Gravel vs racer : maatvoering
Hoi, ik heb een Ultimate SLX (velgrem nog) en recent ook de Grizl Ekar gekocht. Ik ben 178 en heb vrij korte benen met een binnenbeenlengte van 81 cm. Ik val met die maten bij Canyon altijd tussen S en M in. Bij andere merken trouwens ook. Ik heb beide in maat S gekozen.
Heb destijds proef gereden op een S en M Ultimate, maar de M voelde gewoon te groot. Bij de Ultimate die ik nu heb in maat S heb ik een 1 cm langer stuur gemonteerd. Dat kon destijds nog af fabriek via Canyon. Ik rij hem zonder spacers, dus best agressief. Voelt als gegoten.
Bij de eerste ritjes voelde de Grizl best kort. Op de hangrepen is het wel goed en heb je veel stuurgevoel , maar met de handjes op het stuur is hij te kort. Ik gebruik hem 90% op de weg. Dus ik heb nu een 2 cm langere stuurpen gemonteerd, maar dat voelt net te lang. Dus ik ga terug naar een 1 cm langere pen. Dan is het voor mij waarschijnlijk perfect.
Maatvoering is altijd een beetje persoonlijk, maar wel grappig om te zien dat beide fietsen voor mij dus in dezelfde maat en met 1 cm langere stuurpen goed zijn en voelen.
De Grizl heeft natuurlijk ook weer een andere geo dan de Canyon Grail. Die heb ik niet overwogen, omdat de Grizl wat breder inzetbaar is. Ik had een Canyon Lux fully die ik verkocht heb ten faveure van de Grizl. De Lux had ik in maat M, de S was zeker te klein geweest.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Heb destijds proef gereden op een S en M Ultimate, maar de M voelde gewoon te groot. Bij de Ultimate die ik nu heb in maat S heb ik een 1 cm langer stuur gemonteerd. Dat kon destijds nog af fabriek via Canyon. Ik rij hem zonder spacers, dus best agressief. Voelt als gegoten.
Bij de eerste ritjes voelde de Grizl best kort. Op de hangrepen is het wel goed en heb je veel stuurgevoel , maar met de handjes op het stuur is hij te kort. Ik gebruik hem 90% op de weg. Dus ik heb nu een 2 cm langere stuurpen gemonteerd, maar dat voelt net te lang. Dus ik ga terug naar een 1 cm langere pen. Dan is het voor mij waarschijnlijk perfect.
Maatvoering is altijd een beetje persoonlijk, maar wel grappig om te zien dat beide fietsen voor mij dus in dezelfde maat en met 1 cm langere stuurpen goed zijn en voelen.
De Grizl heeft natuurlijk ook weer een andere geo dan de Canyon Grail. Die heb ik niet overwogen, omdat de Grizl wat breder inzetbaar is. Ik had een Canyon Lux fully die ik verkocht heb ten faveure van de Grizl. De Lux had ik in maat M, de S was zeker te klein geweest.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
-
- Forum-lid
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 14 jun 2019 08:17
Ik heb een Trek Emonda in maat 56 en een Trek Checkpoint in maat 54. Beide zonder spacers, Checkpoint met een 90mm stuurpen en Emonda met een 100mm stuurpen. Hierdoor zit ik op beide fietsen nagenoeg hetzelfde.
Op de site van Canyon kan je de geometrie van beide fietsen gemakkelijk vergelijken.
Op de site van Canyon kan je de geometrie van beide fietsen gemakkelijk vergelijken.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je moet je eerst een andere vraag stellen.
Ga je de gravelbike als gravelbike inzetten of als verkapte slechtweer/endurance racefiets.
Bij de eerste moet je zeker niet hetzelfde gaan zitten, bij de twede is dat een keuze.
Ga je de gravelbike als gravelbike inzetten of als verkapte slechtweer/endurance racefiets.
Bij de eerste moet je zeker niet hetzelfde gaan zitten, bij de twede is dat een keuze.
-
- Forum-lid
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 14 jun 2019 08:17
Waarom zou je op een gravelbike (die je inzet als gravelbike) niet hetzelfde kunnen zitten als op je racefiets?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Omdat je in het terrein een andere houding wilt waarin je veel meer controle hebt.
Dus breder stuur, minder drop, meer ruimte om met je bovenlichaam te kunnen bewegen, want dat geeft de uiteindelijke controle.
