Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Fietsen met hoorapparaten!

Jeefp
Forum-lid

Jeefp 10 mei 2024 08:20

Ik ben een jongen man van 73 jaar ,helaas moet ik gebruik maken van hoorapparaten!
voor de verkeersveiligheid wil ik ze tijdens mijn fietstochten dragen .Ook is het beter om met je medefietsers te communiceren . heb alles geprobeerd maar het beste resultaat is een haarband over mijn oren/apparaten.
Cat-Ears heb ik ook al geprobeerd ! maar niet voor mij het gewenste resultaat .zijn er forum bezoekers die ervaring hier in met me kunnen delen?

prjz
Forum-lid

prjz 10 mei 2024 10:35

Ik, 76 jaar, draag ze niet op de fiets, dat geruis is behoorlijk irritant. Ik hoor toch wel wat aan komen, al is het niet zo duidelijk en verder wat meer opletten dan vroeger.
prj

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 10 mei 2024 10:56

Als je graag "gevoel" wil met achterop komend verkeer, kleine spiegel kan ook helpen.
Luxe oplossing: een achteruitkijk radar zoals de Garmin Varia of Magene L508 in combinatie met een geschikte fietscomputer. Let wel: je bent dan zó €400 verder.
Dogma F

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 10 mei 2024 19:58

Ik heb net de Magene rader gekocht voor 106 euro.
Maar dan moet je wel ofwel gps of gsm op het stuur hebben.

Er bestaan blijkbaar ook apparaatje smet ruisonderdrukking
https://www.amplifon.com/nl-be/nieuws-e ... toestellen
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2021 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 10 mei 2024 21:13

Wat is het probleem met een hoofdband? Als dat werkt, dan is dat toch een goede oplossing?
Als dat vervelend is, dan zou je dit eens met de audicien moeten overleggen. De techniek van gehoorapparaten gaat best hard tegenwoordig, wellicht is er een variant die geschikt is voor jou.

Jeefp
Forum-lid

Jeefp 02 nov 2024 09:18

Mijn gehoor is zo snel achteruitgegaan! dat ik niet meer kan fietsen zonder hoorapparaat.Bij een spoorovergang hoor ik zonder apparaten  niet eens meer die luide bel.audicien heeft voor mij niet de juiste oplossing. Nu heb ik al een wat grotere apparaat aangeschaft om beter re horen. Maar wat een lawaai van de wind vreselijk. heb nu een windscherm (hahaha) en ga niet meer weg zonder.
Afbeelding
Afbeelding

Oppbogga
Forum-lid

Oppbogga 02 nov 2024 09:27

Ik heb destijds als oplossing gekozen om er een dun helmmutsje (als dat het goede woord daarvoor is?) over heen te doen!
Hiermee is mijn probleem opgelost met die gillende hoorapparaten in mijn oren.
...

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 02 nov 2024 09:34

Het is best een lastig probleem waar je eigenlijk meer denkwerk vanuit de fabrikant van gehoorapparaten verwacht. Windgeruis is in principe gewoon een gevolg van turbulente lucht rondom de oorschelp.

Je zou kunnen kijken of je wat van dat donsharige materiaal kan vinden dat je op kleine headsetmicrofoontjes schuift. En dat je daarmee een soort sokje maakt wat over het gehoorapparaat kan schuiven. Maar misschien kriebelt dat dan weer enorm achter je oor.

Je hebt ook een soort van volledige oorschelpen die je kan kopen. Niet hip, maar als je gehoorapparaat er volledig onder valt zou het kunnen werken.
https://www.amazon.nl/-/en/Anti-Wind-He ... E5NVW?th=1

Ook is er een sterk verschil in hoe veel geluid de helm produceert. Sommige helmen zijn merkbaar stiller dan andere. Ik merk overigens wel degelijk een positief effect van Cat-ears. Ik heb overigens geen gehoorproblemen. Ik hoor juist veel te goed.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Jeefp
Forum-lid

Jeefp 02 nov 2024 10:02

Met een helmmutsje of haarband wil het hoorapperaat nog wel eenngaan fluiten (piepen)

windbreker
Forum-lid

windbreker 02 nov 2024 14:39

Ik ben ook een gehoorapparaatgebruiker.
Radar (heb ik ook) kan absoluut niet als vervanger dienen. Het gaat immers om geluiden van de volledige omgeving. Je staat er van te kijken hoe je zintuigen continu samenwerken.
Haarband of dunne helmmuts helpen mij iets.
Daarnaast kan ik mijn Phonak apparaat via app aanpassen naar “comfort in lawaai”.
Helpt allemaal iets.
En tot slot: proberen de resterende ruis te negeren.

Goede vraag trouwens!

Plaats reactie