Zeker niet te lang afgeknipt
Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?
Niet bij het sleutelen... maar wel bij het fietsen afgelopen zondag.
1 rit, 100+ km door de regen en wat vreselijke blubberpaden, daarna met zn allen een biertje gedronken.
Tijdens het fietsen merkte ik al dat mijn remblokjes het zand en modder niet zo leuk vonden.
Gisteravond geconstateerd dat ik het volgende moet vervangen:
- Remblokken voor en achter (waren wel op 3/4e op)
- Nieuwe ketting (roest)
- Wellicht ook nieuwe cassette (roest)
- Achterwiellagers (ik heb die vision 30 wielen die bij elke regenbui kapotgaan)
zo leuk... fietsen door de regen
Vooral van mn wiellagers baal ik enorm... Toch maar eens zelf een lagerpers aanschaffen en kijken of ik dit zelf kan... Of een tweedehands wielset scoren met betere naven.
1 rit, 100+ km door de regen en wat vreselijke blubberpaden, daarna met zn allen een biertje gedronken.
Tijdens het fietsen merkte ik al dat mijn remblokjes het zand en modder niet zo leuk vonden.
Gisteravond geconstateerd dat ik het volgende moet vervangen:
- Remblokken voor en achter (waren wel op 3/4e op)
- Nieuwe ketting (roest)
- Wellicht ook nieuwe cassette (roest)
- Achterwiellagers (ik heb die vision 30 wielen die bij elke regenbui kapotgaan)
zo leuk... fietsen door de regen
Vooral van mn wiellagers baal ik enorm... Toch maar eens zelf een lagerpers aanschaffen en kijken of ik dit zelf kan... Of een tweedehands wielset scoren met betere naven.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Dat kleine beetje roest wat je nu op de ketting en cassette hebt poets je er zo vanaf. Het grootste deel is zelfs het losse metaalstof wat je met het rijden door t zand eraf geschuurd hebt.
Even met een ruwe pad/ danwel pannenspons afpoetsen. De rest komt er met fietsen wel af.
Helemaal droogmaken. Daarna elke schakel even los smeren.
Ik verwacht niet dat je alles vastgeroest hebt in twee dagen.
Even met een ruwe pad/ danwel pannenspons afpoetsen. De rest komt er met fietsen wel af.
Helemaal droogmaken. Daarna elke schakel even los smeren.
Ik verwacht niet dat je alles vastgeroest hebt in twee dagen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik snap best dat een FM daar geld voor rekent, hij moet de boel ook draaiende houden. Al helemaal als je zelf ook nog het materiaal meeneemt. Daar valt voor hem dus ook al niets meer aan te verdienen.
Update:thestudent schreef: ↑20 sep 2022 08:40 Dat kleine beetje roest wat je nu op de ketting en cassette hebt poets je er zo vanaf. Het grootste deel is zelfs het losse metaalstof wat je met het rijden door t zand eraf geschuurd hebt.
Even met een ruwe pad/ danwel pannenspons afpoetsen. De rest komt er met fietsen wel af.
Helemaal droogmaken. Daarna elke schakel even los smeren.
Ik verwacht niet dat je alles vastgeroest hebt in twee dagen.
De nieuwe remblokken zitten op de fiets.
Daarna merkte ik dat mn fiets redelijk zwaar trapte (en nee de remmen liepen niet aan).
Net alles uit elkaar gehaald. Mn wiellagers waren gelukkig nog helemaal schoon en er zat zelfs nog een beetje oude grease. Nieuwe gedaan op de afdichting en weer terug in elkaar gezet. Dat viel weer mee!
De cassette gepoetst en alle roest eraf gehaald.
Derrailleur wieltjes draaiden eigenlijk nauwelijks meer rond. Deze gelijk even schoongemaakt. Lagertjes zijn niet meer perfect maar kunnen nog wel even mee.
Mn ketting zit er inmiddels 7000 KM op (en nog steeds niet op de 0,7% versleten). Deze ga ik, ookal valt het roest waarschijnlijk mee, alsnog vervangen. Helaas ben ik niet sterk genoeg voor het breken van een nieuwe ketting... Vanavond even hulp vragen, en dan draait hopelijk alles weer soepel rond
Buitenbanden gecontrolleerd op kleine steentjes/stukjes. Ook nog 2 kleine dingetjes eruit gepulkt.
Volgens mij kan ik zo weer een tijdje door!
Zo zie je maar dat het allemaal wel meevalt ALS je maar na een regenrit alles schoon en droog maakt en de drivetrain (ketting, crankstel en cassette) weer met wat kettinolie cq. wax insmeert om roestvorming te voorkomen.esmeew schreef: ↑20 sep 2022 14:12Update:thestudent schreef: ↑20 sep 2022 08:40 Dat kleine beetje roest wat je nu op de ketting en cassette hebt poets je er zo vanaf. Het grootste deel is zelfs het losse metaalstof wat je met het rijden door t zand eraf geschuurd hebt.
Even met een ruwe pad/ danwel pannenspons afpoetsen. De rest komt er met fietsen wel af.
Helemaal droogmaken. Daarna elke schakel even los smeren.
