Het grote verkeersregelstopic (NL)
In deze situatie begrijp ik ook oprecht de regels niet; en ik ben hier ook al een keer bijna frontaal geschept door een auto.
Het gaat om de tuurluur bij Waarder.
Stel je voor, je komt als fietser uit het zuiden over de papekopperdijk, en een auto rijdt over de Tuurluur, en wil de Papekopperdijk op.
De auto moet een soort zigzagje maken; dit is wat hij ziet, hij moet dus de parallelweg aan de rechterkant hebben.
Als fietser wil je gewoon rechtdoor het fietspad op; dit is ongeveer wat je ziet, helaas geen streetview op de Papekopperdijk:
Aan de ene kant komt de auto van rechts, maar aan de andere kant maakt hij in hele korte tijd twee bochten, waardoor je ze heel slecht ziet aankomen. Er staat geen enkel bord of wegbelijning die hier de voorrangssituatie moet verduidelijken.
Daarnaast snijden de auto's logischerwijs de bocht af, niemand gaat daar eerst 90 graden naar rechts, en dan 90 graden naar links rijden, wat het ook niet overzichtelijker maakt.
Het gaat om de tuurluur bij Waarder.
Stel je voor, je komt als fietser uit het zuiden over de papekopperdijk, en een auto rijdt over de Tuurluur, en wil de Papekopperdijk op.
De auto moet een soort zigzagje maken; dit is wat hij ziet, hij moet dus de parallelweg aan de rechterkant hebben.
Als fietser wil je gewoon rechtdoor het fietspad op; dit is ongeveer wat je ziet, helaas geen streetview op de Papekopperdijk:
Aan de ene kant komt de auto van rechts, maar aan de andere kant maakt hij in hele korte tijd twee bochten, waardoor je ze heel slecht ziet aankomen. Er staat geen enkel bord of wegbelijning die hier de voorrangssituatie moet verduidelijken.
Daarnaast snijden de auto's logischerwijs de bocht af, niemand gaat daar eerst 90 graden naar rechts, en dan 90 graden naar links rijden, wat het ook niet overzichtelijker maakt.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6236
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ik zeg, formeel komt de auto dan van rechts en heeft voorrang. Hij komt uit een zijstraat, hoe kort deze ook is.
Een serie haaietanden of een stopstreep voor verkeer van de hoofdrijbaan, naar de parallelbaan, zou de fietsers in de voorrang zetten, maar echt veilig zal het nooit worden. Het is een klotepunt, als fietser kan je niet echt aan zien komen dat een automobilist gaat afslaan de parallelweg op. En de automobilisten zullen inderdaad een snijdende beweging blijven maken.
Ik vrees vrij weinig aan te doen, behalve als ze er een soort uitvoegstrook zouden aanleggen.
Een serie haaietanden of een stopstreep voor verkeer van de hoofdrijbaan, naar de parallelbaan, zou de fietsers in de voorrang zetten, maar echt veilig zal het nooit worden. Het is een klotepunt, als fietser kan je niet echt aan zien komen dat een automobilist gaat afslaan de parallelweg op. En de automobilisten zullen inderdaad een snijdende beweging blijven maken.
Ik vrees vrij weinig aan te doen, behalve als ze er een soort uitvoegstrook zouden aanleggen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Die status van bedieningsweg is idd zoals die altijd geweest is. Er liggen 2 woningen waarvan 1 Boerderij aan deze weg. Maar die laatste heeft een rechtstreekse aansluiting op de hoofdweg. Maar gezien de blauwe borden met de fiets aan beide kanten is het toch formeel echt een verplicht fietspad geworden. Ze hebben overigens wel 2 onderborden onlangs geplaatst. Waarop staat dat speed pedelecs ook zijn toegestaan.
Het lijkt allemaal wat muggezifterij van mij, maar het fietspad is best een druk fietspad ivm schoolgaande jeugd (oa mijn eigen kinderen). En ze hebben zoals je op de foto ziet de aansluiting op de kruising gereconstrueerd. Waardoor er een “knijp” in de bocht zit (die was er voorheen niet) Een auto die dus in mijn ogen er niet mag komen pakt die hele bocht. Zoiets gaat natuurlijk 99 keer goed. Vandaar mijn vraag ook.
Het is mijn ogen geen muggenzifterij. Ik denk dat veel mensen zich afvragen hoe sommige situaties tot stand zijn gekomen.
Zoals ik al eerder zei, het blauwe bord betekent niets meer en niet minder dan een verplichting voor fietsers/bromfietsers om van die weg gebruik te maken. Het zegt helemaal niets over andere bestuurders. Het een en ander staat overigens los van de vraag of het in dit geval wenselijk is.
Deze afbeelding komt uit het 'Handboek Ontwerpcriteria
Wegen' van de 'Dienst Beheer Infrastructuur' vande provincie Zuid Holland. Zo'n handboek zal er in Friesland vast ook wel zijn
De pdf kwam ik tegen op https://www.publicspaceinfo.nl/media/up ... 0004_1.pdf
Zoals ik al eerder zei, het blauwe bord betekent niets meer en niet minder dan een verplichting voor fietsers/bromfietsers om van die weg gebruik te maken. Het zegt helemaal niets over andere bestuurders. Het een en ander staat overigens los van de vraag of het in dit geval wenselijk is.
Deze afbeelding komt uit het 'Handboek Ontwerpcriteria
Wegen' van de 'Dienst Beheer Infrastructuur' vande provincie Zuid Holland. Zo'n handboek zal er in Friesland vast ook wel zijn
De pdf kwam ik tegen op https://www.publicspaceinfo.nl/media/up ... 0004_1.pdf
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Hier blijkt toch uit dat dat het verboden is om met een auto/vrachtauto op een verplicht fietspad te rijden.
Maar die (bovenste) borden staan er toch niet?
Overigens ... met alle respect, maar jouw plaatje zegt me niet zo veel. Heb je daarvan een bron?
Laat ik het anders zeggen ... ik zie de weg, door de rand erlangs, als een gewone weg en daarom het kruisende fietspad als een 'soort' uitrit.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
https://goo.gl/maps/fFb4uDntqT3ohd5K8
Moet je hier nou als fietser verplicht oversteken naar een niet verplicht fietspad ?
Moet je hier nou als fietser verplicht oversteken naar een niet verplicht fietspad ?
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Nee
-
- Forum-lid
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49
Aan de andere zijde staat er geen enkel bord bij het fietspad. Wat is dan de status ervan?
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Geen status.... de vormgeving is redelijk 'self explaning' maar officieel mag je daar 'alles' en hoef je 'niks'.
Als je aldaar op de weg blijft fietsen, wordt er overigens meestal getracht om je 'fijntjes' naar het niet-verplichte fietspad te claxonneren (zo is mijn ervaring). Zoals wel vaker gebeurt bij wegen met niet-verplichte fietspaden ernaast.