voorstel? De Etna krijgt een fietsbaar pad tot boven de 3000m hoogte. Mij lijkt het interessant om exact één Uur tegen zo'n berg op te fietsen om te zien wie er binnen een uur het verste komt. Verschillen in afstand worden teruggerekend naar tijd voor het klassement.
Ik ben op mijn huwelijksreis daar geweest. (lang geleden ) Huiske vlak onder de Etna, en ja; dat is echt een prachtig fietsgebied! Een Mont-Ventoux maar dan zonder die bossen aan de de voet En minder wind!
Stel het voor!! wie weet dat de BOBO's happen.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
Een interessant idee, gek genoeg bestaat er niet zoiets als een 'werelduurrecord VAM'.Enzzo schreef: ↑19 apr 2019 20:14Et voila!! een heel mooi idee. Heel wat beter dan die schijnvertoning die vorig jaar in de tour de France vertoond werd.Even een zijpaadje. Een idioot voorstel? De Etna krijgt een fietsbaar pad tot boven de 3000m hoogte. Mij lijkt het interessant om exact één Uur tegen zo'n berg op te fietsen om te zien wie er binnen een uur het verste komt. Verschillen in afstand worden teruggerekend naar tijd voor het klassement.
Al heeft Emma Pooley namens GCN een luxe poging gedaan:
https://www.youtube.com/watch?v=UQmuQEB38Tg
Er is evenwel geen bestaande Alpenklim hoog én steil genoeg voor een topscore voor de profmannen die ook daadwerkelijk een uur duurt. De Mortirolo of de Zoncolan zijn voor ons nederige wielertoeristen misschien ideaal, maar de profs zijn daar ruim binnen het uur boven. De Madeleine, Gavia en Stelvio zijn weer niet steil genoeg voor een hoge VAM. Dus staat het officieuze record zo op het oog op de Ventoux: 1622 meter. Inclusief ruim vier minuten voor een biertje voor recordhouder Iban Mayo, want de Ventoux is... te kort (net zoals de Jebel al Akhdar. Sorry Emma!).
Dus maak vooral ergens een mooie geasfalteerde klim, niet te windgevoelig, lekker steil en een ronde 2000 meter hoogteverschil zou genoeg moeten zijn. Zeg 16 kilometer 12,5%? Misschien even een belletje doen naar meneer Zonneveld, wie weet maakt hij er een leuke website voor...