Ik verwacht niet dat je alles vastgeroest hebt in twee dagen.
De nieuwe remblokken zitten op de fiets.
Daarna merkte ik dat mn fiets redelijk zwaar trapte (en nee de remmen liepen niet aan).
Net alles uit elkaar gehaald. Mn wiellagers waren gelukkig nog helemaal schoon en er zat zelfs nog een beetje oude grease. Nieuwe gedaan op de afdichting en weer terug in elkaar gezet. Dat viel weer mee!
De cassette gepoetst en alle roest eraf gehaald.
Derrailleur wieltjes draaiden eigenlijk nauwelijks meer rond. Deze gelijk even schoongemaakt. Lagertjes zijn niet meer perfect maar kunnen nog wel even mee.
Mn ketting zit er inmiddels 7000 KM op (en nog steeds niet op de 0,7% versleten). Deze ga ik, ookal valt het roest waarschijnlijk mee, alsnog vervangen. Helaas ben ik niet sterk genoeg voor het breken van een nieuwe ketting... Vanavond even hulp vragen, en dan draait hopelijk alles weer soepel rond
Buitenbanden gecontrolleerd op kleine steentjes/stukjes. Ook nog 2 kleine dingetjes eruit gepulkt.
Volgens mij kan ik zo weer een tijdje door!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Niet echt verprutst maar wel lekker snugger bezig geweest.... Ik ben op zoek geweest naar een paar lage winterwielen voor in de Supersix. De PR1400 die ik afgelopen jaar heb gebruikt zitten nu in de fiets van mijn zoon dus ik zit zonder. Ik wil niet teveel geld uitgeven dus een nieuw setje PR1400's is niet wat ik op mijn lijstje heb staan. Daarnaast ben ik het achterwiel van die set een tijd kwijt geweest vanwege een garantiegevalletje. Kans op herhaling zal wel meevallen maar toch.
Futurumshop heeft nu een mooie aanbieding voor een setje Mavic Ksyrium SL disc. En met nog een kortingscode van 25 euro erbij is het helemaal mooi. Maar, ik moet wel een adaptersetje van 142 steekas naar 135 QR hebben. Nergens leverbaar behalve in verweggistan. Decathlon nog 1 setje. Meteen besteld natuurlijk. Vandaag alles binnen....en wat blijkt....niet goed gelezen....ik moet ook een andere as hebben. Uiteraard ook weer nergens te krijgen behalve een tweetal shops in de UK. Dus nu maar een as in de UK besteld. Verzenden met spoed kost meer dan de as maar goed. Ik wil graag door. Hopelijk komt het allemaal makkelijk door de douane en is de as er vrijdag.
Lekker snugger dus.... En met de as en kosten verzending ben ik nu alsnog weer meer kwijt dan ik wilde...
Het zijn wel mooie wielen, dat wel.
Futurumshop heeft nu een mooie aanbieding voor een setje Mavic Ksyrium SL disc. En met nog een kortingscode van 25 euro erbij is het helemaal mooi. Maar, ik moet wel een adaptersetje van 142 steekas naar 135 QR hebben. Nergens leverbaar behalve in verweggistan. Decathlon nog 1 setje. Meteen besteld natuurlijk. Vandaag alles binnen....en wat blijkt....niet goed gelezen....ik moet ook een andere as hebben. Uiteraard ook weer nergens te krijgen behalve een tweetal shops in de UK. Dus nu maar een as in de UK besteld. Verzenden met spoed kost meer dan de as maar goed. Ik wil graag door. Hopelijk komt het allemaal makkelijk door de douane en is de as er vrijdag.
Lekker snugger dus.... En met de as en kosten verzending ben ik nu alsnog weer meer kwijt dan ik wilde...
Het zijn wel mooie wielen, dat wel.
Ride bikes, not tanks!
Schijnbaar vorige week tijdens het onderhoud de remblokjes op de een of andere manier verkloot. Ze “schreeuwden” enorm, was niet meer leuk. Van alles geprobeerd maar uiteindelijk maar nieuwe geplaatst. Jammer want ze waren nog verre van op.
Nou, gisteravond hadden we een ovenschotel op het menu staan en toen ik die er uit haalde heb ik de remblokken er in gelegd en de oven nog een kwartier laten lopen op 180 graden en toen laten afkoelen. Misschien dat troep dat in de blokken is getrokken weer verdampt. Half uurtje geleden de remblokken getest en ze doen hun werk weer met kracht en vooral in stilte. Dus in zekere zin well-done gebakken in de oven
Shimanobody van mijn achterwiel loopt slecht. Op zich logisch gezien de leeftijd. Dus body verwijderd maar helaas niet verder kunnen komen omdat ik niet beschik over de tool om de body uit elkaar te draaien om de palletjes te smeren. Dus maar besloten om met dunne olie de boel draaiende te krijgen. Niet erg succesvol. Dus een nieuwe body besteld. Maar bij het terugplaatsen van de plastic cup in de oude body, waar de kogellagers zitten, is deze beschadigd. Even afwachten of deze cup in de nieuwe body zit. Anders nog een hele klus om aan een nieuwe te komen....
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor.