Crank over 2/3 van de as. Probleem?
Op mijn tweedehands gekochte fiets zit een powermeter crank gemonteerd. Omdat de as tekort lijkt zit deze maar 2/3 over de as gemonteerd. Is dit een probleem? Zo ja, zijn er eenvoudige oplossingen?
Zie afbeeldingen.
x afstand crank is 3/3 as, maar er is slechts 2/3 beschikbaar dus de crank zit slechts over 2/3 van de as
Zie afbeeldingen.
x afstand crank is 3/3 as, maar er is slechts 2/3 beschikbaar dus de crank zit slechts over 2/3 van de as
De crank gaat niet helemaal door de as heen. Je moet die aandraaien met de dop aan de buitenkant. Daarna de twee inbusschroeven vast zetten.
Op het oog lijkt de bracket as lang genoeg.
Ik zou even de lengte van de spiebanen in de crank opmeten en dat afzetten tegen de lengte van de as. Dan weet je iets meer dan "2/3"
Op het oog lijkt de bracket as lang genoeg.
Ik zou even de lengte van de spiebanen in de crank opmeten en dat afzetten tegen de lengte van de as. Dan weet je iets meer dan "2/3"
Dogma F
Ik heb geen verstand van GRX maar wel een paar vraagjes;
Als deze crank erop zit, zit er dan ook een spacer tussen de crank en het bracket?
Zo nee, kun je dan de trapas zijdelings bewegen?
Als ik het goed begrijp is "X" van de crank even breed als het uitstekende gedeelte van de trapas?
En is de splain 2/3"X"?
Heeft het asgat in de crank over de gehele lengte een splain of is er ook een stuk glad voordat de splain begint?
Misschien een paar foto's om wat meer helderheid te geven.
Dan denk ik aan een volledig afgemonteerde crank/trapas, beide zijdes asgat in crank.
Heb je de oude crank erbij gekregen, dan zou ik deze ook even proberen te monteren.
Als deze crank erop zit, zit er dan ook een spacer tussen de crank en het bracket?
Zo nee, kun je dan de trapas zijdelings bewegen?
Als ik het goed begrijp is "X" van de crank even breed als het uitstekende gedeelte van de trapas?
En is de splain 2/3"X"?
Heeft het asgat in de crank over de gehele lengte een splain of is er ook een stuk glad voordat de splain begint?
Misschien een paar foto's om wat meer helderheid te geven.
Dan denk ik aan een volledig afgemonteerde crank/trapas, beide zijdes asgat in crank.
Heb je de oude crank erbij gekregen, dan zou ik deze ook even proberen te monteren.
Het ziet er normaal uit. Om te weten of de crank er ver genoeg overheen zit kijk je het beste even naar de "safety plate", daar steekt een ijzeren pennetje uit dat in de uitsparing op de as moet vallen. Daarna zoals al gezegd, haal je de speling eruit met de dop aan de buitenkant. Pak anders de installatiehandleiding er even bij, online te vinden, en je weet het zeker.
Een beetje suf van mij om het er niet bij te zetten, maar de onderste foto is niet van mijn fiets. Het is een screenshot van een of andere YouTube video. Ik dacht dat het handig was om aan te geven welke lengte ik bedoelde. Bij mijn fiets zie je alleen het deel met het schroefdraad uitsteken.
De fiets (Canyon Grail met Shimano GRX) is praktisch nieuw. Ik neem dus aan dat Canyon de fiets zo geleverd heeft aan de eerste eigenaar.
De fiets (Canyon Grail met Shimano GRX) is praktisch nieuw. Ik neem dus aan dat Canyon de fiets zo geleverd heeft aan de eerste eigenaar.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5544
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Normaal moet het stuk as wat uitsteekt echt precies eruit zien als op de aangegeven foto. Als je in de crank kijkt zie je dat de splines ook maar een deel van de crank beslaan. Als er minder as uitsteekt dan op de foto is mogelijk het bb te breed. Of zit er een spacer aan de aandrijfkant die eigenlijk niet nodig is.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!