Ik heb na vele fietsen, met evenveel sturen, en veel nek en schouderpijn besloten nog 1 poging te wagen. Een flatbar fgeft zelfs op een ebike al pijn, dus een racesrtuur moet t zijn, natuurlijkere houding voor schouders.
Een gravelbike lijkt me prima, want minste druk op armen en schouders (mist je een hele comfortabele hebt), plus met de bredeere banden minder gespannen op de fiets (spanning geeft wss de meeste klachten). Ik hoef niet meer ver en hard, alu fiets is prima.
Nu leken mij de Merida Silex en de Giant Revolt heel comfortabel (ik moet nog ergens proefrijden...). De Silex 2024 is wel veel mooier dan de huidge, maar levertijden zijn weer enorm. Is er iemand die ervaring heeft en mss zit er toch een groter verschil tussen beide fietsen dan ik denk?
Een alternatief kan ook hoor, mits in dezelfde prijs range. Het lijkt alsof Cube en canyon sportievere geometrieen hebben? Mijn gegevens:
lente 1.83
bbl 88
romp 64
armlengte 64
ik ben wel vrij flexibel, kan met 55 jaar staand nog easy mn tenen aanraken zonder kniebuiging
dank alvast!
Merida Silex of Giant Revolt
Op https://geometrygeeks.bike kun je makkelijk de geometrie van de meeste fietsen vergelijken. Let met jouw klachten ook even op de stuurbreedte, bij gravelbikes is deze standaard aan de brede kant. Als een alu frame volstaat, is wellicht de Cube Nuroad Ex (enkel blad voor) of de Cube Nuroad Race (dubbel blad voor) een alternatief (maat 56). Beide licht, snel en comfortabel.
Succes met je zoektocht.
Succes met je zoektocht.
maaar waarom de 56? Met een 58 gaat je stack fors omhoog en de reach nauwelijks. Ik had een Cannondale Super Six in 56, ik val btje tussen 2 maten in, maar die voelde altijd wat klein aan.Ed073 schreef: ↑18 nov 2023 12:38 Op https://geometrygeeks.bike kun je makkelijk de geometrie van de meeste fietsen vergelijken. Let met jouw klachten ook even op de stuurbreedte, bij gravelbikes is deze standaard aan de brede kant. Als een alu frame volstaat, is wellicht de Cube Nuroad Ex (enkel blad voor) of de Cube Nuroad Race (dubbel blad voor) een alternatief (maat 56). Beide licht, snel en comfortabel.
Succes met je zoektocht.
Op papier, klopt. Andere elementen in de geometrie spelen echter ook een rol. In de praktijk kan het anders voelen, daarom is zo belangrijk om op een fiets te kunnen zitten. Ik had maat 56 en die was perfect qua stack maar net te lang qua reach (1,80, bbl 86). Die Cubes zijn bij een aantal winkels op voorraad in diverse maten (alleen niet bij Cube zelf).
Welke elementen dan?Ed073 schreef: ↑18 nov 2023 16:36 Op papier, klopt. Andere elementen in de geometrie spelen echter ook een rol. In de praktijk kan het anders voelen, daarom is zo belangrijk om op een fiets te kunnen zitten. Ik had maat 56 en die was perfect qua stack maar net te lang qua reach (1,80, bbl 86). Die Cubes zijn bij een aantal winkels op voorraad in diverse maten (alleen niet bij Cube zelf).
Legio; bovenbuislengte, stuur reach, stuurbreedte, cranklengte, shifterpositie, zadel offset, etc, etc. Ik heb zelf ervaren dat fietsen met dezelfde stack en reach een totaal andere zitervaring kunnen hebben. Zeker als TS al een hele zoektocht achter de rug heeft en nog steeds met klachten zit.