Waarom zouden ze anders de geo hebben aangepast en de stack, als je vervolgens beide fietsen hetzelfde afstelt, die vraag kun je je beter stellen.
Dus breder stuur, minder drop, meer ruimte om met je bovenlichaam te kunnen bewegen, want dat geeft de uiteindelijke controle.
Waarom zouden ze anders de geo hebben aangepast en de stack, als je vervolgens beide fietsen hetzelfde afstelt, die vraag kun je je beter stellen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 14 jun 2019 08:17
Als je naar het voorbeeld kijkt van een Checkpoint en Emonda, de Checkpoint is in maatje 54 een cm langer dan de 56 van de Emonda, met een kortere stuurpen (1cm) waardoor je qua reach exact hetzelfde zit.
Qua stack is de Checkpoint in dezelfde maat als de Emonda een cm of 2,5 hoger, als je op de racefiets al niet megadiep zit (10cm drop) dan kan je prima dezelfde afstelling pakken als op de racefiets. In mijn geval heeft de Emonda geen spacers, doe ik dat op de Checkpoint in maat 56 dan zit ik dus 2,5 a 3 cm hoger... Dat wil ik écht niet.
Een breder stuur in de beugels is dan wel fijn, maar het hoeft echt niet zo te zijn dat iedereen een andere houding nodig heeft op de gravel t.o.v. racefiets.
Qua stack is de Checkpoint in dezelfde maat als de Emonda een cm of 2,5 hoger, als je op de racefiets al niet megadiep zit (10cm drop) dan kan je prima dezelfde afstelling pakken als op de racefiets. In mijn geval heeft de Emonda geen spacers, doe ik dat op de Checkpoint in maat 56 dan zit ik dus 2,5 a 3 cm hoger... Dat wil ik écht niet.
Een breder stuur in de beugels is dan wel fijn, maar het hoeft echt niet zo te zijn dat iedereen een andere houding nodig heeft op de gravel t.o.v. racefiets.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat is ook niet erg, als je er maar over nagedacht hebt. Het is niet goed of fout.
De gravel ritjes worden zeker in zuid limburg (ik weet niet of je die rijd) echt wel flink lastiger dan gewoon vlak over een breed karrespoor.
Ik snap ook dat een gravelfiest in NL ook erg fijn is al winterfiets en dat je dan dezelfde houding wilt ook als je heel beperkt en licht gravel rijd.
Maar controle op onverhard wordt wel een dingetje, want je kan niet goed bewegen in je race houding.
De gravel ritjes worden zeker in zuid limburg (ik weet niet of je die rijd) echt wel flink lastiger dan gewoon vlak over een breed karrespoor.
Ik snap ook dat een gravelfiest in NL ook erg fijn is al winterfiets en dat je dan dezelfde houding wilt ook als je heel beperkt en licht gravel rijd.
Maar controle op onverhard wordt wel een dingetje, want je kan niet goed bewegen in je race houding.
+1 hier. Maar ik heb dan ook maar 1 fiets. Wel de gravelbike naar de maten van mijn vorige racefiets laten bouwen, dus met sportieve zit.
Als die goed is, waarom zou je dan voor een compleet andere fit gaan?
Als die goed is, waarom zou je dan voor een compleet andere fit gaan?
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
-
- Forum-lid
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 14 jun 2019 08:17
Ik ga dit jaar de Gravel Fondo Limburg rijden, verwacht daar wel uit de voeten te kunnen met deze afstelling maar tijd zal het leren haha!wasbeer2006 schreef: ↑24 jan 2024 15:16 Dat is ook niet erg, als je er maar over nagedacht hebt. Het is niet goed of fout.
De gravel ritjes worden zeker in zuid limburg (ik weet niet of je die rijd) echt wel flink lastiger dan gewoon vlak over een breed karrespoor.
Ik snap ook dat een gravelfiest in NL ook erg fijn is al winterfiets en dat je dan dezelfde houding wilt ook als je heel beperkt en licht gravel rijd.
Maar controle op onverhard wordt wel een dingetje, want je kan niet goed bewegen in je race houding.
Marketingwasbeer2006 schreef: ↑24 jan 2024 13:43 Waarom zouden ze anders de geo hebben aangepast en de stack, als je vervolgens beide fietsen hetzelfde afstelt, die vraag kun je je beter stellen.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP