Pagina 1 van 2

Triple naar Compact ombouwen

Geplaatst: 24 jun 2024 15:19
door Jasper417
Hallo,

Ik had even een vraagje over het ombouwen van een triple naar Compact.

Momenteel heb ik een Shimano 5700 10 speed triple crankstel op mijn fiets. Omdat deze bladen aan vervanging toe zijn en ik graag wil overstappen naar een compact leek het mij een goed idee om dit dan gelijk maar te doen.

Nu zag ik dat ik voor een leuk bedrag aan een Shimano 7000 11 Speed crankstel kan komen (ik behoud mijn 10 speed achter cassette). Mijn vraag is daarom. Gaat deze werken met een triple shifter & derrieur als ik de stelschroef helemaal uitdraai zodat ie alleen op 2 bladen schakeld? Of moet ik dan alles vervangen?

Re: Triple naar Compact ombouwen

Geplaatst: 24 jun 2024 17:38
door nijkie
Waarom koop je geen triple tiagra 10 speed crankstel?
https://www.mantel.com/shimano-tiagra-4 ... foEALw_wcB
Edit:je wilt naar compact.

Re: Triple naar Compact ombouwen

Geplaatst: 24 jun 2024 18:55
door prjz
Waarom zou je naar compact gaan? Het stoppen met triple in de hogere segmenten heb ik nooit gesnapt. Je hebt met triple veel meer mogelijkheden, zonder dat je de cassette moet vervangen,

Re: Triple naar Compact ombouwen

Geplaatst: 24 jun 2024 21:48
door Jasper417
Tegenwoordig zijn voor 105 of hoger alleen nog maar het middelste en grootste blad beschikbaar. Echter is dit tegenwoordig bijna net zo duur als een volledig nieuw Compact crankstel. En omdat je met compact i.c.m. een compact voor derrieur meer van je bladen achter zou kunnen gebruiken zonder voor te schakelen. Iets wat tijdens trainingen en wedstrijdjes wel veel uitmaakt. Dan hoef je namelijk niet meer naar het middelste blad terug.

Re: Triple naar Compact ombouwen

Geplaatst: 24 jun 2024 21:53
door galileo2
prjz schreef: 24 jun 2024 18:55 Waarom zou je naar compact gaan? Het stoppen met triple in de hogere segmenten heb ik nooit gesnapt. Je hebt met triple veel meer mogelijkheden, zonder dat je de cassette moet vervangen,
Volgens de fabrikant biedt compact 2 x 12 = 24 minstens evenveel bruikbare versnellingen als 3 x 10 = 30.
Er is hier op het forum al meermaals over gediscussieerd.

Re: Triple naar Compact ombouwen

Geplaatst: 24 jun 2024 21:59
door Jans
galileo2 schreef: 24 jun 2024 21:53
prjz schreef: 24 jun 2024 18:55 Waarom zou je naar compact gaan? Het stoppen met triple in de hogere segmenten heb ik nooit gesnapt. Je hebt met triple veel meer mogelijkheden, zonder dat je de cassette moet vervangen,
Volgens de fabrikant biedt compact 2 x 12 = 24 minstens evenveel bruikbare versnellingen als 3 x 10 = 30.
Er is hier op het forum al meermaals over gediscussieerd.
Nu moet je een fabrikant niet direct geloven. Ik zou echt graag weer een triple hebben, maar ja...

Re: Triple naar Compact ombouwen

Geplaatst: 24 jun 2024 22:29
door 1094
galileo2 schreef: 24 jun 2024 21:53
prjz schreef: 24 jun 2024 18:55 Waarom zou je naar compact gaan? Het stoppen met triple in de hogere segmenten heb ik nooit gesnapt. Je hebt met triple veel meer mogelijkheden, zonder dat je de cassette moet vervangen,
Volgens de fabrikant biedt compact 2 x 12 = 24 minstens evenveel bruikbare versnellingen als 3 x 10 = 30.
Er is hier op het forum al meermaals over gediscussieerd.
alleen gaat het in dit geval om 2x10 want TS wil de oude cassette en derailleur behouden

Re: Triple naar Compact ombouwen

Geplaatst: 25 jun 2024 07:10
door ultra_ivo
Jasper417 schreef: 24 jun 2024 21:48 Tegenwoordig zijn voor 105 of hoger alleen nog maar het middelste en grootste blad beschikbaar. Echter is dit tegenwoordig bijna net zo duur als een volledig nieuw Compact crankstel. En omdat je met compact i.c.m. een compact voor derrieur meer van je bladen achter zou kunnen gebruiken zonder voor te schakelen. Iets wat tijdens trainingen en wedstrijdjes wel veel uitmaakt. Dan hoef je namelijk niet meer naar het middelste blad terug.
Waarom blijf je dan bij Shimano bladen hangen? Als je de Shimano bladen vervangt door Stronglight of TA heb je betere kwaliteit (gaan veel langer mee) en in veel meer varianten beschikbaar.
En dan zijn er nog firma's met no-name kettingbladen waar je helemaal voor een dumpprijs kunt inkopen. Er zijn nu 7 kettingbladenn a me onderweg van Spacycles voor in totaal 73 pond en 21 euro invoerrechten.

Re: Triple naar Compact ombouwen

Geplaatst: 25 jun 2024 10:59
door rikkert
Volgens mij moet je shifter vervangen. Die heeft toch 3 clicks? En de stelschroef op je derrie voorkomt niet dat je met je shifter gewoon naar binnen schakelt. Wellicht krijg je het aan de praat maar het lijkt me allemaal redelijk suboptimaal.

Ik zou inderdaad de bladen vervangen.

Re: Triple naar Compact ombouwen

Geplaatst: 25 jun 2024 12:29
door scottwilko
Niet alleen crankstel vervangen, maar ook de shifter en voor derailleur. Dan heb je twee verschillende shifters en dat is niet mooi.
Conclusie koop gelijk een volledig nieuwe groep, dan is alles op elkaar afgestemd.
Of je moet het een uitdaging vinden om het zo eenvoudig mogelijk werkend te krijgen en geen probleem hebben met verschillende onderdelen.

Re: Triple naar Compact ombouwen

Geplaatst: 25 jun 2024 13:04
door pino
Je kunt gewoon een triple shifter gebruiken voor 2 bladen.

Re: Triple naar Compact ombouwen

Geplaatst: 25 jun 2024 13:27
door rikkert
pino schreef: 25 jun 2024 13:04 Je kunt gewoon een triple shifter gebruiken voor 2 bladen.
Dan blokkeert je de klik die nu voor de buitenste van de drie is met de stelschroef? Nooit geweten dat dat kon.